تحقیق کلمات کلیدی؛ آموزش قدم به قدم کیورد ریسرچ

زمان مطالعه: 11 دقیقه

موتور جست‌وجوی گوگل محتواها و جست‌وجوهای کاربران را معناگرا (Semantic) تحلیل می‌کند. 

وقتی هدف کاربران موقع جست‌وجو را متوجه شویم و بر اساس آن محتوا تولید کنیم، نتیجه کار مقاله‌ای می‌شود که تمام سوالات کاربر درباره آن موضوع را پاسخ داده است.

به همین خاطر در دنیای سئو و تولید محتوا، پیدا کردن هدف کاربر مهم‌تر از صرفا تمرکز بر کلمات و عباراتی است که موقع جست‌وجو استفاده کرده است.

ما «کلمات کلیدی» یعنی کلمات و عباراتی که کاربر راجع‌به آنها جست‌وجو می‌کند، را پیدا می‌کنیم تا بدانیم باید راجع‌به چه موضوعاتی محتوا تولید کنیم.

هر مقاله درباره یک کلمه یا عبارت کلیدی نوشته می‌شود و قرار است تمام سوالات درباره آن کلمه را پاسخ دهد.

اما وقتی کاربران، نیازی دارند که «ما می‌توانیم برطرف کنیم»، با چه عباراتی آن را در گوگل جست‌وجو می‌کنند؟

به این فرایند «تحقیق کلمات کلیدی» گفته می‌شود که در این مقاله روند اجرای آن را به طور کامل توضیح می‌دهیم.

تحقیق کلمات کلیدی چیست؟

چرا تحقیق کلمات کلیدی مهم است؟

مراحل تحقیق کلمات کلیدی

تحقیق کلمات کلیدی؛ آموزش قدم به قدم کیورد ریسرچ

تحقیق کلمات کلیدی یا کیورد ریسرچ چیست؟

همانطور که در مقدمه اشاره کردم تحقیق کلمات کلیدی یعنی فرایند یافتن کلمات و عباراتی که کاربران هنگام جست‌وجو در وب از آنها استفاده می‌کنند.

پس از این تحقیق متوجه می‌شویم که:

● مخاطبان هدف ما چه چیزهایی در وب جست‌وجو می‌کنند.

● چه موضوعاتی برای آنها اهمیت بیشتری دارد.

● نوشتن راجع‌به کدام کلمات و عبارات ارزش بیشتری برای مخاطب و سپس برای کسب‌وکار ما ایجاد می‌کند.

● کسانی که به صنعت ما علاقه‌مند هستند یا به محصولات ما نیاز دارند، چه تعداد هستند.

و در نهایت به طور کلی روند جست‌وجو در صنعت را به ما نشان می‌دهد.

تحقیق کلمات کلیدی چرا مهم است؟

هدف نهایی تحقیق کلمات کلیدی، جذب بازدیدکنندگانی است که محتوای سایت شما برایشان مفید است. کسانی که به دنبال حل چالش یا پیدا کردن پاسخ خود در اینترنت جست‌وجو می‌کنند و جذب  محتوایی می‌شوند که بهترین پاسخ برای دغدغه آنها باشد.

در فرایند تحقیق کلمات کلیدی شما ابتدا جامعه مخاطبان خود را می‌شناسید و سپس نیاز و دغدغه‌ی آنها و شکلی که این نیاز را بیان می‌کنند، متوجه می‌شوید.

کیورد ریسرچ قرار است به شما کمک کند کالا، خدمات و محتوایی تولید کنید که مخاطبان شما به دنبالش می‌گردند.

مراحل تحقیق کلمات کلیدی

فرایند تحقیق کلمات کلیدی به طور کلی از 3 مرحله تشکیل می‌شود:

در مرحله نخست کلماتی که مخاطبان هدف در گوگل (و سایر موتورهای جست‌وجوگر) جست‌وجو می‌کنند را پیدا می‌کنیم. ما در این مرحله صرفا به دنبال کلمات و عبارات پرجست‌وجوی صنعت و کسب‌وکار خودمان هستیم.

در مرحله دوم این کلمات را دسته‌بندی، اولویت‌بندی و ارزش‌گذاری می‌کنیم.

