استراتژی توییتر | بازاریابی و جذب مشتری در توییتر

زمان مطالعه: 7 دقیقه

توییتر بیش از 145 میلیون کاربر فعال دارد و جزو 5 شبکه اجتماعی پرمخاطب در ایران به حساب می‌آید. توییتر مبتنی بر محتوای متنی است. متن‌هایی که قرار است فقط در 280 کاراکتر، تمام منظور خود را برسانند.

280 کارکتری که گاهی قدرتشان خیلی بیشتر از مقالات و سخنرانی‌هاست و چنان هجمه‌ای به راه می‌اندازند که می‌تواند یک کسب و کار را از پای دربیاورد.

در تدوین استراتژی توییتر ما به همین ویژگی‌ها توجه می‌کنیم؛ ویژگی‌هایی که توییتر را به شبکه اجتماعی منحصربه‌فردی تبدیل کرده که قواعد کاملا متفاوتی با سایر شبکه های اجتماعی دارد و با همه تندوتیزی‌هایش، می‌تواند بستر مناسبی برای بالا بردن کیفیت ارتباط با مشتریان باشد.

طبق آمار SproutSocial پاسخ برندها در توییتر، باعث می‌شود 70 درصد مخاطبان احساس خوبی نسبت به برند پیدا کنند.

7 استراتژی بازاریابی و جذب مشتری در توییتر

در این مقاله استراتژی توییتر را در 7 مرحله توضیح می‌دهیم تا کسب و کارها بتوانند در این شبکه اجتماعی مشتری پیدا کنند و میزان فروش و سودشان را افزایش دهند. با ما و این 7 قدم همراه باشید:

استراتژی 7 مرحله‌ای برای بازاریابی و جذب مشتری در توییتر

بسیاری از صفحات پرمخاطب توییتر، با انگیزه شخصی ایجاد و توسط یک شخص حقیقی مدیریت می‌شوند. معمولا این افراد هدف‌شان از توییت زدن گرفتن لایک نیست.

این‌ها نظرات، دغدغه‌ها و اعتراضات خود را اغلب با لحنی صریح و بی‌پروا و با چاشنی طنز منتشر می‌کنند و به خاطر جذابیت قلم‌شان، نظرات را به خود جلب کرده‌اند.

اما این رویکرد برای بسیاری از کسب و کارها جواب نمی‌دهد. چرا که یک کسب و کار دارای هویت مستقلی است و برای هدفی خاص روی یک یا چند شبکه اجتماعی سرمایه‌گذاری می‌کند و توقع دارد پس از مدتی، به اهدافش دست پیدا کند. یک کسب و کار بهتر است برای فعالیت در توییتر استراتژی داشته باشد.

و ما این هفت قدم را برای تدوین استراتژی توییتر در نظر گرفته‌ایم. هفت کار مهمی که برای کسب و کارها جواب می‌دهد:

1- بهینه کردن پروفایل و پست‌ها

توضیح کامل و شفاف پروفایل، به کاربران اطلاعات بیشتری درباره برند و کسب و کارتان ارائه می‌دهد. شما فقط 280 کاراکتر برای توصیف صفحه خود در اختیار دارید، پس برای نوشتن لب مطلب، شاید باید چند بار جمله خود را بازنویسی کنید تا به بهترین توضیح برسید. این توضیح باید شامل این باشد که برند شما چه کاری انجام می‌دهد یا اینکه کاربران با دنبال کردن صفحه برند چه چیزی به دست می‌آورند.

در دومین قدم از استراتژی توییتر باید روی جذب فالوور تمرکز کنید. شبکه های اجتماعی با حضور عده زیادی از افراد اشباع شده است. در این میان، شما باید خود را به خوبی نشان دهید و مخاطبان مخصوص به خود را جذب کنید.

جذب مخاطب مرتبط با کسب و کار، از گذاشتن منظم پست شروع می‌شود. هر مخاطبی پست مورد علاقه خود را پیدا می‌کند و به آن واکنش نشان می‌دهد؛ یا لایک می‌کند یا ریتوییت. همین باعث می‌شود دیگران هم آن را ببینند.

