آگاهی از برند چیست؟ چگونه آن را اندازه‌گیری کنیم؟

زمان مطالعه: 7 دقیقه

آگاهی از برند شاید شناخته‌شده‌ترین اصطلاح بازاریابی است. ردبول، مک‌دونالدز و مسترکارت نمونه‌های خوبی هستند که حتی با وجود اینکه در ایران محصولات‌شان عرضه نمی‌شود، برندشان شناخته‌شده است.

این نام‌ها، آگاهی از برند را در سطحی بالاتر اجرا کرده‌اند تا جایی‌که حتی نیازی به اضافه کردن نام برند به تبلیغات بیلبورد خود ندارند. شکل لوگو و رنگ برند به‌قدری آشناست که نیاز به چیز دیگری نیست.

این برندها چه مسیری را طی کرده‌اند؟ چه معیارها و سنجه‌هایی را برای آگاهی از برند خود تعیین کرده‌اند؟

در این مقاله می‌خوانیم:

چرا آگاهی از برند را اندازه‌گیری می‌کنیم؟

آگاهی از برند با شناخت برند چه تفاوتی دارد؟

10 معیار برای اندازه‌گیری موثر آگاهی از برند

اندازه‌گیری آگاهی از برند

آگاهی از برند یا برند اورنس چیست؟

چرا آگاهی از برند را اندازه‌گیری می‌کنیم؟

مردم ابتدا با برند شما آشنا می‌شوند و سپس محصولات یا خدمات شما را خریداری می‌کنند. اندازه‌گیری آگاهی از برند به شما نشان می‌دهد آیا شناخت برند شما در طول زمان افزایش می‌یابد یا نه  و این روند افزایش آگاهی با چه شیبی جلو می‌رود.

اگر میزان آگاهی از برند شرکت، محصول یا خدمات خود را در بازار بدانید، می‌توانید نرخ تبدیل خود را در طول سفر مشتری محاسبه و نقاط ضعف برنامه بازاریابی خود را شناسایی کنید.

مثلا اگر در معیارهای آگاهی از برند امتیاز عالی کسب می‌کنید اما فروش‌تان کم است، مشکل این نیست که مردم برند شما را نمی‌شناسند. مشکل شاید این باشد که به آن اعتماد ندارند؛ بنابراین شما باید روی علاقه و تصمیم به خریدِ آنها تمرکز کنید.

آگاهی از برند در مقابل شناخت برند: تفاوت چیست؟

آگاهی از برند پایه و اساس مورد نیاز برای شناخت برند است. آگاهی از برند زمانی اتفاق می‌افتد که مردم بدانند برند شما وجود دارد، یعنی نام برند را شنیده باشند، لوگو را دیده باشند و از کاری که انجام می‌دهید آگاهی داشته باشند.

اما شناخت برند زمانی اتفاق می‌افتد که آنها می‌توانند برند شما را از میان چند برند بشناسند، مزیت آن را بدانند و رنگ، لوگو یا صدای برند شما را تشخیص دهند.

10 معیار برای اندازه‌گیری موثر آگاهی از برند

حالا که متوجه شدیم اندازه‌گیری آگاهی از برند مهم است بیایید ببینیم چگونه می‌توانیم آن را اندازه‌گیری کنیم.

برای اندازه‌گیری صحیح آگاهی از برند و داشتن نتایج معتبر باید KPIها یا سنجه‌هایی انتخاب کنیم. سنجه‌هایی که با اندازه‌گیری آنها به میزان آگاهی از برند دست پیدا کنیم.

بیایید 10 تا از مهم‌ترین این سنجه‌ها را بشناسیم. این معیارها برای کسب‌وکارهای مختلف جمع‌آوری شده‌اند و شما می‌توانید از میان آنها براساس اندازه شرکت و نوع صنعت خود، معیار متناسب با کسب‌وکار خود را انتخاب کنید.