و در مرحله سوم تصمیم می‌گیریم که این کلمات بهتر است در کجا (مقاله، دسته، صفحه محصول و… ) استفاده شوند.

در ادامه این سه بخش را به همراه نحوه‌ی انجام آنها توضیح می‌دهیم:

1- انتخاب کلمات

از چه راه‌هایی می‌توانیم بفهمیم که مخاطب هدف ما چه کلمات و عباراتی را جست‌وجو می‌کند؟

وقتی می‌توانید به این سوال پاسخ دهید که مخاطب خود را شناخته باشید. هر چه بیشتر او را بشناسید، بهتر می‌توانید به این سوال پاسخ دهید.

چطور باید مخاطب را بشناسیم؟ دانستن چه ویژگی‌هایی از مخاطب مهم هستند؟

در فرایند تدوین پرسونای مخاطب، به طور کامل توضیح داده‌ایم.

تدوین پرسونای مخاطب

برای مطالعه روش تدوین پرسونای مخاطب، روی تصویر کلیک کنید.

در ادامه، روش‌ها و ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی را به ترتیب نام می‌بریم.

● جلسات طوفان فکری

اگر با مخاطبان خود مراوده دارید و هم‌اکنون با آنها در ارتباط هستید، احتمالا شناخت مناسبی از آنها دارید و می‌توانید تا حدودی نیازها و دغدغه‌های آنها را بیان کند.

اگر شناخت شما در این حد است احتمالا بتوانید کلمات و عباراتی که مخاطبان شما جست‌وجو می‌کنند را جمع‌آوری کنید.

می‌توانید این کار را با همکاری اعضای تیم خود انجام دهید. همه کسانی که در صنعت شما فعالیت دارند و به نوعی با مشتریان در ارتباط هستند، می‌توانند از زاویه نگاه خود دغدغه‌ها و بیان کنند.

این کار می‌تواند در قالب جلسات طوفان فکر انجام شود. جلساتی که در آن هر کس می‌تواند هر جمله، عبارت یا کلمه‌ای که به ذهنش می‌رسد را بدون محدودیت بیان کند.

پس از این بارش فکری، شما لیستی از کلمات و عبارات دارید که قرار است ارزیابی‌شان کنید و ببینید واقعا مخطابان شما آنها را جست‌وجو می‌کنند یا نه.

● سایت رقبا

رقبای شما به صورت اصولی یا اتفاقی، کلماتی را در سایت خود استفاده کرده‌اند. این کلمات بر اساس یک تجربه و شناخت از مخاطب انتخاب شده‌اند و می‌توانند به ما در افزایش دایره کلیدواژه‌ها کمک کنند.

منوی سایت، دسته‌ها، و مقالات وبلاگ پر از کلماتی هستند که کاربران جست‌وجو می‌کنند.

بنابراین برای تکمیل لیست کلمات کلیدی خود به سایت‌های رقیب مراجعه کنید و کلمات و عباراتی که آنها در بخش‌های مختلف سایت به کار برده‌اند را به لیست خود اضافه کنید.

سپس وبلاگ آنها را مطالعه کنید و ببینید راجع‌به چه موضوعاتی مقاله نوشته‌اند. این موضوعات می‌توانند شما را به کلمات و عباراتی که به دنبال آنها هستید، برسانند.

تحقیق کلمات کلیدی با کمک سایت رقبا

● جست‌وجو در گوگل

پس از دو مرحله بالا، شما یک لیست بلندبالا از کلمات کلیدی دارید. می‌توانید کلمات این لیست را در گوگل جست‌وجو کنید تا در نتایج، کلمات و عبارات مرتبط بیشتری مشاهده کنید.

بهتر است پیش از جست‌وجو، مرورگر خود را روی حالت incognito/private قرار دهید؛ با این کار تاثیر جست‌وجوهای پیشین خود را بر نتایج خنثی می‌کنید.

تحقیق کلمات کلیدی با کمک نتایج گوگل

در پایین صفحه جست‌وجوهای مرتبط مخاطبان (Related searches) را به شما نمایش می‌دهد. این پیشنهادات هم گزینه‌های مناسبی برای تکمیل لیست کیورد ریسرچ شما هستند.