می‌توانید با افراد و گروه‌هایی که محصولات مرتبط با محصول یا خدمات شما دارند در ارتباط باشید و فعالیت‌های مشترکی با آن‌ها انجام دهید. مثلا سوالی بپرسید و از آن‌ها بخواهید آن را ریتوییت کنند.

راه دیگر جذب مخاطب، استفاده از تِرندهای روز است. ترندهای روز، خبرهای داغی هستند که تعداد زیادی از کاربران به آن واکنش نشان می‌دهند و در توییت‌های خود از هشتگ مرتبط با آن استفاده می‌کنند.

هرچند موج‌سواری بر ترندها، نیاز به خلاقیت زیادی دارد و یک اشتباه کوچک می‌تواند به ضد تبلیغ برای برند تبدیل شود.

ترندها در توییتر

3- تولید محتوای تعاملی

بهترین راه برای آوردن ترافیک به هر شبکه اجتماعی این است که محتواهای باکیفیت تولید کنید. این راه طبیعی جذب مخاطب است. محتوا، همیشه پادشاه است، همیشه و همه جا، مثل توییتر. اما اگر بخواهید پا را از این هم فراتر بگذارید، محتوایی تولید کنید که درِ تعامل را باز بگذارد.

این‌ها پرسش‌هایی هستند که با آن‌ها می‌توانید نظرها را درباره برندتان بسنجید و اجازه دهید مخاطبان با شما گفت‌وگو کنند:

● خرید محصولات شما چه نیازی از کاربران برطرف می‌کند؟

● کاربران چه توقع دیگری از محصولات شما دارند؟

● کاربران امروز چه چالشی دارند؟

● آن‌ها چه آرزویی دارند؟

اینجا جایی است که باید کاربران را بشنوید. در مقاله رصد توییتر درباره شنیدن مخاطبان و اهمیت آن صحبت کرده‌ایم. پیشنهاد می‌کنم آن مقاله را هم بخوانید.

همچنین می‌توانید از ابزار نظرسنجی توییتر استفاده کنید تا نظر فالوورها درباره برند و محصولاتتان را دریافت کنید. در پایین کادری که توییت‌ها نوشته می‌شوند، 5 گزینه وجود دارد. انتخاب عکس، انتخاب GIF، دکمه نظرسنجی، انتخاب ایموجی و دکمه تقویم.

پس از کلیک بر دکمه نظرسنجی (گزینه سوم) کادر زیر به شما نمایش داده می‌شود. می‌توانید سوال خود را بالا و گزینه‌ها را در کادر پایین بنویسید. اگر به گزینه‌های بیشتری هم نیاز دارید، روی دکمه + کلیک کنید.

اگر بخواهید این نظرسنجی زمان بیشتری قابل مشاهده باشد، می‌توانيد آن را به بالای صفحه خود سنجاق یا pin کنید. این باعث می‌شود پاسخ‌های بیشتری دریافت کنید.

ابزار نظرسنجی در توییتر

برای اینکه خودتان هم فعالیت تعاملی‌ای انجام داده باشید، می‌توانید نظرات و ایده‌های جذاب کاربران که با کسب و کار شما مرتبط است را ریتوییت کنید یا در اشتراک‌گذاری کمپین‌های دوستان‌تان مشارکت کنید. این فعالیت‌ها باعث شکل‌گیری یک جامعه بزرگ از همکاران شما می‌شود و قدرت صدای شما را افزایش می‌دهد.

4- تعامل با کاربران

در موفقیت یک استراتژی توییتر ارتباط با مخاطب نقش مهمی دارد. تعامل با مخاطبان، اقدام ارزشمندی است که سودش بیش از هر چیز به کسب و کار شما می‌رسد.

پاسخ‌گویی به کامنت‌ها و پاسخ دادن به سوالات کاربران باعث می‌شود مخاطب احساس کند شما به او و نیازهایش اهمیت می‌دهید و اعتمادش نسبت به شما افزایش پیدا می‌کند.

