ChatGPT ابزاری برای نوآوری در روابط عمومی و بازاریابی

زمان مطالعه: 7 دقیقه

این روزها نام ChatGPT (چت‌ جی‌پی‌تی) زیاد به گوش می‌رسد و همه در مورد هوش مصنوعی و تاثیر آن بر دنیا و کسب‌و‌کارها صحبت می‌کنند. حتما به این فکر کرده‌اید که چگونه می‌توانید با استفاده از هوش مصنوعی استراتژی‌های بازاریابی و روابط عمومی شرکت خود را بهتر کنید؟ یا تکنولوژی‌های جدید مثل ChatGPT چگونه می‌توانند به کسب و کار شما و مدیریت شهرت برند شما کمک کنند؟

اگر این سوال‌ها و سوال‌های مشابه دیگر به ذهنتان رسیده است، این مقاله برای شماست! در اینجا، با راهنمای عملی استفاده از ChatGPT در بازاریابی و روابط عمومی آشنا خواهید شد و نحوه بهره‌گیری از این فناوری برای ارتقاء کسب و کار خود را خواهید آموخت.

ChatGPT ابزاری برای نوآوری در روابط عمومی و بازاریابی

به زبان ساده، ChatGPT نوعی از هوش مصنوعی است که می‌تواند سوالاتی که از او پرسیده می‌شود را درک کند و به ‌آن‌ها پاسخ‌های منطقی و مفصل بدهد.

ChatGPT (چت جی‌پی‌تی) یک مدل هوش مصنوعی پیشرفته است که توسط شرکت OpenAI توسعه یافته است. این مدل بر مبنای شبکه‌های عصبی و تکنیک‌های یادگیری عمیق ساخته شده که می‌تواند با الگوهای زبانی در متون آشنا شود و متون جدیدی بر اساس الگوهای یادگیری قبلی تولید کند. در واقع ChatGPT قادر است به طور خودکار متن‌هایی که به او داده می‌شود را تجزیه و تحلیل کند و در مقابل پاسخ‌هایی با کیفیت بالا به شما بدهد.

ChatGPT پاسخ‌های بهتری به زبان انگلیسی می‌دهد اما به این معنی نیست که نتوانید از زبان فارسی برای گرفتن خروجی مناسب از ChatGPT استفاده کنید.

ChatGPT می‌تواند درک عمیقی از زبان انسانی داشته باشد و به صورت تعاملی با کاربران برای پاسخ دادن به سوالات، تولید محتوا، ترجمه متون، خلاصه‌سازی، و دیگر وظایف مربوط به زبان مورد استفاده قرار گیرد. این ابزار در انواع حوزه‌ها مانند بازاریابی، روابط عمومی، پشتیبانی مشتریان، و تولید محتوا مورد استفاده قرار می‌گیرد و توانایی بالایی در تولید متون طبیعی و معقول دارد که باعث شده تا به عنوان یکی از ابزارهای کاربردی و قدرتمند در حوزه هوش مصنوعی مورد توجه قرار گیرد.

البته توجه داشته باشید این ابزار جایگزینی برای نیروی انسانی نیست. به عنوان یک مدیر باید بدانید که شما نمی‌توانید انتظار داشته باشید که تیم بازاریابی یا روابط عمومی خودتان را اخراج کنید تا ChatGPT تمام کارهای ‌‌آن‌ها را انجام دهد. بلکه این ابزار تنها برای این است که شما وکارمندانتان بتوانید سریع‌تر و موثرتر عمل کنید.

ChatGPT (چت جی‌پی‌تی) ابزار قدرتمندی است که رویکرد جدیدی برای استراتژی‌های بازاریابی و روابط عمومی ارائه می‌دهد و کسب‌و‌کارها را قادر می‌سازد تا به شکلی نوآورانه با مخاطب خود در تعامل باشند و نقش مهمی در افزایش اعتماد و شناخت برند ایفا می‌کند.

از پرکاربردترین استفاده‌‌های ChatGPT (چت جی‌پی‌تی) کمک به تولید محتواست. ChatGPT فرآیند تولید محتوا را آسان‌ می‌کند و تیم بازاریابی یا روابط عمومی شما می‌توانند از این ابزار برای پست‌های وبلاگ یا وب‌سایت، به‌روزرسانی شبکه‌های اجتماعی مثل توییتر و اینستاگرام، خبرنامه‌ها و … استفاده کنند تا برای مخاطبان محتوایی ارزشمند و باکیفیت تولید کنند.

