روابط عمومی دیجیتال چیست و چه تفاوتی با روابط عمومی سنتی دارد؟

زمان مطالعه: 8 دقیقه

امروزه ساختار و وظایف روابط‌ عمومی تغییر کرده‌ است. دیگر وظیفه یک کارشناس روابط‌ عمومی صرفاً برقراری ارتباط با رسانه‌ها، انتشار اخبار یک شرکت یا سازمان در مطبوعات و خبرگزاری‌ها و تهیه بولتن‌ روزانه نیست.

اینترنت و شبکه های اجتماعی قدرت بی‌سابقه ای برای روابط عمومی ها به ارمغان آورده‌اند. روابط عمومی دیجیتال با تلفیق دانش و تجربه روابط عمومی با ابزارهای مدرن، توانسته تاثیر دوچندانی بر افکار عمومی بگذارد.

Digital Public Relations یا روابط عمومی دیجیتال سعی دارد با ایجاد فضایی پویا، مونولوگ‌ها (ارتباط یک سویه با مخاطب) را به دیالوگ (ارتباط دو سویه با مخاطب) تبدیل و با مخاطبان و مشتریان مستقیماً ارتباط برقرار کند.

در این مقاله می‌خوانیم:

● روابط عمومی دیجیتال با روابط عمومی سنتی چه تفاوتی دارد؟

● روابط عمومی دیجیتال با دیجیتال مارکتینگ چه تفاوتی دارد؟

● وظایف کارشناس روابط‌ عمومی دیجیتال

● ابزارهای روابط عمومی دیجیتال

● تحول در روابط عمومی دیجیتال

روابط عمومی دیجیتال چیست و چه تفاوتی با روابط عمومی سنتی دارد؟

روابط عمومی دیجیتال با روابط عمومی سنتی چه تفاوتی دارد؟

اگرچه هدف مشترک روابط عمومی دیجیتال با شکل سنتی آن ارتقاء شهرت برند، ایجاد وجهه خوب برای برند و برقراری ارتباطی موثر با مشتریان است، اما روش‌های دستیابی به این اهداف متفاوت است.

با به وجود آمدن بسترهای جدید ارتباطی، شرکت‌ها و سازمان‌ها برای اینکه ارتباط‌شان با جامعه را حفظ کنند و صدای خود را به مردم برسانند، ناگزیر شدند از این بسترها استفاده کنند و چم و خم ابزارهای دیجیتال را یاد بگیرند.

به صورت مستمر در بحث های مرتبط با برند شرکت کند، به نگارش و انتشار محتوای با کیفیت بپردازد و آن را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارد و دیگران را به بازنشر و ترویج آن تشویق کند.

روابط عمومی دیجیتال با دیجیتال مارکتینگ چه تفاوتی دارد؟

دیجیتال مارکتینگ (بازاریابی آنلاین) به صورت خاص بر فروش تمرکز می‌کند، در حالی که روابط عمومی دیجیتال بر ایجاد تاثیر مثبت بر برند تمرکز می‌کند.

هدف روابط عمومی دیجیتال حفاظت از شهرت و اعتبار برند است، اما هدف نهایی دیجیتال مارکتینگ افزایش مشتری و تعداد فروش.

وظایف کارشناس روابط‌ عمومی دیجیتال

کارشناس روابط‌ عمومی دیجیتال همان شرح وظایف روابط عمومی (ارسال اخبار، تولید بولتن روزانه، تحلیل محتوا و…) را با سبک و سیاقی تازه انجام می‌دهد به همین خاطر باید به مهارت‌های دیجیتال مسلط باشد.

در توضیح وظایف کارشناس روابط عمومی دیجیتال، می‌توانیم آن‌ها را به 5 دسته کلی تقسیم کنیم:

1- استفاده از ابزارهای جدید

در روابط‌ عمومی دیجیتال به جای انتشار محتوا در مطبوعات، داستان‌مان را از طریق انتشار در وبلاگ یا شبکه های اجتماعی بیان می‌کنیم.

2- به‌کارگیری مهارت‌های جدید

کارشناسان روابط‌ عمومی دیجیتال برای افزایش دسترسی محتوای خود به مهارت‌های جدید و متفاوتی نیاز دارند که به طور کلی ممکن است در حوزه روابط عمومی به شمار نیاید.

معمولا کارشناسان روابط عمومی آموزش‌های مرتبط با نوشتن متن‌های جذاب و اثرگذار را گذرانده‌اند، اما امروز محتواها در عین جذابیت باید اصول سئو هم در آن‌ها رعایت شده باشد.

