بررسی روندهای جدید در روابط عمومی برای موفقیت در سال ۲۰۲۴

زمان مطالعه: 8 دقیقه

در دنیایی که تکنولوژی به سرعت در حال تغییر و تحول است، سوال این است که آیا روابط عمومی نیز باید با این تحولات همگام شود؟ آیا روابط عمومی می‌تواند از قدرت هوش مصنوعی، شبکه‌های اجتماعی و داده‌های تحلیلی استفاده کند تا ارتباطاتش را بهبود ببخشد؟

در این مقاله به بررسی تغییراتی که در سال ۲۰۲۴ برای حوزه روابط عمومی پیش‌بینی می‌شود، می‌پردازیم. با تکیه بر تحولات فناوری، تغییر در الگوهای مصرفی و نیازهای متغیر مخاطبان، ما به دنبال راهکارهایی هستیم که کسب‌وکارها کمک کنند تا روابط عمومی خود را بهبود ببخشند و با استراتژی‌های نوین راجع به ارتباطات خود همسو باشند.

بررسی روندهای جدید در روابط عمومی برای موفقیت در سال ۲۰۲۴

روابط عمومی یکی از عوامل حیاتی در موفقیت هر کسب‌و‌کار است. پویایی این حوزه باعث می‌شود که همواره تغییرات و نو‌آوری‌های جدید را تجربه کند. در سال ۲۰۲۴، به عنوان یک سال پررونق برای روابط عمومی، چندین روند و پیش‌بینی مهم و تاثیرگذار برای این صنعت وجود دارد که کارشناسان روابط عمومی باید به آن توجه کنند.

تولید محتوای هوش مصنوعی یکی از اصلی‌ترین ترندهای روابط عمومی در سال ۲۰۲۴ است. همین موضوع باعث شد که تا مدت‌ها افرادی که در روابط عمومی مشغول هستند، در مورد شغل خود و تهدیدی که هوش مصنوعی برای آن‌ها به وجود آورده است اضطراب داشته باشند.

«تولید محتوا به وسیله‌ی هوش مصنوعی در زمینه‌ی روابط عمومی و بازاریابی واضحا تبدیل به موضوع روز شده است. توانایی هوش مصنوعی در تولید سریع محتوا با حجم بالا آن را به ابزاری ارزشمند برای متخصصین روابط عمومی تبدیل می‌کند که باید حجم زیادی مطلب را در مدتی کوتاه بنویسند. هوش مصنوعی همچنین نیاز به استفاده از نیروی انسانی در تولید محتوا را کاهش می‌دهد که می‌تواند هزینه‌ها را تا حد زیادی کم می‌کند. با این حال، با استفاده‌ی بیشتر و بیشتر سازمان‌های مختلف از محتوای تولیدی توسط هوش مصنوعی، خطر یکنواخت شدن متون شدت میابد به طوری که همه چیز مشابه به نظر می‌رسد.»
– ماریا گرگوا؛ بنیانگذار و مدیر عامل شرکت United Partners

قابلیت تولید محتوای هوش مصنوعی گزینه‌ای عالی برای جلسات بارش فکری، ایده‌پردازی، پیشنهادهایی برای شخصی‌سازی برند و قصه‌گویی، و همچنین کمک به کپی‌رایترها برای نوشتن محتوا در زمانی که شروع نوشتن برای آن‌ها دشوار می‌شود، است. هوش مصنوعی باعث می‌شود که محتوای تاثیرگذاری در کوتاه‌ترین زمان تولید کنید.

همچنین با توجه به اینکه روند تولید محتوا به شدت آسان‌تر می‌شود، در نتیجه نیازی به استخدام نیروی انسانی بیشتر نیست و بودجه‌ی کمتری برای این کار صرف می‌شود. البته همچنان نیاز هست بر روی محتوایی که هوش مصنوعی به ما می‌دهد نظارت داشته باشیم و سعی کنیم آن را بهبود ببخشیم. دسترسی آسان و استفاده راحت از آن برای کاربر از جذابیت‌های قابل توجه این ابزار هوش مصنوعی برای روابط عمومی است.

درک نیازهای مخاطب و تجربه‌ی شخصی فرد مهم است، اما داشتن اعداد قطعی برای پشتیبانی از استراتژی شما بسیار حیاتی است. تجزیه و تحلیل داده‌ها نقش کلیدی در استراتژی‌های روابط عمومی دارد که به متخصصین این حوزه اجازه می‌دهد عملکرد کمپین‌ها را اندازه‌گیری کنند، شاخص‌های عملکرد رقبا را تجزیه و تحلیل کنند، واکنش و احساسات مخاطبان را پیگیری کنند و ترندهای جدید را شناسایی کنند.