با این حال محتوایی که ChatGPT به ما تحویل می‌دهد محتوایی خشک و با قواعد زبانی سخت است و همچنین این ابزار دیدی که نیروی انسانی ما به شرکت، برند، محصول را ندارد و نمی‌تواند آنطور که باید محتوای شما را شخصی‌سازی و یونیک کند؛ در نتیجه حتما نیاز است که یک نویسنده حرفه‌ای آن‌ را بازنویسی کند.

ChatGPT برای تولید محتوای کوتاه مثل کپشن اینستاگرام یا عنوان ایمیل خبرنامه پیشنهادهای بی‌نظیری به شما می‌دهد. برای مثال فرض کنید شما محصول جدیدی تولید کرده‌اید و می‌خواهید با یک توییت مخاطبان خود را مجاب کنید تا به وب‌سایت شما بروند و از محصول شما دیدن کنند. کافی است به ChatGPT با کلمات و پرامپت مناسب دستور بدهید تا به شما ده‌ها پیشنهاد ارائه کند. درست است که برای یک توییت درخشان نیاز است تا تغییراتی در آن ایجاد کنید اما همچنان این راه خیلی بهتری است تا اینکه بخواهید ساعت‌ها زمان برای ایده دادن و نوشتن آن‌ صرف کنید.

برای همه‌ی نویسنده‌ها، حتی بهترین آن‌ها، معمولا نوشتن جمله‌ی اول سخت‌ترین قسمت نوشتن یک محتواست. برای همین ChatGPT برای نوشتن محتواهای بلند مثل پست یک وبلاگ هم به شما کمک می‌کند. شاید بعد از اینکه ChatGPT محتوا را به شما داد، شما ایده‌های بهتری برای نوشتن داشته باشید اما حالا شما می‌دانید که از کجا می‌خواهید شروع کنید و این موضوع خیلی کار شما را راحت‌تر می‌کند.

ChatGPT برای نوشتن محتواهای بلند محدودیت کلمه دارد و بیشتر از ۱۰۰۰ کلمه محتوا تولید نمی‌کند. برای همین اگر قصد نوشتن یک مقاله ۲۰۰۰ کلمه‌‌ای دارید می‌توانید از این روش استفاده کنید. برای مثال فرض کنید می‌خواهید مطلبی در مورد بازاریابی شبکه‌های اجتماعی بنویسید. ابتدا از ChatGPT بخواهید که ۸ نکته‌ی مهم در بازاریابی اجتماعی را به شما معرفی کند. سپس هر کدام از نکته‌‌ها را جداگانه به او بدهید تا توضیح بیشتری راجع به آن‌ها به شما بدهد. بعد از ChatGPT بخواهید تا برای این مقاله یک مقدمه‌ی ۳۰۰ کلمه‌ای بنویسد. همین کار را برای نتیجه‌گیری هم انجام دهید.

ChatGPT تمام حافظه‌ی چتی که با او دارید را نگه‌ می‌دارد و بر اساس همان نیز به شما پاسخ می‌دهد. برای همین نگران توالی و ارتباط سوال‌هایی که راجع به یک موضوع از او می‌کنید نباشید.

درست است که در نهایت شما باید این مطلب را بازنویسی کنید، نکاتی را به آن اضافه یا حذف کنید و یا لحن آن‌ را عوض کنید اما ChatGPT به شما کمک می‌کند تا زمانی که ذهنتان خالی است به شما یک مسیر بدهد تا راحت‌تر کار خود را انجام دهید.

ChatGPT به عنوان یک ابزار هوش مصنوعی قدرتمند، نه تنها می‌تواند محتوای باکیفیت و متنوعی تولید کند، بلکه می‌تواند به بهبود سئو و در نتیجه بازدید بیشتر از وب‌سایت‌ها کمک کند. محتوای با کیفیت و منظم، یکی از عوامل مهم در بهبود رتبه‌بندی وب‌سایت در نتایج جستجوی گوگل است. با استفاده از ChatGPT برای تولید محتوا، می‌توانید مطالب باکیفیت و به‌روزی ارائه دهید که توجه موتورهای جستجو را جلب کرده و رتبه‌بندی وب‌سایت خود را بهبود ببخشید.

