هشتگ چیست و چه اطلاعاتی به ما می‌دهد؟

زمان مطالعه: 4 دقیقه
ابر هشتگ

علامت # در زبان انگلیسی Number Sign  نامیده می‌شود و مخصوصا در بین آمریکایی‌ها به‌عنوان جایگزین واژه‌ی «عدد» به کار می‌رود. مثلا نفر اول را با ۱# نشان می‌دهند و می‌خوانند: Number One. پس از اینکه این علامت به صفحه کلید تلفن‌ها اضافه شد، کسانی که خارج از آمریکا بودند، آن را با عنوان Hash  به کار می‌بردند و به کلیدی که علامت # روی آن ترسیم شده بود، Hash Key  می‌گفتند.

اصطلاح هَشتَگ از ترکیب دو واژه‌ی Hash (یعنی علامت #) و Tag (برچسب) ایجاد شده و معنای لغوی آن، برچسب‌گذاری محتوا با استفاده از علامت # است. هشتگ برچسبی است که برای دسته‌بندی و به اشتراک‌گذاری پست‌ها و نظرات دربارهٔ موضوعی خاص در سطح جهانی و فراتر از حلقه دوستان به‌کار می‌رود.

ورود هشتگ به دنیای اینترنت

دنیس ریچی (خالق زبان برنامه‌نویسی C) حدود سی سال پیش برای جدا کردن کلمات کلیدی و مهم برنامه‌نویسی از سایر کلمه‌ها، در کد‌های برنامه، از علامت # استفاده کرد. به این ترتیب، چشم برنامه‌نویسان به عبارت‌های هشتگ دار مثل include# آشنا شد. پس از آن، یکی از اولین سرویس‌های گفتگوی گروهی (Group Chat) به نام IRC  نام اتاق‌های گفتگوی خود را با علامت # مشخص کرد و با این کار، عنوان اتاق‌ها را از بقیه کلمه‌ها و جمله‌ها متمایز کرد. بدین‌ترتیب هشتگ وارد دنیای «چت‌» شد.

در سال ۲۰۰۷ کریس مسینا که آن موقع یکی از کارمندان گوگل بود، تصمیم گرفت با استفاده از هشتگ، همان فضای  IRC را در توییتر شبیه‌سازی کند. او در توئیتی استفاده از هشتگ را در توئیتر پیشنهاد کرد. از آن به بعد کاربران رفته رفته با هشتگ حرف‌ها و توییت‌های خودشان را دسته‌بندی کردند. همچنین کاربرانی که دغدغه مشابه داشتند توانستند یکدیگر را ساده‌تر و سریع‌تر پیدا کنند.

اولین استفاده از هشتگ در توییتر توسط chris messina

امروزه هشتگ به عنوان یک علامت مهم شناخته می‌شود که می‌تواند نقش تعیین‌کننده‌ای در تحولات اجتماعی بازی کند. ترند شدن یک هشتگ نشان‌دهنده یک حرکت، یک جنبش یا بیان یک درخواست از سوی طیف گسترده‌ای از جامعه است که حرفشان را در شبکه های اجتماعی می‌زنند.

کاربردهای هشتگ در شبکه های اجتماعی

به‌طور کلی مهم‌ترین کارکرد هشتگ برای کاربران شبکه های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها، دسته‌بندی و جستجوی مطالب است. وقتی روی یک هشتگ کلیک می‌کنیم، تمام محتواهایی که دارای آن هشتگ هستند، نمایش داده می‌شود.

اما کاربردهای هشتگ در شبکه های اجتماعی مختلف کمی متفاوت است. در ادامه به طور خلاصه نکاتی در مورد استفاده از هشتگ در شبکه های اجتماعی و پیام‌رسان‌های مختلف بیان می‌کنیم.

توئیتر

توییتر

هشتگ در توییتر، نسبت به شبکه های اجتماعی دیگر، نقش فعال‌تر و جدی‌تری دارد. هشتگ، توییت‌های کاربران را در یک جریان قرار می‌دهد؛ حتی اگر آن کاربران با هم در ارتباط نباشند، اما چون از هشتگ مشابه استفاده کرده‌اند، توییت‌های آن‌ها در یک جریان از آن هشتگ نمایش داده می‌شود. جریانی که گاه حاصل میلیون‌ها هشتگ است.

ترند شدن یک هشتگ در توئیتر، ممکن است آنقدر تاثیرگذار باشد که رای یک قاضی را هم برگرداند.