تحقیق کلمات کلیدی با کمک جست‌وجوهای مرتبط مخاطبان

همچنین در صفحه تصاویر (Images) کلمات کلیدی مرتبطی در بالای صفحه می‌بینید که آن‌ها هم می‌توانند گزینه‌های خوبی برای لیست شما باشند.

● ابزار کیورد پلنر گوگل

استفاده از ابزار کیورد پلنر رایگان است. ابتدا باید در سایت گوگل ادز (ads.google.com) ثبت‌نام کنید. پس از ثبت‌نام و ورود، در قدم اول باید یک کمپین بسازید. اما ما قرار است از ابزار کیورد پلنر گوگل ادز استفاده کنیم، بنابراین روی گزینه‌ی Switch to expert mode که در پایین صفحه مشخص است کلیک می‌کنیم.

استفاده از ابزار کیورد پلنر گوگل ادز

در صفحه بعد روی گزینۀ create an account without a campaign کلیک می‌کنیم.

استفاده از ابزار کیورد پلنر گوگل ادز 2

سپس روی گزینۀ explore your account کلیک می‌کنیم.

استفاده از ابزار کیورد پلنر گوگل ادز 3

حالا شما می‌توانید به صورت رایگان از این ابزار برای تحقیق کلمات کلیدی استفاده کنید. کافی است روی دکمه tools and setting که در بالای صفحه، سمت راست قرار دارد کلیک کنید.

استفاده از ابزار گوگل پلنر ادز 4

سپس بر دکمهTools  در منوی بالا کلیک کنید و گزینه Keyword planner در سمت چپ صفحه را انتخاب کنید.

استفاده از ابزار گوگل پلنر ادز 5

در صفحۀ بعد با کلیک بر Discover new Keywords کادر جست‌وجویی را خواهید دید که باید در آن کلمات کلیدی‌ای که پیش از این لیست کرده‌اید را وارد کنید.

دقت کنید که ما زبان را Persian و مکان را All Locations قرار داده‌ایم (گزینه‌هایی که زیر کادر جست‌وجو قرار دارند.)

استفاده از ابزار گوگل پلنر ادز 6

بعد از وارد کردن تمام کلمات و عبارات، روی get result کلیک می‌کنیم تا در صفحه بعد در بخش keyword ideas پیشنهادات گوگل را ببینیم. این پیشنهادات بر اساس جست‌وجوی کاربران ارائه می‌شود.

استفاده از ابزار گوگل پلنر ادز 7

می‌توانید کلماتی که به نظر خودتان مناسب هستند را تیک بزنید و روی Add keywords در بالای لیست کلیک کنید.

پس از این مرحله به لیست کیوردها بروید. از منوی سمت چپ صفحه، روی Keywords کلیک کنید. یک لیست از کلمات کلیدی خواهید دید که می‌توانید از آنها خروجی دریافت کنید.

● ابزار گوگل ترندز

گوگل ترندز روند جست‌وجوها را نشان می‌دهد و به شما می‌گوید یک کلمه یا عبارت در یک بازه زمانی مشخص (مثلا یک ماه)، چند بار جست‌وجو شده است.

شما در گوگل ترندز می‌توانید دو یا پنج کلمه و عبارت را با هم مقایسه کنید و ببینید روند جست‌وجوی این کلمات در یک بازه زمانی چه تغییراتی کرده است.

ابزار گوگل ترندز

 

پس از درج کلمه در کادر جست‌وجو و زدن کلید اینتر، در صفحه جدید نمودار جست‌وجوی آن نمایش داده می‌شود.

برای جست‌وجوی دقیق‌تر باید کشور، بازه زمانی، دسته‌بندی و حالت‌های جست‌وجو را مشخص کنید.

سپس در نتایج می‌توانید ببینید که این کلمه در کدام مناطق جغرافیایی محبوبیت بیشتری داشته، عبارات جست‌وجوی مرتبط را ببینید و با مقایسه روند جست‌وجوی کلمات مختلف، به یک درک از میزان استفاده از این کلمات برسید.