1- سوشال لیسنینگ یا شنیدن شبکه‌های اجتماعی

شنیدن شبکه‌های اجتماعی یک روش عالی برای ردیابی آگاهی و به‌طورکلی نظارت بر برند است. در این فرآیند ما بر شبکه‌های اجتماعی و وبسایت‌ها نظارت می‌کنیم تا محتواهایی که در آنها به برند یا محصولات ما اشاره شده است را جمع‌آوری کنیم.

سوشال لیسنینگ به ما نشان می‌دهد که چند نفر یا چند حساب کاربری در کدام سایت‌ها یا شبکه‌های اجتماعی درباره برند ما صحبت کرده‌اند.

هرچه تعداد منشن‌ها (ذکر نام برند) بیشتر باشد، آگاهی از برند بیشتر خواهد بود.

ابزارهای شنیدن شبکه‌های اجتماعی مثل نیوزباکس می‌توانند این فرآیند را خودکار کنند و داده‌های معتبری را در اختیار شما قرار دهند تا هنگام برنامه‌ریزی برای افزایش آگاهی از برند در شبکه‌های اجتماعی، از آنها استفاده کنید.

سوشال لیسنینگ چیست؟ و چرا مهم است؟

روی تصویر کلیک کنید و مقاله سوشال لیسنینگ را بخوانید.

2- ترافیک وب سایت

ترافیک بالا نشانه محکمی است که نشان می‌دهد افراد بیشتری شما را از طریق کمپین‌های بازاریابی دیجیتال کشف کرده‌اند.
اگر این ترافیک مستقیم باشد، یعنی کاربران نام شما را جست‌وجو کرده باشند و وارد سایت شما شده باشند، یک معیار واضح است که نشان می‌دهد مردم از قبل با برند شما آشنا هستند.

بنابراین، این معیار برای اندازه‌گیری وضعیت فعلی آگاهی از برند شما عالی است.

اگر برای سایت خود یک کمپین آگاهی‌بخشی اجرا می‌کنید، یکی از شاخص‌های موفقیت، افزایش تعداد بازدیدکنندگانی است که وب‌سایت شما را بررسی می‌کنند. این بدان معناست که کمپین شما به معنای واقعی کلمه نتیجه داده است.

در این مسیر گوگل آنالیتیکس می‌تواند ابزار مناسبی برای سنجش آگاهی از برند باشد که هر زمان که کمپینی اجرا می‌کنید معیارها را اندازه‌گیری می‌کند و داده‌های عملی را برای هدف‌گیری مجدد تبلیغات ارائه می‌دهد.

مهمترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ

برای آشنایی با ابزارهای دیجیتال مارکتینگ روی تصویر کلیک کنید.

3- نظرسنجی از مشتریان

می‌توانید از مشتریان خود میزان آگاهی از برند را بپرسید. یک نظرسنجی آنلاین که می‌تواند از طریق شبکه‌های اجتماعی یا از طریق ایمیل ارسال شود، می‌تواند بینشی در مورد اینکه چند نفر از برند شما آگاه هستند به دست بدهد.

همچنین می‌تواند به‌عنوان یک تبلیغ هدف‌مند برای کاربرانی که می‌توانند خریدار ایده‌آل شما باشند، اجرا شوند.
معمولاً این‌گونه نظرسنجی‌ها پرسشنامه‌ای هستند و به‌صورت تصادفی هدف‌گذاری می‌شوند.

4- حجم جست‌وجو

یکی دیگر از معیارهای کلیدی آگاهی از برند، حجم جست‌وجوی برند است. اگر نام تجاری شما جست‌وجوهای زیادی داشته باشد به این معنی است که افراد بیشتری آن را می‌شناسند یا به آن علاقه‌مند هستند.

بررسی داده‌های حجم جست‌وجو در یک بازه زمانی مشخص، درک بهتری ارائه می‌دهد. برای یافتن این معیارها می‌توانید از Google Trends و Google Ads استفاده کنید.

