تفاوت روابط عمومی و بازاریابی

زمان مطالعه: 4 دقیقه

تا به حال به این فکر کرده‌اید که روابط عمومی و بازاریابی چه فرقی با هم دارند و چرا به هر دوی آنها توجه می‌شود؟ اگر این سوال برایتان پیش آمده باشد احتمالا این موارد هم از ذهن شما عبور کرده که روابط عمومی چگونه به بازاریابی کمک می‌کند؟ آیا یک برند می‌تواند بدون استفاده از روابط عمومی و فقط با استراتژی‌های بازاریابی موفق شود؟ روابط عمومی و بازاریابی چگونه باید با هم کار کنند تا بهترین نتیجه را به دست آورند؟

تفاوت روابط عمومی و بازاریابی
تفاوت روابط عمومی و بازاریابی

مرز بین روابط عمومی و بازاریابی در دنیای امروز به راحتی می‌تواند محو شود. چرا که اهداف، روش‌ها و حتی مخاطبین هدف این دو کاملا به هم نزدیک هستند. بسیاری از کسب و کارها ممکن است مفهوم دقیق این دو عنصر را درک نکرده و نادیده بگیرند. برای فهم بهتر موضوع از تعریف این دو عنصر شروع می‌کنیم.

روابط عمومی بیشتر به عنوان یک روش غیرتبلیغاتی شناخته می‌شود و ساز و کار مدیریتی است که به دنبال ایجاد و حفظ یک تصویر مثبت از برند، محصول و یا فرد از طریق رسانه‌ها و ارتباط بلندمدت با مخاطب‌هاست؛ در حالی که تمرکز بازاریابی بر روی تبلیغات و فروش است و با طراحی کالا‌های مورد نظر مشتری با کیفیت مناسب سعی در جلب رضایت مشتری از طریق تبلیغ و معرفی در بازارهای مورد نظر دارد.

ما در این مطلب به بررسی تفاوت‌ها و البته رابطه‌ی بین این دو عنصر اساسی در جذب مشتریان و افزایش فروش، یعنی «روابط عمومی(PR)»و «بازاریابی» می‌پردازیم.

اهداف روابط عمومی و بازاریابی

اهداف روابط عمومی

مدیریت شهرت و اعتبار: روابط عمومی مسئول ایجاد و حفظ شهرت و اعتبار یک برند است. این بخش تلاش می‌کند با تولید محتوا، ارتباط با افراد مشهور، شرکت در کنفرانس‌ها و تعامل با رسانه‌ها یک تصویر مثبت و قدرتمند در افکار عمومی بسازد و از آن محافظت کند.

برقراری ارتباط با رسانه‌ها و مخاطبین: روابط عمومی به برقراری ارتباط دوطرفه با رسانه و مخاطبین می‌پردازد. با روزنامه‌نگارها و خبرنگاران ارتباط می‌گیرد، در شبکه‌های اجتماعی فعالیت می‌کند، اخبار و اطلاعات برند را به اشتراک می‌گذارد و از طریق رصد رسانه‌های اجتماعی از نظرات مردم آگاه می‌شود و پاسخ آنها را می‌دهد.

مدیریت بحران: از مهم‌ترین اهداف روابط عمومی، مدیریت بحران و جلوگیری از مخدوش شدن شهرت و اعتبار برند در هنگام بروز بحران است.

اهداف بازاریابی

جذب مشتر‌یان جدید: بازاریابی با استفاده از تبلیغ، مدیریت قیمت‌گذاری، ارائه‌ی تخفیف و پیشنهادات جذاب مشتریان جدید را جذب کند.

حفظ مشتریان فعلی: بازاریابی با ارائه‌ی خدمات پس از فروش و ارتباط مداوم با مشتریان سعی در راضی نگه داشتن و حفظ آن‌‌ها دارد.

افزایش فروش: هدف اصلی بازاریابی افزایش فروش محصولات و خدمات برند است.

تاکتیک‌های روابط عمومی و بازاریابی

روابط عمومی

ارتباط با رسانه‌ها: یک نیروی روابط عمومی به صورت روزانه باید با روزنامه‌نگاران و خبرنگاران در تماس باشد، در رویدادهای خبری شرکت کند، اخبار و اطلاعات سازمان را برای اشتراک‌گذاری به موقع در رسانه‌ها بنویسد و محتوای مناسب برای انتشار در شبکه‌های اجتماعی تولید کند.

مدیریت اخبار و اطلاع‌رسانی‌ها: روابط عمومی نقش اصلی در تعیین محتوای قابل اشتراک در رسانه‌ها و پیام‌های سازمان برای ارتباط با مخاطبان را دارد. او باید از نیاز مشتری و مخاطبین خبر داشته باشد تا بتواند محتوای مورد نیاز او را تامین کند. همچنین باید در مورد اینکه چه اطلاعاتی از برند را باید با مخاطبین به اشتراک بگذارد، آگاه باشد.