مقایسه بر اساس مکان در گوگل ترندز

● کیورد تول

در صفحه اول سایت keywordtool.io یک کادر قرار دارد که روی آن نوشته شده است:

Type a keyword and press enter

کلمات و عبارات کلیدی‌ای که تا اینجا جمع‌آوری کرده‌اید را یکی یکی در این کادر بنویسید و اینتر را بزنید تا کیورد تول بر اساس جست‌وجوهایش، keyword suggestions یا کلمات کلیدی پیشنهادیش را همراه با سوالات پرجست‌وجو به شما نشان دهد.

کورد تول این کلمات و سوالات را بر اساس Search volume یا میزان جست‌وجو، Trend یا روند، Average CPC یا میانگین کلیک و Average Competition یا میزان رقابت، دسته‌بندی می‌کند.

برای استفاده از این ابزار باید اکانت پریمیوم را خریداری کنید که حداقل ماهی 89 دلار است.

ابزار کیورد تول

● اکستنشن کیورد اوری ور

keywordseverywhere یک افزونه است که در مرورگرهای کروم و فایرفاکس نصب می‌شود. پس از نصب این افزونه، هنگام جست‌وجوی کلمات، اطلاعات اضافی در مرورگر خود خواهید دید.

این اطلاعات میزان جست‌وجو، میزان رقابت، نرخ کلیک و همچنین کلمات کلیدی مرتبط را نشان می‌دهد.

لیست کلمات کلیدی مرتبط این افزونه می‌تواند باعث غنای تعداد کلمات کلیدی شما شود.

● سرچ کنسول گوگل

سرچ کنسول گوگل (Google search console) ابزار بررسی سایت است و اطلاعات جامعی از سایت به شما می‌دهد. از جمله اینکه کدام کلمات کلیدی، بیشترین ورودی را برای سایت شما داشته است.

بنابراین فقط زمانی از این ابزار برای تحقیق کلمات کلیدی می‌توانید استفاده کنید که سایت فعالی داشته باشید که به سرچ کنسول متصل باشد.

برای اتصال سایت به کنسول گوگل، روی لینک بالا کلیک کنید و با حساب گوگل خود، آدرس سایت را همراه با http یا https در کادر سمت راست وارد کنید و کلید اینتر را بزنید.

اتصال سایت به کنسول گوگل

سپس فایل html را دانلود و در پوشه public_html (در کنترل پنل هاست سایت) بارگذاری کنید. سپس به همین صفحه برگردید و دکمه VERIFY را بزنید.

اتصال سایت به کنسول گوگل 2

راه ساده‌تر این است که تگ HTML را در افزونه‌های سئوی سایت (Yoast یا Rank Math) درج کنید.

اتصال سایت به کنسول گوگل 3

به فاصله چند روز پس از اتصال، شاهد گزارش‌هایی در حساب کاربری خود در کنسول گوگل خواهید بود. یکی از این گزارش‌ها، گزارش Performance است که Query یا عبارتی را نشان می‌دهد که کاربران با جست‌وجوی آنها به سایت شما وارد شده‌اند.

این گزارش، عبارات و کلمات را بر اساس تعداد کلیک و ایمپرشن (میزان تعامل کاربران با این کلمات) به شما نشان می‌دهد و چون به شما نشان می‌دهد کاربران با چه کلمات و عباراتی سایت شما را پیدا می‌کنند، ارزش زیادی برای شما دارد.

این کلمات همان کلماتی هستند که باید روی آنها سرمایه‌گذاری کنید و راجع‌به آنها محتوا تولید کنید.

شاید هم ببینید این کلمات، ارتباطی به کسب‌وکار شما ندارند. در این صورت باید ارزیابی کنید که چرا صفحات سایت شما با کلماتی که ارتباطی با شما ندارند، بالا آمده‌اند و ایراد را مرتفع کنید.

2- دسته‌بندی کلمات کلیدی

پس از استفاده از روش‌ها و ابزارهای بالا، توانسته‌ایم تعداد زیادی کلمه کلیدی جمع‌آوری کنیم. پیشنهاد می‌کنیم این کلمات را در یک فایل اکسل ذخیره کنید.