5- میزان اینگیجمنت (تعامل) در شبکه‌های اجتماعی

نرخ اینگیجمنت یا میزان تعامل در شبکه‌های اجتماعی هم یکی دیگر از شاخص‌هایی است که می‌تواند به شما در تعیین میزان آگاهی از برندتان کمک کند.

تعداد لایک، اشتراک‌گذاری و کامنت پست‌های شما یا پست‌هایی که از شما نام برده‌اند، میزان آگاهی از برند شما را نشان می‌دهد.

این کار را هم می‌توانید به ابزارهای رصد شبکه‌های اجتماعی بسپرید. این ابزارها گزارش جامعی از تعامل اجتماعی برند به شما ارائه می‌دهند.

با استفاده از این ابزارها، می‌توانید گزارش عملکرد خود در پلتفرم‌های مختلف دریافت کنید و تمام معیارهای تعامل را در یک فضا ببینید.

6- Share of Voice یا سهم صدا

سهم صدا یک شاخص حیاتی برای آگاهی از برند است، زیرا نشان می‌دهد که چه درصدی از صحبت‌ها در صنعت، سهم برند شماست.

این معیار به شما کمک می‌کند پتانسیل‌های موجود برای افزایش آگاهی از برند را در میان افرادی که رقبای شما را می‌شناسند، شناسایی کنید.

در واقع تعداد زیادی هستند که به آنچه شما ارائه می‌دهید علاقه‌مند هستند، اما هنوز شما را نمی‌شناسند. سهم صدا به شما کمک می‌کند آنها را پیدا کنید.

7- سرنخ و فروش

سرنخ‌های جدید و افزایش فروش، سنجه‌های قابل اعتمادی هستند که میزان موفقیت کمپین‌های آگاهی شما را نشان می‌دهند.

احتمالا خودتان هم بیشتر از برندی خرید می‌کنید که قبلاً با آن آشنایی داشته‌اید. این آشنایی باید از یک نقطه‌ای شروع شود. سرنخ می‌تواند همان نقطه باشد. نقطه‌ای که در قدم بعد به فروش منجر شود.

لید جنریشن یا ایجاد سرنخ فروش – راهنمایی برای تبدیل غریبه به مشتری

روی تصویر کلیک کنید و مقاله لیدجنریشن یا تولید سرنخ فروش را بخوانید

8- ترافیک و اشتراک‌گذاری در وبلاگ

اگر از بازاریابی محتوا استفاده می‌کنید، ترافیک وبلاگ شما یک معیار ارزشمند برای آگاهی از برند شماست.

اگر ترافیک وبلاگ شما در حال افزایش است، به این معنی است که افراد بیشتری با نام تجاری شما آشنا و با آن درگیر شده‌اند.

همچنین کانال‌های اشتراک محتوای شما کارشان را خیلی خوب انجام می‌دهند. معمولا اغلب دیجیتال‌مارکترها و مدیران سایت بیشتر به ترافیک سایت توجه می‌کنند و توجه زیادی به اشتراک‌گذاری مطالب وبلاگ ندارند.

اما این تعداد اشتراک‌گذاری است که نشان می‌دهد خوانندگان کیفیت پست‌های وبلاگ شما را واقعا دوست دارند.

بازاریابی محتوایی

روی تصویر کلیک کنید و مقاله آموزش بازاریابی محتوایی را بخوانید.

9- بک‌لینک

شما می‌توانید با ابزارهایی مثل Ahrefs ببینید کدام سایت‌ها به برند، محصول یا خدمات شما ارجاع داده‌اند. هر چه سایت‌های بیشتری به سایت و محتوای شما لینک بدهند، اعتبار سایت شما بیشتر می‌شود.

علاوه‌بر اینکه نزد بازدیدکنندگان اعتبار پیدا می‌کند، عملکرد بهتری در موتورهای جست‌وجو خواهد داشت.

همچنین، به این ترتیب ترافیک ارگانیک و ارجاعی سایت شما نیز افزایش خواهد یافت.

10- پوشش رسانه آنلاین

در نهایت، می‌توانید در کمپین آگاهی از برند خود، پوشش رسانه‌ای که برند شما از رسانه‌های خبری و سایر وب‌سایت‌ها دریافت می‌کند، را هم بگنجانید.