برگزاری رویدادها: روابط عمومی با برگزاری مصاحبه‌ها، کنفرانس‌ها و نشست‌های خبری برای اعلام اخبار مهم برند سعی در پررنگ کردن آن در افکار عمومی دارد.

مدیریت بحران: رصد رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی توسط روابط عمومی نقش مهمی در اطلاع از بحران و چیدن استراتژی برای حل بحران دارد.

بازاریابی

تبلیغات: تیم بازاریابی وظیفه‌ی طراحی و اجرای کمپین‌های تبلیغاتی برای معرفی محصول و خدمات را دارد. همچنین طراحی محصولات تبلیغاتی مانند هدایا و بروشورهای تبلیغی و تهیه و ارسال ایمیل‌ها و خبرنامه‌های تبلیغی به عهده‌ی بازاریابی است.

مدیریت شبکه‌های اجتماعی: تولید محتوای تبلیغاتی برای انتشار در وب‌سایت‌ و شبکه‌های اجتماعی برند به عهده‌ی بازاریابی است

شناخت بازار: جمع‌آوری اطلاعات در مورد بازار هدف و رقبا برای بازاریابی اهمیت زیادی دارد.

تحلیل داده‌ها: بخش بازاریابی باید به صورت روزانه آمار و اطلاعات خود را بررسی کنند تا به شناخت بهتری از مخاطبان خود دست پیدا کنند و همچنین از درست بودن استراتژی‌های فروش مطمئن شوند و در صورت لزوم استراتژی جدیدی طراحی کنند.

برنامه‌های وفاداری: بازاریابی باید برای حفظ مشترین و وفاداری آن‌ها به برند، محصولات یا خدمات برنامه ریزی کند و به صورت پیوسته با آن‌ها در ارتباط باشد.

مخاطبان هدف روابط عمومی و بازاریابی

با وجود اینکه مخاطبان روابط عمومی و بازاریابی گاهی می‌توانند مشترک باشند اما تفاوت‌هایی با هم دارند. برای مثال ممکن است هر دو بخواهند با مشتریان صحبت کنند اما هدف متفاوتی از این ارتباط دارند. مخاطبان روابط عمومی طیف گسترده‌تری از مخاطبان مانند رسانه‌ها، سرمایه‌گذاران، مقامات دولتی، کارمندان خود سازمان، سازمان‌های دولتی و غیر دولتی و افکار عمومی را در بر می‌گیرد. بازاریابی بیشتر بر روی مصرف‌کنندگان و مخاطبین محصول یا خدمات تمرکز کند که شامل مشتریان فعلی، بالقوه، از دست رفته و سابق می‌شود. البته با این فرض که روابط عمومی توانسته است از پس ایجاد شهرت و اعتبار برای برند بربیاید.

 با وجود تمام این تمایزها، روابط عمومی و بازاریابی دو بخش متفاوت ولی جداناپذیر هستند که بدون همکاری با همدیگر نمی‌توانند به موفقیت برسند. این دو اغلب در یک راستا برای پیشبرد اهداف شرکت حرکت می‌کنند و همدیگر را کامل می‌کنند. برای مثال اگر در هنگام معرفی یک محصول، شهرت و اعتبار برند به اندازه‌ی کافی نباشد، احتمال فروش محصول نیز پایین می‌آید. برای همین این دو بخش با همکاری هم و تولید محتوای رسانه‌ای و تبلیغاتی سعی در جذب مخاطبین خواهند داشت.

به این ترتیب اگر روابط عمومی موفق شود اعتبار و شهرت برند را در افکار عمومی تقویت کند، احتمال فروش محصول نیز بالا می‌رود و اگر بازاریابی بتواند مشتریان بیشتری از طریق طراحی محصول باکیفیت و ایجاد وفاداری در آنان به دست آورد، به ایجاد تصویر مثبت از برند کمک خواهد کرد.

خواندن مقاله ادغام روابط عمومی و بازاریابی را به شما پیشنهاد می‌کنیم

https://newsbx.com/public-relations/integration-pr-dm/

منابع:


نظری وجود ندارد!

افزودن نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای مورد نیاز علامت گذاری شده است *

نام*

ایمیل*

جدیدترین مقالات

blog-post-image
بررسی روندهای جدید در روابط عمومی برای موفقیت در سال ۲۰۲۴

زمان مطالعه: 8 دقیقه در این مقاله به بررسی تغییراتی که در سال ۲۰۲۴ برای حوزه روابط عمومی…

blog-post-image
فراگیر شدن شبکه‌های اجتماعی: تحول در روابط عمومی

زمان مطالعه: 8 دقیقه با ما همراه باشید تا در این مقاله به شما نشان دهیم که چگونه…

blog-post-image
ChatGPT ابزاری برای نوآوری در روابط عمومی و بازاریابی

زمان مطالعه: 7 دقیقه در اینجا، با راهنمای عملی استفاده از ChatGPT در بازاریابی و روابط عمومی آشنا…