تجزیه و تحلیل داده‌ها به پیش‌بینی رفتار مخاطب و سفارشی کردن پیام‌ها برای ارتباط بهتر با مخاطب کمک می‌کند. علاوه بر این، با داشتن اعداد واقعی در دستان خود، می‌توانید ثابت کنید که برند شما حضور قوی‌ای در رسانه‌ها دارد و راحت‌تر سهام‌دارها و سرمایه‌گذاران خود را برای گرفتن بودجه‌ی بهتر قانع کنید و همچنین مشتریان شما اعتماد بیشتری به شما خواهند داشت.

هوش مصنوعی کار جست‌وجو و تحقیق را بسیار راحت‌تر کرده است. استفاده از هوش مصنوعی برای تحقیقات خود راجع به هر موضوعی، جریان کار را بهبود بخشیده است و کارها را خیلی سریع‌تر پیش می‌برد. هر چند که باید دقت کنیم هوش مصنوعی به تنهایی کافی نیست و حتما نیاز به بررسی انسانی و تخصصی دارد.

تحت تاثیر بحران‌های عمیق جهانی، اولویت‌های روابط عمومی تغییر کرده است و نسبت به سال گذشته کمتر به مسئولیت‌های اجتماعی شرکت توجه داشته‌اند. تورم باعث شده است بودجه‌ها کاهش قابل توجهی داشته باشند و در نتیجه‌ روابط عمومی‌ها ترجیح می‌دادند از ضرورت این استراتژی کم کنند و به استراتژی‌های مهم‌تر توجه داشته باشند.

البته این مسئله تعجب برانگیز است؛ چرا که تا حد خوبی به تصویری که برند از خود نشان می‌دهد آسیب می‌زند. زیرا نیاز مخاطبان به شفافیت برند، مشاهده‌ی افرادی که آن‌ها را نمایندگی می‌کنند و تاثیری که بر جامعه می‌گذارند بالا رفته است. کارشناسان روابط عمومی باید این را در نظر بگیرند که این روند می‌تواند بر روی شهرت برند، روابط با سهام‌داران و پایداری برند در بلند مدت تاثیرگذار باشد. راه‌های زیادی برای انجام مسئولیت‌های اجتماعی وجود دارد، تنها کافی است خلاقیت داشته باشید و خارج از چهارچوب فکر کنید.

اهمیت فعالیت روابط عمومی و تولید محتوا در شبکه‌های اجتماعی روز به روز در حال افزایش است. آمار نشان می‌دهد روابط عمومی نسبت به سال گذشته بیشتر و بیشتر به سمت فعالیت در دنیای دیجیتال رفته است. اینکه روابط عمومی بتواند توجه مخاطبان را در شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام جذب کند و با ترندهای روز دنیا همراه باشد تاثیر زیادی در مدیریت شهرت برند و ارتباط با مخاطبان دارد.

در مقایسه با روندهای روابط عمومی در سال ۲۰۲۳، استفاده از هوش مصنوعی در سال ۲۰۲۴ افزایش قابل توجهی داشته است. با توجه به بودجه‌ کمتر و دسترسی راحت‌تر هوش مصنوعی، هر چند همچنان نظارت نیروی انسانی نیاز است، این فناوری روز به روز بیشتر قابل توجه است. همچنین الگوریتم‌های آن بسیار ساده است و به همین دلیل یادگیری آن نسبت به ابزارهای دیگر با سرعت بیشتری است و کارآیی بیشتری دارد.

یکی از وظایف مهم روابط عمومی برنامه‌ریزی کردن برای تخصیص بودجه برای استراتژی‌های مختلف است. روابط عمومی حرفه‌ای باید از روندهای روز روابط عمومی آگاه باشد و بتواند با ترندهای روز همراه شود تا بتواند بودجه‌ای که به او داده شده را هوشمندانه در بخش‌های مختلف سرمایه‌گذاری کند. در این قسمت نگاهی به  استراتژی‌های بودجه‌ای که به عنوان روند‌های روابط عمومی در سال 2024 شناخته می‌شوند، می‌کنیم.

ساخت روابط قدرتمند یک رقابت بزرگ برای روابط عمومی‌ها به حساب می‌آید و شاید هزینه زیادی برای سازمان و برند در بر داشته باشد اما آنچه از این تلاش به دست می‌آورید به شدت ارزشمند است. شاید درک صرف این هزینه ممکن است برای سرمایه‌گذاران چالش‌برانگیز باشد اما مداومت در ساخت و تقویت ارتباطات، بازگشت سرمایه را تضمین می‌کند.