نظارت بر رسانه‌ها به شما کمک می‌کند تا یک دید کلی از نتایج کمپین آگاهی خود به‌دست آورید.

اندازه‌گیری آگاهی از برند

ما به‌طورکلی می‌توانیم آگاهی از برند را در همان زمان اجرای کمپین‌ها یا در یک بازه زمانی در گذشته اندازه بگیریم.

اندازه‌گیری در هنگام اجرای کمپین‌ها، باعث می‌شود بر شاخص‌های کلیدی عملکرد نظارت کنیم و بر اساس آنها فرایندها و اقدامات را بهبود ببخشیم.

از سوی دیگر، اندازه‌گیری آگاهی از برند در یک بازه زمانی، کمک می‌کند که فواصل زمانی مختلف را با هم مقایسه کنیم و ببینیم در یک بازی زمانی خاص چه نتایجی در مقایسه با بازه‌های زمانی دیگر داشته‌ایم.

طی این کار ما بر اساس نتایج اقدامات و استراتژی‌های خود، یک درک کامل از اقداماتی که باید انجام می‌دادیم، به‌دست می‌آوریم.

برای اندازه‌گیری آگاهی از برند خود آماده‌اید؟

معمولا خیلی از بازاریاب‌ها در نحوه محاسبه آگاهی از برند دچار سردرگمی می‌شوند، به دلیل اینکه معیارهای آگاهی از برند متفاوت هستند. علاوه‌برآن همین معیارها، خودشان هم جنبه‌های متفاوتی دارند.

بنابراین، بهترین پاسخ به پرسش “سنجه آگاهی از برند چیست؟”، این است که فقط یک مورد وجود ندارد. از معیارهای ذکر شده در این مقاله، مواردی که به بهترین وجه با استراتژی بازاریابی شما مطابقت دارند انتخاب کنید و پیش بروید.

سوالات متداول

آگاهی از برند باید چند درصد باشد؟

درصد آگاهی از برند، به جایگاه کسب‌وکار شما بستگی دارد. به عنوان مثال، اگر چند سال است که کسب‌وکار خود را اداره می‌کنید و 10 درصد بازار شما را می‌شناسد، این خیلی خوب است.
اما باید به فکر افزایش این درصد باشید. رقبای خود و سهم آنها را در نظر بگیرید و برای افزایش امتیاز خیز بردارید.

چگونه آگاهی از برند را به صورت آنلاین اندازه‌گیری کنیم؟

برای اندازه‌گیری آگاهی از برند به صورت آنلاین، معیارهای کلیدی وجود دارد، ازجمله: نام تجاری آنلاین، ترافیک وب سایت، حجم جست‌وجوی برند، نرخ اینگیجمنت در شبکه‌های اجتماعی، سهم صدا، ترافیک وبلاگ، میزان اشتراک‌گذاری محتوای وبلاگ و در نهایت تعداد لینکی که به سایت داده می‌شود.

منبع:

mentionlytics


نظری وجود ندارد!

افزودن نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای مورد نیاز علامت گذاری شده است *

نام*

ایمیل*

جدیدترین مقالات

blog-post-image
بررسی روندهای جدید در روابط عمومی برای موفقیت در سال ۲۰۲۴

زمان مطالعه: 8 دقیقه در این مقاله به بررسی تغییراتی که در سال ۲۰۲۴ برای حوزه روابط عمومی…

blog-post-image
فراگیر شدن شبکه‌های اجتماعی: تحول در روابط عمومی

زمان مطالعه: 8 دقیقه با ما همراه باشید تا در این مقاله به شما نشان دهیم که چگونه…

blog-post-image
ChatGPT ابزاری برای نوآوری در روابط عمومی و بازاریابی

زمان مطالعه: 7 دقیقه در اینجا، با راهنمای عملی استفاده از ChatGPT در بازاریابی و روابط عمومی آشنا…