3- مشارکت با سایر واحدها

معمولا واحد روابط‌‌ عمومی‌ با همه واحدها در تعامل است اما تعامل بیشتر روابط عمومی دیجیتال با متخصصان بازاریابی دیجیتال (از متخصصان ایمیل‌مارکتینگ تا سئو و بازاریابی محتوا است.

این همکاری فصل جدیدی را در تعاملات میان واحدی به‌ وجود آورده است، به طوری که در بسیاری از شرکت‌ها این دو واحد با هم ادغام می‌شوند.

4- همکاری با اینفلوئنسرها

تعامل با اینفلوئنسرها این فرصت را فراهم می‌کند تا از طریق آن‌ها با مشتریان و مخاطبان ارتباط برقرار کرده و گاهی با صرف هزینه‌ای قابل قبول در بین عموم مردم جا باز می‌کنند.

 5- سنجش و ارزیابی نتایج

روابط‌ عمومی دیجیتال این فرصت را به ما می‌دهد تا نتیجه تمامی فعالیت‌ها را ارزیابی کنیم، چرا که با ابزارهایی که در اختیار دارد می‌تواند داده‌ها و اطلاعات را به مقادیر قابل سنجش و اندازه‌گیری تبدیل کند.

یکی از این ابزارها، ابزار رصد شبکه‌های اجتماعی است که اغلب ضمن پایش اطلاعات درخواستی شما، گزارشات آماری نیز ارائه می‌کنند.

روابط عمومی چیست و چه وظایفی دارد؟

در مقاله دیگری، به طور مفصل به وظایف روابط عمومی پرداخته‌ایم. هم راجع‌به وظایف مدیر روابط عمومی و هم کارشناس روابط عمومی توضیح داده‌ایم.

روی تصویر کلیک کنید و آن مقاله را هم بخوانید.

 روابط‌ عمومی دیجیتال، صنعتی پویا و همواره در حال توسعه است.

کارکرد روابط‌ عمومی دیجیتال در سیاست، بازاریابی، فرهنگ، تکنولوژی و … مستلزم آگاهی از محیط پیرامون و البته یادگیری مجموعه‌ای از مهارت‌ها است.

اینکه ما در دورانی زندگی می‌کنیم که تغییرات به سرعت اتفاق می‌افتد خبر جدیدی نیست!
همه چیز از آلبوم‌های موسیقی پاپ تا نقد فیلم‌ و … تحت تاثیر عوامل سیاسی، فرهنگی و اجتماعی هستند. مواجهه با تغییرات اجتماعی و واکنش در برابر آن‌ها جزو غیرقابل انکار در هر مجموعه و کسب‌و‌کاری است.

مهارت‌ و ابزارهایی که یک کارشناس روابط‌ عمومی در اختیار دارد به عنوان بخشی از کار بسیار مهم است اما تغییر ذهنیت کارشناسان از روابط‌‌ عمومی سنتی به دیجیتال، حیاتی‌ترین عامل در یافتن مسیر درست و موفقیت است.

ابزارهای روابط عمومی دیجیتال

با شروع فعالیت در فضای مجازی، مسلما تلاش شما برای دیده شدن و حضور در آن افزایش می‌یابد. اما چگونه و با چه ابزارهایی پای در این فضای گسترده بی‌پایان بگذاریم؟

مهم‌ترین ابزارهایی که در این مسیر به روابط عمومی دیجیتال کمک می‌کنند عبارتند از:

1- بازاریابی محتوا

اولین و شاید مهم‌ترین ابزار روابط عمومی دیجیتال بازاریابی محتوایی است.

حضور در شبکه های اجتماعی وبلاگ‌ها نیازمند محتوایی ارزشمند است. بنابراین به شما پیشنهاد می‌کنیم درباره بازاریابی محتوا بیشتر مطالعه کنید.
شاید بپرسید بازاریابی محتوا چگونه انجام می‌شود؟
این کار آسان و در عین حال دشوار است!
به طور خلاصه باید محتوایی را که در اختیار دارید (مطالب منعکس شده در مطبوعات و رسانه‌های عمومی) با محتوای جدید ترکیب کنید.

مثلا مقاله‌ای که در روزنامه چاپ کرده‌اید را می‌توانید در قالب یک پست در وبلاگ سایت خود منتشر کنید. یا به عنوان پست مهمان در وبلاگ‌های معتبر انتشار دهید.

سپس خلاصه آن را به صورت اینفوگرافی در اینستاگرام یا یک پست کوتاه در لینکدین بازنشر کنید.

کاری که شما باید در اتاق روابط عمومی دیجیتال انجام دهید این است که محتوا را تولید کنید، آن‌را به اشتراک بگذارید، هدف‌گذاری کنید و دوباره آن‌را به اشتراک بگذارید و این فرآیند را بارها تکرار کنید.