حالا باید این کلمات را دسته‌بندی کنیم. در این مرحله کلماتی که هم‌معنی هستند و مخاطبان از جست‌وجوی آنها یک هدف را دنبال می‌کنند، را در یک دسته قرار می‌دهیم تا در یک صفحه یا یک مقاله، از آنها استفاده کنیم.

چرا که اگر استفاده از کلمات هم‌معنی و هم‌خانواده باعث می‌شود موتور جست‌وجو بهتر منظور شما را درک کند و رتبه بالاتری به صفحه شما بدهد.

مثلا عبارت “تحقیق کلمات کلیدی” کلمه کلیدی اصلی همین مقاله‌ای است که در خواندنش هستید. اما عبارات “آموزش تحقیق کلمات کلیدی“ و “ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی” هم برای این مقاله در نظر گرفته شده است.

اگر عبارات و کلمات مترادف و پرجست‌وجو در یک مقاله کنار هم قرار بگیرند، احتمال اینکه در سرچ کلمات بیشتری بالا بیاید، بیشتر می‌شود.

 3- ارزش‌گذاری و اولویت‌بندی کلمات

در این مرحله از تحقیق کلمات کلیدی، ما کلمات‌مان را بر اساس میزان جست‌وجو در ماه گذشته (Search Volume)، روند جست‌وجو در یک سال گذشته (Trend) و سختی رقابت و رسیدن به جایگاه بالا در این کلمه کلیدی (Keyword Difficulty) اولویت‌بندی می‌کنیم.

اولویت‌بندی می‌کنیم تا متوجه شویم استفاده از کدام کلمات، اولویت و اهمیت بالاتری دارد.

هر چه میزان جست‌وجو یک کلمه یا عبارت بیشتر باشد، ضرورت توجه به آن و استفاده از آن کلمه برای بالا آمدن در نتایج جست‌جو بیشتر است.

اما وقتی سختی یک کلمه کلیدی بالا باشد، نشان می‌دهد که برای رتبه گرفتن در آن، زمان و انرژی بیشتری لازم است؛ حتی در بعضی کلمات، ممکن است رتبه گرفتن ارزشش را نداشته باشد. یعنی آنقدر آن کلمه یا عبارت پررقابت است که صرف هزینه برای کسب جایگاه در آن، بیشتر از سرمایه بازگشتی خواهد بود.

به همین خاطر ممکن است از خیرش بگذرید.

در این مرحله همچنین باید بررسی کنیم که در یک بازه زمانی خاص بهتر است از کدام کلمه کلیدی استفاده کنیم؛ همچنین ببینیم کاربران بیشتر از کدام روش نگارشی یک کلمه (کلماتی که روش‌های نوشتن متفاوتی دارند مثل فالوئر و فالوور) استفاده می‌کنند.

معیار مهم دیگری که در اولویت‌بندی به آن توجه می‌کنیم ارزش درآمدزایی آن کلمه است. در این معیار ما به این سوال پاسخ می‌دهیم که: «در کدام کلمات یا عبارات اگر رتبه بگیریم، احتمال درآمدزایی ما بیشتر است؟»

بنابراین در فایل اکسل‌مان روبه‌روی کلمات کلیدی 4 ستون باز می‌کنیم و این 4 معیار را می‌نویسیم تا برای تمام کلمات، هر معیار  را با یک عدد مشخص کنیم.

میزان جست‌وجوی هر کلمه کلیدی را ذیل گزینه Monthly Search volume در ابزارهای کیورد پلنر گوگل و kwfinder می‌توانیم مشاهده کنیم.

4- تعیین نوع صفحه

تا اینجا ما یک لیست از کلمات کلیدی داریم که بر اساس اولویت مرتب‌شان کرده‌ایم. حالا وقت آن است که از این کلمات کلیدی استفاده کنیم.

هر سایت به طور کلی 4 نوع صفحه دارد: صفحه دسته‌بندی محصول، صفحه دسته‌بندی مقاله، صفحه مقاله و صفحه محصول.

ما باید بدانیم که از کلمات کلیدی‌مان باید در کدام یک از این صفحات استفاده کنیم. آیا اگر راجع‌به یک کلمه کلیدی مقاله بنویسیم در جست‌وجوها بالا می‌آید یا اگر یک دسته‌بندی جدید با آن کلمه اضافه کنیم؟

پاسخ به این سوال بستگی دارد به رفتار کاربر دارد. مثلا وقتی کلمه «بیمه» را جست‌وجو می‌کنید، در صدر جست‌وجو شرکت‌های بیمه‌ای نمایش داده می‌شوند.