45% مشتریان، از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند تا با برندها در ارتباط باشند و برای حل مشکلاتشان از کمک آن‌ها استفاده کنند. تعامل بیشتر، باعث افزایش تعداد کاربران و افزایش میزان رضایت‌مندی آن‌ها است.

اگر روش خلاقانه خود را برای حرف زدن با مشتریانتان داشته باشید، می‌توانید هم اطلاعات زیادی در اختیار آن‌ها بگذارید و هم آن‌ها را به ارتباط بیشتر تشویق کنید.

قبل از اینکه وارد گفت‌وگو با کاربران توییتر شوید، به خودتان یادآوری کنید که: هدف شما از شروع مکالمه، تمرکز کردن روی تعامل با افراد و گفت‌وگو با مشتریان است، نه فقط فروش.

شیوه برقراری ارتباط با مشتریان، ممکن است روی برند شما تاثیر مثبت یا منفی بگذارد؛ بنابراین حواستان بر نحوه ارتباطتان باشد.

5- برگزاری مسابقه

یکی از راه‌های جلب توجه و برقراری تعامل با افراد، این است که مسابقه و رقابت‌ تبلیغاتی برگزار کنید تا آن‌ها را درگیر کنید.

تصور کنید که اگر از کاربران بخواهید که شعار محصول بعدی شما را پیشنهاد بدهند، چقدر ممکن است ریتوییت شود و دست به دست بچرخد یا اینکه مثلا از آن‌ها بخواهید که درباره عکس محصول جدیدتان نظر بدهند.

اگر به قید قرعه مثلا به سه کاربری که نظرشان را بنویسند، جایزه بدهید، احتمالا فضای صمیمی و جذابی ایجاد شود.

ایجاد این فضا، یکی از بهترین روش‌ها برای ماندن مشتریان در کنار برند شما است. هر کسی هدیه را دوست دارد و این موضوع می‌تواند بهانه‌ی خوبی برای ایجاد پیوند کاربران با برند شما باشد. نفع برند خود استفاده کنید.

6- استفاده از هشتگ

توییتر همان شبکه اجتماعی است که هشتگ را به دنیای اینترنت معرفی کرد و حالا هشتگ‌گذاری به جزء جدانشدنی استراتژی توییتر تبدیل شده است؛ به طوری که هشتگ میزان توجه افراد و مخاطبان را افزایش‌ می‌دهد.

نتایج آمار هم همین را تایید می‌کنند. توییت‌های دارای هشتگ، از توییت‌های بدون هشتگ، نرخ تعامل بالاتری دارند. البته برای اینکه نتیجه بهتری از هشتگ‌گذاری به دست آورید، تمام خلاقیت خودتان را به کار ببرید تا هشتگ‌هایی مرتبط، یکتا و به یادماندنی انتخاب کنید.

نکته مهم دیگر این که در الگوریتم توییتر، گذاشتن هشتگ‌های نامربوط و تعداد زیاد، ممکن است باعث اسپم شدن توئیت شود. توییت‌هایی که بیش از دو هشتگ دارند، میزان تعامل شما را تا 17 درصد کاهش می‌دهند.

در مقاله «هشتگ چیست و چه اطلاعاتی به ما می‌دهد؟» به طور مفصل درباره هشتگ و نحوه استفاده آن صحبت کرده‌ایم.

7- تجزیه‌وتحلیل منظم آمار فعالیت‌ها

شاید مهم‌ترین بخش استراتژی توییتر، ارزیابی و تجزیه‌وتحلیل آمار فعالیت‌هاست که بهترین راه برای بالا نگه داشتن روند رشد در توییتر است و میزان موفقیت روش‌های بازاریابی‌تان را نشان می‌دهد و شما را راهنمایی می‌کند که در چه زمینه‌هایی به تمرکز بیشتر نیاز دارید.