بازاریابی محتوایی بخشی از بازاریابی درونگرا (Inbound Marketing) است که ایجاد آن نیاز به چیدن زمینه و تعیین هدف دارد.

2- سایت/ افزایش ترافیک سایت/ سئو

مهم‌ترین ابزار برای اجرای بازاریابی محتوا، سایت است. یک سایت به‌روز، با محتوایی شاخص و ارزشمند. محتوایی که بیانگر ماهیت فعالیت، معرفی محصولات، خدمات، نحوه دسترسی و مهم‌تر از همه بیانگر ارزشی است که شما به مشتریان‌تان می‌دهید.

هر سایتی علاوه‌بر اینکه نیاز به محتوای ارزشمند دارد، باید سئو (SEO) شود تا در موتورهای جست‌وجو رتبه‌ی خوبی کسب کند و وقتی کاربران در آن حوزه سرچ می‌کنند، به مقالات سایت شما برخورد کنند و پاسخ سوالات خود را در آن پیدا کنند.

کلمات یا عبارات کلیدی که مشتریان جست‌وجو می‌کنند را پیدا کنید

و برای آنها محتوا تولید کنید تا مخاطبان‌ شما در حین جست‌وجوی این کلمات در اینترنت،

مقاله‌های شما را ببینند.

شما به عنوان یک کارشناس مقالاتی را تولید و منتشر می‌کنید و مخاطبان شما با خواندن آنها دغدغه‌ها و چالش‌هایشان را مرتفع می‌کنند. به این ترتیب شما تبدیل می‌شوید به یک مشاور دانا که هر موقع مشتریان به مشکل برخوردند، به شما رجوع می‌کنند.

می‌کنید و باید یاد بگیرید که چطور کلمات کلیدی را تعیین کنید. تعریف درست کلمات کلیدی بسیار تاثیرگذار است. پس از تعریف کلمات کلیدی، آن‌ها را در مقالات و محتوای تولیدی به‌کار ببرید و بعد آن‌را در تمامی شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید.

3- مدیریت رسانه های اجتماعی

اگر سایت را پایگاه دائمی و کلیدی شما بدانیم، شبکه های اجتماعی را می‌توانیم پایگاه موقت اما با سرعت رشد بالا در ارتباط برقرار کردن با مخاطبان دانست.

اگر مخاطبان و مشتریان شما در شبکه های اجتماعی حضور دارند، شما هم باید در این فضا حضور جدی داشته باشید تا با آنها بدون واسطه در ارتباط باشید، به آسانی به آنها دسترسی داشته باشید و پیام‌تان را برسانید.

حضور در شبکه های اجتماعی نیاز به داشتن یک زمینه‌ی ذهنی عمیق و یک دلیل محکم دارد. برای این حضور باید یک «چرایی» داشته باشید. «چرایی»ای که برای هر کسب‌وکاری مختص به خودش است.

چرا مدیران کسب‌وکارها به دانش مدیریت رسانه نیاز دارند؟

چرا باید در شبکه های اجتماعی حضور داشته باشیم و چطور باید آن را مدیریت کنیم؟

در مقاله مدیریت رسانه بخوانید:

با رویکرد روابط عمومی دیجیتال یک حساب توییتر ایجاد کنید تا از این طریق بتوانید افراد مرتبط با کسب‌وکارتان، روزنامه‌نگاران و خبرنگاران را بیابید و با آن‌ها ارتباط برقرار کنید، چرا که اصلی‌ترین مهارت یک کارشناس روابط‌ عمومی برقرار کردن ارتباط است.

4- ابزار رصد شبکه های اجتماعی

صرف حضور در شبکه های اجتماعی و دسترسی به مخاطبان، کافی نیست. برند باید از تمام بازخوردها نسبت به خودش مطلع باشد، باید رقبایش را دائماً رصد کند، روی حوزه کسب‌وکارش نظارت کند.

این کاری است که سرویس‌های رصد شبکه های اجتماعی انجام می‌دهند. ابزارهایی مثل نیوزباکس که تمام محتواهایی که نام برند یا محصولات شما در آن‌ها به کار رفته را برای شما جمع‌آوری می‌کنند.

رصد شبکه های اجتماعی چیست و چرا مهم است؟

اگر تجربه‌ای در این زمینه ندارید، پیشنهاد می‌کنم مقاله «رصد شبکه های اجتماعی چیست و چرا مهم است؟» را بخوانید:

5- ابزارهای تحلیل و آنالیز

ارزیابی فعالیت‌ها و بررسی نتایج، یکی از مهم‌ترین بخش‌ها و بخش نهایی کارهای شماست. بخشی که به شما سمت و سوی مسیر را نشان می‌دهد.