موتور جست‌وجو بر اساس رفتار کاربران متوجه شده است که کسانی که این کلمه را جست‌وجو می‌کنند، اغلب به دنبال شرکت‌های بیمه هستند.

وقتی «بیمه بدنه» را جست‌وجو می‌کنید، نتایج متفاوت می‌شود. حالا صفحات فرود سایت‌ها را می‌بینید که بر سر این کلمه با هم رقابت دارند.

اگر «مانتو» را جست‌وجو کنید، باز هم شاهد نتایج متفاوتی خواهید بود. ابتدا عکس‌های پربازدید به شما نشان داده می‌شود و سپس صفحات فروشگاهی برندهای پوشاک که به صورت آنلاین خدمات ارائه می‌دهند.

اینکه کلمه یا عبارت کلیدی شما در چه نوع صفحه‌ای بهترین عملکرد را خواهد داشت، بستگی به رفتار مصرف‌کننده دارد. رفتار مصرف‌کننده را هم از سرچ گوگل می‌توانید درک کنید.

کلمه کلیدی خود را جست‌وجو کنید و ببینید چه صفحاتی را بالا می‌آورد. شما هم صفحه خود را بر اساس الگوی نتایج برتر بچینید.

اگر مقالات رتبه بهتری دارند، برای آن کلمه مقاله منتشر کنید. اگر نتایج برتر لندینگ پیج هستند، لندینگ پیج بسازید، اگر صفحه محصول بالاست، برای این کالا صفحه محصول بسازید و روی سئوی صفحه کار کنید.

5- تحلیل و گزارش‌گیری

این مرحله را خیلی‌ها فراموش می‌کنند. در حالی که به نظر ما مهم‌ترین مرحله تحقیق کلمات کلیدی است. در این مرحله، پس از اینکه هر صفحه را منتشر کردم، جایگاه صفحه و سلامت آن را زیر نظر می‌گیریم.

برای بررسی جایگاه کلمات کلیدی، در بازه‌های زمانی مرتب، می‌توانید هر کلمه کلیدی را در گوگل (یا سایر موتورهای جست‌وجو) جست‌وجو کنید و ببینید در چه جایگاهی قرار دارید. را در بازه‌های زمانی مشخص بررسی کنید. پیش از جست‌وجو، مرورگر خود را روی حالت incognito قرار دهید.

این کار وقت زیادی از شما می‌گیرد چون باید صفحات را یکی یکی چک کنید تا به لینک سایت خود برسید.

ابزارهایی مثل تریبون و جت سئو کار شما را خیلی راحت می‌کنند. شما یک بار کلمات کلیدی خود را در این ابزارها ثبت می‌کنید و این ابزارها هر روز جایگاه شما در گوگل را گزارش می‌دهند.

برای بررسی سلامتی صفحات و مانیتور کردن یو آر ال آنها می‌توانید از سرچ کنسول گوگل و سمراش کمک بگیرید.

منابع:

conductordemandjumpsearchenginejournal

hubspotahrefsmozsemrush


نظری وجود ندارد!

افزودن نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای مورد نیاز علامت گذاری شده است *

نام*

ایمیل*

جدیدترین مقالات

blog-post-image
بررسی روندهای جدید در روابط عمومی برای موفقیت در سال ۲۰۲۴

زمان مطالعه: 8 دقیقه در این مقاله به بررسی تغییراتی که در سال ۲۰۲۴ برای حوزه روابط عمومی…

blog-post-image
فراگیر شدن شبکه‌های اجتماعی: تحول در روابط عمومی

زمان مطالعه: 8 دقیقه با ما همراه باشید تا در این مقاله به شما نشان دهیم که چگونه…

blog-post-image
ChatGPT ابزاری برای نوآوری در روابط عمومی و بازاریابی

زمان مطالعه: 7 دقیقه در اینجا، با راهنمای عملی استفاده از ChatGPT در بازاریابی و روابط عمومی آشنا…