ابزارهای رایگان هوش مصنوعی در بازار وجود دارد اما نسخه‌های پولی این ابزار کارآیی بیشتری دارند و سرمایه‌گذاری بر این ابزار به شما کمک می‌کند تا جریان کار روزانه‌ی خود را سرعت ببخشید و وظایف خود را به شکل موثرتری انجام دهید. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که در سال ۲۰۲۴ هر یک نفر از پنج نفر مدعی هستند سرمایه‌گذاری بر این ابزار ارزشمند است و به کارگیری هوش مصنوعی می‌تواند درگیری و کارایی در وظایف مختلف را بهبود ببخشد.

تولید محتوا، ایده‌پردازی، کمک به بارش فکری و تجزیه و تحلیل داده‌ها پیچیده بخشی از روندهای روابط عمومی است که استفاده از هوش مصنوعی باعث می‌شود شما به شکلی موثر این وظایف را به انجام برسانید و در نتیجه از رقبای خود پیشی بگیرید.

هر چقدر مخاطب خود را بهتر بشناسید و از نیازهای او آگاه باشید، استراتژی‌های بهتری برای جذب مخاطب و مدیریت شهرت برند می‌توانید طراحی کنید. این مهم‌ترین بودجه‌ای است که شما در سال ۲۰۲۴ باید در برنامه‌ریزی خود لحاظ کنید تا بتوانید همراه با جریان روابط عمومی پیش بروید و در بخش‌های مختلف از جمله فعالیت در شبکه‌های اجتماعی پیشرفت کنید.

روابط عمومی شباهتی به دیگر حوزه‌ها ندارد و هر چیزی که امروز ترند جهان است ممکن است روز دیگر فراموش شده باشد. برای همین باید حواسمان باشد که چه روندهایی دیگر به کار ما نمی‌آید و باید آن‌ها را پشت سر بگذاریم.

در سال گذشته پلتفرم X یکی از بزرگترین پلتفرم‌ها برای استفاده خبرنگاران و روابط عمومی بوده است. اما در حال حاضر استفاده از این پلتفرم زیاد ضروری به نظر نمی‌رسد. البته این مورد به مخاطبان هدف شما نیز وابسته است اما با توجه به اینکه در عصر حاضر تصویر خیلی بیشتر از متن کاربرد دارد، توییتر پلتفرم خوبی برای پیاده‌سازی استراتژی‌های شما نیست.

در سال ۲۰۲۴ روش‌های سنتی محبوبیت خود را از دست داده‌اند و ارسال ایمیل‌ها و خبرنامه‌های یکسان برای خبرنگارها و رسانه‌ها روش کارآمدی نیست. شخصی‌سازی و تولید محتوای مناسب با هر پلتفرم و رسانه شانس اینکه شما بیشتر در چشم مخاطبان و رسانه‌ها محبوب شوید را افزایش می‌دهد.

«می‌دانم ک فشار کاری در صنعت ما می‌تواند خیلی بر سرعت تاکید داشته باشد (دائم می‌گوید بدو بدو بدو) ولی نباید ارتباط گرفتن با صنعت و درک موضوعاتی که برای روزنامه‌نگاران جذاب است را دست کم گرفت. چرا که به ما کمک می‌کنند داستان‌هایی بنویسیم که باعث همزاد پنداری مخاطب هدف ما شود و خبرنامه‌ای بنویسید که با علایق خاص روزنامه‌نگارانمان همسو باشد.»
– جنیفر گری؛ مدیر روابط عمومی دیجیتال شرکت Green park contant

درست است که هوش مصنوعی در تولید محتوا کمک بزرگی به برندها و نویسنده‌ها کرده است ولی استفاده از محتوایی که هوش مصنوعی به ما می‌دهد، باعث می‌شود که هیچ نشانی از برند شما در محتوا دیده نشود. هدف استفاده از هوش مصنوعی برای تولید محتوا این نیست که نیروی انسانی خود را کنار بگذارید و کامل بر آن تکیه کنید. بلکه باید از آن استفاده کنید تا به نیروی انسانی شما کمک کند ایده‌های بیشتری داشته باشد و راحت‌تر کار خود را جلو ببرد.