قرار نیست که مادام کارهای تکراری انجام دهید و بی‌خبر از نتایج آن به راه خود ادامه دهید. باید به طور منظم توقف کنید و به مسیر طی‌شده نگاهی بیندازید و ببینید در عمل چقدر با هدف‌تان فاصله دارید.

معمولا شبکه های اجتماعی دارای صفحه تحلیل و آنالیز هستند و آمار فعالیت‌های شما و میزان تعامل مخاطبان‌تان را نشان می‌دهند. علاوه‌بر این ویژگی، ابزارهای تحلیلی خوبی مانند گوگل آنالیتیک اطلاعات کافی از روند به شما می‌دهند.

این کار باعث می‌شود معایب کمپین‌ها را بیابید، خود را کنکاش و اصلاح و رقبا را ردیابی کنید تا به موفقیت برسید.

6- ابزارهای برگزاری رویدادهای آنلاین

کار روابط عمومی برقراری ارتباط است. یکی از راه‌های این ارتباط، از طریق تعامل‌های مجازی است. مانند برگزاری لایو در اینستاگرام یا اجرای وبینار (سمینار اینترنتی) که به خصوص در دوران پس از کرونا طرفداران زیادی هم پیدا کرده است.

این ابزارهای به شما امکان می‌دهد بدون واسطه با مخاطبان خود صحبت کنید و حرف‌های خود را مستقیما به گوش آن‌ها برسانید.

چک لیست برگزاری رویداد آنلاین

برگزاری یک رویداد آنلاین نیاز به چه تمهیداتی دارد؟ در مقاله چک لیست برگزاری رویداد آنلاین بخوانید:

راه ایجاد تحول در روابط عمومی دیجیتال

تصمیم‌گیری درباره ایجاد یک استراتژی روابط عمومی دیجیتال، همیشه آسان نیست. پیشنهاد ما این است که بر فروش محصول یا خدمات خود متمرکز نباشید! درعوض داستانی با ارزش و متمایز از سایر برندها پیدا کنید تا برای همیشه در ذهن مخاطبان ماندگار شوید.

علاوه‌بر آن محتوایی قابل دفاع و خلاقانه داشته باشید. فراموش نکنید که بخش زیادی از موفقیت برندها در دنیای دیجیتال به اشتراک‌گذاری محتوا توسط مخاطبان است.

فیلم، پرسشنامه، اینفوگرافیک یا محتواهای تعاملی می‌تواند بهترین راه برای انجام این کار باشند. ایجاد این نوع از محتوا تنها زمانی اتفاق می‌افتد که از اتفاقات دنیای دیجیتال و عملکرد رقیبان خود باخبر باشید و با پایش اخبار برندها، مسیر را برای خود هموارتر کنید.

کاری که شما باید در اتاق روابط عمومی دیجیتال انجام دهید این است که محتوا را تولید کنید، آن‌را به اشتراک بگذارید، هدف‌گذاری کنید و دوباره آن‌را به اشتراک بگذارید و این فرآیند را بارها تکرار کنید.

در واقع شما می‌توانید محتوای تولید شده را با رویکرد بازاریابی محتوا بارها و بارها در کانال‌های مختلف منتشر و به اشتراک بگذارید.

در واقع، به جای اینکه مقاله‌ای را در یک نشریه چاپ کنید، آن‌را به یک پست وبلاگ تبدیل کنید و از این طریق فضای پرسش و پاسخ را بین مخاطب و خودتان ایجاد کنید.

ما برای ایحاد تحول در روابط عمومی دیجیتال، 10 پیشنهاد داریم که در قالب اینفوگرافی ارائه داده‌ایم. روی لینک زیر کلیک کنید و اینفوگرافی را بخوانید:

منابع: markitorsdigitalmarketinginstitute


نظرات

هادی عظیمی
۲۸ بهمن ۱۴۰۱

مقالتون عالی بود

    امیرحسین قاضی
    ۳۰ بهمن ۱۴۰۱

    ممنون که خوندین. خوشحالم براتون مفید بوده


جدیدترین مقالات

blog-post-image
بررسی روندهای جدید در روابط عمومی برای موفقیت در سال ۲۰۲۴

زمان مطالعه: 8 دقیقه در این مقاله به بررسی تغییراتی که در سال ۲۰۲۴ برای حوزه روابط عمومی…

blog-post-image
فراگیر شدن شبکه‌های اجتماعی: تحول در روابط عمومی

زمان مطالعه: 8 دقیقه با ما همراه باشید تا در این مقاله به شما نشان دهیم که چگونه…

blog-post-image
ChatGPT ابزاری برای نوآوری در روابط عمومی و بازاریابی

زمان مطالعه: 7 دقیقه در اینجا، با راهنمای عملی استفاده از ChatGPT در بازاریابی و روابط عمومی آشنا…