همچنین ChatGPT می‌تواند با تجزیه و تحلیل متون و مطالب مختلف، به شناسایی کلمات کلیدی مرتبط و موثر برای موضوعات مورد نظر شما کمک کند. با استفاده از این کلمات کلیدی در محتوای تولید شده، می‌توانید بهبود سئو و بهبود رتبه‌بندی وب‌سایت خود را تسریع بخشید.

بارش فکری یک روش حل مسئله برای ایده‌پردازی و به اشتراک‌گذاری دانش است که در آن اعضای گروه آزادانه هر راه‌حلی در مورد موضوع به ذهنشان می‌رسد را بیان می‌کنند. این روش به شما کمک می‌کند تا در نهایت بتوانید بهترین ایده را برای حل مسئله انتخاب کنید. فرض کنید درگیر یک بحران هستید و زمان کمی برای برای واکنش به آن دارید. شما به راحتی می‌توانید از ChatGPT بخواهید تا راه‌حل‌هایی برای بهترین واکنش به شما را نشان بدهد. این کار باعث می‌شود تا اعضای تیم با ذهن بازتری بتوانند فکر کنند و ایده‌های خلاقانه‌تری به شما بدهند.

ChatGPT به شما کمک می‌کند تا به جای اینکه از صفر تا صد کمپین را خودتان برنامه‌ریزی کنید، چهارچوبی را به شما بدهد تا طبق آن پیش بروید. حتی در صورتی که شما یک تیم حرفه‌ای برای راه‌اندازی یک کمپین داشته باشید، باز هم این ابزار به شما کمک می‌کند تا ایده‌های بیشتری داشته باشید و زمان کمتری را برای آماده‌سازی‌های اولیه صرف کنید. تمام چیزی که نیاز دارید این است که آنچه که می‌خواهید را تمام و کمال به ChatGPT بدهید تا خروجی مورد نیاز را به شما تحویل دهد. بعد از آن شما می‌توانید نکاتی را به آن اضافه کنید و یا طبق خواسته‌ی خودتان بخش‌هایی از آن‌ را تغییر دهید.

شما می‌توانید از چت‌بات‌های مبتنی بر ChatGPT استفاده کنید تا پشتیبانی فوری به مشتریان خود ارائه دهید. چت‌بات خود را با نمونه‌هایی از سوالات و پاسخ‌های مرتبط آموزش دهید تا بتواند به درستی به سوالات کاربران پاسخ دهد. این چت‌بات‌ها با توجه به اینکه توانایی تجزیه و تحلیل متون را دارند می‌توانند به سرعت به سوالات و مشکلات رایج مشتریان پاسخ دهند. پشتیبانی ۲۴ ساعته‌ی این چت‌بات‌ها به بهبود رضایت مشتری و کاهش فشار بر روی تیم پشتیبانی شما کمک می‌کند.

با وجود قابلیت‌های زیاد ChatGPT، خیلی از افراد با گرفتن خروجی مناسب از آن مشکل دارند. به این دلیل که کیفیت خروجی و پاسخی که ChatGPT به شما می‌دهد، کاملا مرتبط با پرامپت و فرمانی است که شما به او می‌دهید.

هنگام ورود اطلاعات، دستور‌العمل خود را واضح و روشن بنویسید. هر چقدر سوال شما دقیق‌تر و جزئی‌تر باشد، پاسخ بهتری هم دریافت می‌کنید. برای مثال به جای اینکه بپرسید «شهرت برند چیست؟» می‌توانید بپرسید «برای مدیریت شهرت برند باید چه نکاتی را در نظر گرفت؟». این موضوع کمک می‌کند تا ChatGPT نیازهای شما را بهتر درک کند و محتوای نهایی را با دقت بیشتری تولید کند.

ممکن شما دنبال یک راهنمای مرحله به مرحله باشید یا بخواهید که یک مقاله به شما بدهد یا اینکه به دنبال چند نمونه واقعی از یک موضوع خاص می‌گردید. در هر صورت در فرمانی که به ChatGPT می‌دهید کاملا واضح بنویسید که چه نوع محتوایی و در چه قالبی می‌خواید. برای مثال بنویسید‌ «چند نمونه موردی از کمپین‌های موفق روزنامه‌نگاری برند را نام ببر.»

مخاطب خود و نیاز بازار را شناسایی کنید و با علایق و لحن زبانی آن‌ها آشنا شوید. آیا آن‌ها سبک جدی و رسمی را می‌پسندند و یا به دنبال محتوای جذاب و سرگرم‌کننده هستند؟ این موضوع را در پرامپتی که به ChatGPT می‌دهید لحاظ کنید تا نزدیک‌ترین لحن به محتوای مورد نظر شما را ایجاد کند.