بزرگترین چالش روابط عمومی در ۲۰۲۴ مواجهه با بمباران اطلاعاتی در پلتفرم‌های مختلف و برجسته ماندن در میان این اطلاعات به عنوان یک منبع قابل اعتماد در حرفه‌‌ی خود است. اینکه بتوانید فیک نیوزها را تشخیص بدهید و به عنوان یک مرجع، تنها اخبار و اطلاعیه‌های درست را به گوش مخاطبان خود برسانید، به شما در مدیریت شهرت برند کمک می‌کند.
از طرفی رقابت در تولید محتوا آنچنان بالا گرفته است که نیازمند یک رویکرد استراتژیک برای تولید محتوای ارزشمند برای مخاطب و حفظ اعتبار برند هستید. با وجود تولید محتوای روزافزون، رسیدن به صدر لیست به عنوان یک برند شناخته شده به شدت دشوار است.

تاثیری که هوش مصنوعی بر روابط عمومی گذاشته است آنچنان بزرگ است که نمی‌شود آن را نادیده گرفت. از طرفی سوالات زیادی در مورد استفاده از آن وجود دارد که نیاز به بررسی و تحلیل دارند. آیا استفاده از آن اخلاقی است؟ آیا محتوایی که به ما می‌دهد و تحقیقاتی که از طریق آن انجام می‌دهیم قابل اعتماد است؟ آیا آمار و اعدادی که به ما برای تحلیل داده‌ها می‌دهد، واقعی است؟ ممکن است که به دلیل کم شدن دخالت نیروی انسانی کار ما دچار ضعف شده باشد؟ تمامی این سوال‌ها و خیلی از مسائل دیگر باعث شده است تاثیر هوش مصنوعی و پیشرفت فناوری تبدیل به چالشی بزرگ برای کارشناسان روابط عمومی شده باشد.

با توجه به اینکه شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های دیجیتال بزرگ و بزرگ‌تر می‌شوند و استفاده از آن‌ها به شدت در بین مردم محبوب شده است، اینکه بتوانیم با مخاطبین ارتباط بگیریم به یکی از چالش‌های بزرگ روابط عمومی در ۲۰۲۴ تبدیل شده است. اینکه بتوانید خبرنامه‌ای ارسال کنید که در بین حجم اسپم‌ها و تبلیغات خوانده شود و یا محتوایی را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید که در بین حجم زیاد دیگر محتواها به چشم بیاید، برای ارتباط موثر با مخاطبین کاملا ضروری است.

سال 2024 با شکل‌گیری چالش‌ها و فرصت‌های جدید برای صنعت روابط عمومی همراه است. تحولات دیجیتال، افزایش توجه به داده‌ها، نیاز به همکاری با افراد موثر، و تغییرات در روش‌های سنتی برای تولید محتوا و استفاده از هوش مصنوعی تنها بخشی از این چالش‌ها و فرصت‌ها هستند. اما از طرف دیگر، با دسترسی به ابزارهای نوین و استفاده از استراتژی‌های موثر، شرکت‌ها می‌توانند با تغییرات روزمره مخاطبان همگام شوند و برندهای خود را برجسته کنند. برای موفقیت در این صنعت پویا، انعطاف‌پذیری، ابتکار، و توانایی پیش‌بینی و تطبیق با روندهای جدید ضروری است. از این رو، شرکت‌ها باید به‌طور مداوم روندهای روابط عمومی را دنبال کرده و استراتژی‌های خود را با تغییرات بازار هماهنگ کنند.

خواندن مقاله زیر را نیز به شما پیشنهاد می‌کنیم:
روابط عمومی دیجیتال چیست و چه تفاوتی با روابط عمومی سنتی دارد؟

نظری وجود ندارد!

افزودن نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای مورد نیاز علامت گذاری شده است *

نام*

ایمیل*

جدیدترین مقالات

blog-post-image
بررسی روندهای جدید در روابط عمومی برای موفقیت در سال ۲۰۲۴

زمان مطالعه: 8 دقیقه در این مقاله به بررسی تغییراتی که در سال ۲۰۲۴ برای حوزه روابط عمومی…

blog-post-image
فراگیر شدن شبکه‌های اجتماعی: تحول در روابط عمومی

زمان مطالعه: 8 دقیقه با ما همراه باشید تا در این مقاله به شما نشان دهیم که چگونه…

blog-post-image
ChatGPT ابزاری برای نوآوری در روابط عمومی و بازاریابی

زمان مطالعه: 7 دقیقه در اینجا، با راهنمای عملی استفاده از ChatGPT در بازاریابی و روابط عمومی آشنا…