نرخ تعامل، میزان ریتوییت و توجه به هشتگ‌ها، معیارهایی هستند که در تجزیه‌وتحلیل روند فعالیتتان در توییتر باید به آن‌ها توجه کنید.

در ارزیابی نرخ تعامل، تعداد دنبال‌کنندگان را بررسی می‌کنیم و به تعداد ایمپرشن توییت‌های جذاب و محبوب خود توجه می‌کنیم.

در ارزیابی نرخ کلیک، به میزان اشتراک‌گذاری و ریتوییت توجه می‌کنیم و هر چند وقت یک بار (مثلا هر دو هفته یک بار) آن‌ها را با هم مقایسه می‌کنیم. می‌توانیم این آمارها را در یک نمودار ثبت کنیم تا بتوانیم با نتایج قبلی مقایسه کنیم.

همچنین لازم است به میزان بازخورد هشتگ‌ها توجه کنیم و هشتگ‌هایی که بهترین نتایج را به دنبال داشته‌اند انتخاب كنيم.

این اقدامات ما را به توییت‌هایی می‌رساند که بیشترین نرخ تعامل را داشته‌اند و به ما کمک می‌کند تا به مدلی از توییت‌های جذاب برسیم که استفاده از آن‌ها می‌تواند توجه بیشتری جلب کند. همه این اقدامات در مجموع ما را به استراتژی توییتر باکیفیت و قدرتمند می‌رساند.

برای آنالیز صفحه توییتر خود می‌توانید از ابزار آنالیز توییتر استفاده کنید. روی سه نقطه کلیک کنید و از میان گزینه‌ها روی گزینه Analythics کلیک کنید تا به صورت رایگان آمارهای فعالیت خود را ببینید.

آنالیز صفحه توییتر با ابزار آنالیز توییتر

این 7 استراتژی توییتر بهترین و موثرترین اقداماتی هستند که به کسب‌وکار شما کمک می‌کنند تا فعالیت درست و ادامه‌داری در توییتر داشته باشید.

به طور خلاصه اینکه برای موفقیت در توییتر بهتر است این کارها را انجام دهید:

1- پروفایل خود را بهینه و جذاب کنید.

2- به دنبال جذب فالوورهای مرتبط باشید.

3- محتوای تعاملی تولید کنید.

4- سر صحبت را باز کنید و وارد مکالمه با افراد شوید.

5- از هشتگ‌ها به صورت هدف‌مند استفاده کنید.

6- مسابقه برگزار کنید.

7- آمار فعالیت‌های خود را تجزیه‌وتحلیل کنید.

همین امروز برای انجام این 7 قدم برنامه‌ریزی کنید و با استمرار و صبر، منتظر نتایج فوق‌العاده آن در کسب و کارتان باشید.


نظرات

امیرعلی حیدری
۲۱ شهریور ۱۴۰۰
پاسخ

ممنون از مقاله خوبتون. آگاهی بخشی تو زمینه بازاریابی در توییتر خیلی میتونه برای کسب وکار ها مفید باشه

    امیرحسین قاضی
    ۲۲ شهریور ۱۴۰۰
    پاسخ

    ممنونم از بازخوردتون. بله، همینطوره


افزودن نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای مورد نیاز علامت گذاری شده است *

نام*

ایمیل*

جدیدترین مقالات

blog-post-image
بررسی روندهای جدید در روابط عمومی برای موفقیت در سال ۲۰۲۴

زمان مطالعه: 8 دقیقه در این مقاله به بررسی تغییراتی که در سال ۲۰۲۴ برای حوزه روابط عمومی…

blog-post-image
فراگیر شدن شبکه‌های اجتماعی: تحول در روابط عمومی

زمان مطالعه: 8 دقیقه با ما همراه باشید تا در این مقاله به شما نشان دهیم که چگونه…

blog-post-image
ChatGPT ابزاری برای نوآوری در روابط عمومی و بازاریابی

زمان مطالعه: 7 دقیقه در اینجا، با راهنمای عملی استفاده از ChatGPT در بازاریابی و روابط عمومی آشنا…