اینستاگرام

اینستاگرام

هشتگ به اینستاگرام کمک می‌کند که محتوای شما را بهتر تشخیص دهد و پست شما را در قسمت Explorer  به کسانی که آن هشتگ را جستجو می‌کنند، نشان دهد. همچنین این امکان برای کاربران وجود دارد که یک هشتگ را فالو کنند تا تمام پست‌های دارای آن هشتگ را ببینند.

بنابراین می‌توان گفت، مهمترین هدف استفاده از هشتگ در اینستاگرام، دیده شدن بیشتر محتوا است. طبق تجربه، میزان تعامل پست‌هایی که حداقل یک هشتگ در آن‌ها استفاده شده نسبت به پستهایی که هیچ هشتگی در آن‌ها به کار نرفته، به مراتب بیشتر است.

سازوکار انتخاب و کاربرد هشتگ در فیسبوک و یوتیوب هم تا حدود زیادی شبیه اینستاگرام است.

لینکداین

لینکدین

کاربرد هشتگ در لینکدین، نسبت به شبکه های اجتماعی دیگر، بیشتر متمرکز بر نتیجه است. در لینکدین، استفاده از هشتگ با هدف‌های مشخصی مانند پیدا کردن و ارتباط با نیروی کار مناسب، پیدا کردن فرصت‌های سرمایه‌گذاری و همکاری مشترک، پیدا کردن رویدادهای مهم حوزه کاری و هدف‌هایی از این قبیل، انجام می‌شود.

همچنین در هنگام بیان نظر یا نقد در مورد ارائه خدمات یا کیفیت محصولات یک برند، برای پررنگ کردن آن برند یا محصول، به صورت هشتگ نوشته می‌شود.

تلگرام

تلگرام

کاربرد اصلی هشتگ در تلگرام، در دسته‌بندی کردن مطالب است. اگر در گروه یا کانال تلگرامی، روی یک هشتگ کلیک کنید، مجموعه پست‌های آن کانال یا گروه، که از آن هشتگ استفاده کرده‌اند را به ترتیب زمان انتشار، دریافت خواهید کرد. بدین‌ترتیب به سادگی می‌توانید مجموعه پست‌های مربوط به یک دسته‌بندی را در اختیار داشته باشید.

کارکرد دیگر هشتگ در تلگرام، پررنگ کردن یک کلمه یا عبارت است.

کاربرد هشتگ در پیام‌رسان‌های دیگر مثل واتس‌اپ، شبیه تلگرام است.

هشتگ چرا اهمیت دارد؟

هشتگ پیش از هر چیز به شما توضیح می‌دهد که کاربران با چه انگیزه‌ای پست گذاشته‌اند و مطلب آن‌ها چه پیامی دارد. یک عکس مشخص با دو هشتگ مختلف می‌تواند دو پیام کاملا متفاوت داشته باشد. هشتگ خاطرات، زیر عکس یک رستوران، صرفا به معنای مرور گذشته است. اما هشتگ امتحان کنید، معنایی کاملا متفاوت دارد.

پیگیری هشتگ های پر استفاده در شبکه های اجتماعی مختلف، میزان توجه کاربران به یک موضوع خاص را نشان می‌دهد و اگر آن موضوع، مربوط به برند، کسب‌وکار یا حوزه‌ی کاری شما باشد، توجه شما را می‌طلبد.

هشتگ ها با ما سخن می‌گویند

اهمیت آگاهی از هشتگ های ترند و پیگیری آن‌ها برای کسب‌وکارها، باعث طراحی ابزارهای جدیدی مانند «ابر هشتگ» شده است. ابر هشتگ ابزاری است که پرکاربردترین هشتگ ها، را به صورت لحظه‌ای به شما نشان می‌دهد. با کمک این ابزار می‌توانید هشتگ های ترند و پراستفاده در حوزه‌ی فعالیت خود را پایش کنید و با توجه به آن‌ها اقدامات لازم را انجام دهید.

منبع


نظری وجود ندارد!

افزودن نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای مورد نیاز علامت گذاری شده است *

نام*

ایمیل*

جدیدترین مقالات

blog-post-image
بررسی روندهای جدید در روابط عمومی برای موفقیت در سال ۲۰۲۴

زمان مطالعه: 8 دقیقه در این مقاله به بررسی تغییراتی که در سال ۲۰۲۴ برای حوزه روابط عمومی…

blog-post-image
فراگیر شدن شبکه‌های اجتماعی: تحول در روابط عمومی

زمان مطالعه: 8 دقیقه با ما همراه باشید تا در این مقاله به شما نشان دهیم که چگونه…

blog-post-image
ChatGPT ابزاری برای نوآوری در روابط عمومی و بازاریابی

زمان مطالعه: 7 دقیقه در اینجا، با راهنمای عملی استفاده از ChatGPT در بازاریابی و روابط عمومی آشنا…