برای اینکه پاسخ‌های جامع و کامل‌تری از ChatGPT بگیرید، از سوالات باز استفاده کنید. به این معنا که سوالی نپرسید که بتوان آن را با بله و خیر جواب داد. برای مثال به جای «آیا بازاریابی با روابط عمومی تفاوت دارد؟» بپرسید «بازاریابی و روابط عمومی در چه مواردی با هم تفاوت دارند؟»

ChatGPT را با داده‌ها و نمونه‌های مرتبط از صنعت یا حوزه خود آموزش دهید تا عملکرد آن را بهبود بخشید. همانطور که قبلا گفته شد ChatGPT هر آنچه به او می‌گویید در حافظه‌اش نگه می‌دارد و پاسخ‌های بعدی را با توجه به آن‌ها ارائه می‌کند. به همین دلیل با ارائه مثال‌ها و بازخوردهای مشخص، می‌توانید ChatGPT را بهبود دهید تا محتوای دقیق‌تر و مرتبط‌تری تولید کند.

به محتوای تولید شده توسط ChatGPT بدون بررسی و اعتبارسنجی مناسب اعتماد نکنید. هرچند که ChatGPT می‌تواند محتوایی با کیفیت خوب تولید کند، اما ضروری است که آن را بررسی کنید تا اطمینان حاصل کنید دقیق و مرتبط با خواسته‌ی شماست.

از نظارت انسانی در فرآیند تولید محتوا غافل نشوید. هرچند که ChatGPT می‌تواند بسیاری از وظایف را انجام دهد ولی نیروی انسانی و نظارت آن‌ برای اطمینان از کیفیت و اعتبار خروجی نهایی ضروری است.

به یاد داشته باشید که جلب توجه و تعامل مخاطبان را اولویت قرار دهید. هرچند که ChatGPT می‌تواند تولید محتوا کند و یا پاسخگوی سوالات مشتریان باشد، اما ایجاد ارتباطات معنی‌دار با مخاطبان نیاز به تعامل و ارتباط شخصی دارد.

فناوری هوش مصنوعی به طور مداوم در حال تکامل است، بنابراین باید آماده باشید تا استراتژی‌های خود را بر اساس این تکاملات بازببینی کنید و با ‌روند پیشرفت آن خود را تطبیق دهید. همچنین با رصد شاخص‌های عملکرد و بازخوردهای کاربران، می‌توانید رویکردهای خود را در طول زمان بهبود بخشید.

در این مقاله، به بررسی نحوه استفاده از ChatGPT در بازاریابی و روابط عمومی پرداختیم. استفاده از ChatGPT به عنوان یک ابزار قدرتمند در بازاریابی و روابط عمومی، می‌تواند به بهبود ارتباط با مخاطبان، افزایش تعامل و تجربه کاربری، و افزایش بازدهی کسب و کار کمک کند. با رعایت نکات مطرح شده و بهره‌گیری از استراتژی‌های مناسب، می‌توانید از قدرت ChatGPT به‌طور کامل بهره‌مند شوید و به اهداف بازاریابی و روابط عمومی خود نزدیک‌تر شوید.

خواندن این مقاله را نیز به شما پیشنهاد می‌کنیم:
۲۴ ابزار هوش مصنوعی برای افزایش نرخ بازگشت سرمایه

نظری وجود ندارد!

افزودن نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای مورد نیاز علامت گذاری شده است *

نام*

ایمیل*

جدیدترین مقالات

blog-post-image
بررسی روندهای جدید در روابط عمومی برای موفقیت در سال ۲۰۲۴

زمان مطالعه: 8 دقیقه در این مقاله به بررسی تغییراتی که در سال ۲۰۲۴ برای حوزه روابط عمومی…

blog-post-image
فراگیر شدن شبکه‌های اجتماعی: تحول در روابط عمومی

زمان مطالعه: 8 دقیقه با ما همراه باشید تا در این مقاله به شما نشان دهیم که چگونه…

blog-post-image
ChatGPT ابزاری برای نوآوری در روابط عمومی و بازاریابی

زمان مطالعه: 7 دقیقه در اینجا، با راهنمای عملی استفاده از ChatGPT در بازاریابی و روابط عمومی آشنا…