ادغام روابط عمومی و دیجیتال مارکتینگ در عمل

زمان مطالعه: 6 دقیقه

روابط عمومی یک تکنیک سنتی است که تا به امروز به عنوان یکی از جنبه‌های مهم تجارت باقی مانده است. برای بسیاری از برندها، روابط عمومی یک راه عالی برای حفظ مشتری، بدون اشاره مستقیم به فروش است.

دیجیتال مارکتینگ هم تکنیک جدیدتری است که به بازاریابی برند، محصولات و خدمات از طریق کانال‌های دیجیتال اشاره دارد. با بازاریابی دیجیتال، می‌توانید با مشتریان فعلی و مشتریان بالقوه، در کانال‌های مختلف – مثل موتورهای جست‌وجو، تبلیغات آنلاین، ایمیل و رسانه‌های اجتماعی – ارتباط برقرار کنید.

در اغلب کسب‌وکارها روابط عمومی و دیجیتال مارکتینگ کاملاً از یکدیگر جدا هستند. یک تیم روابط عمومی و یک تیم دیجیتال مارکتینگ با وظایف، اهداف و بودجه مجزا فعالیت دارند.

اما خیلی از سازمان‌ها به مزایای ادغام روابط عمومی و دیجیتال مارکتینگ پی برده‌اند و با ترکیب این دو، توانسته‌اند علاوه‌بر بهبود عملکرد، بودجه زیادی را صرفه‌جویی کنند.

اگر شما یکی از این سازمان‌ها نیستید، نگران نباشید. در این مقاله، همه چیزهایی که باید در مورد ادغام روابط عمومی و دیجیتال مارکتینگ بدانید – از ضرورت انجام این کار برای کسب‌وکارهای کوچک و متوسط تا ایده‌هایی درباره انجام آن – را به شما آموزش می‌دهیم.

ادغام روابط عمومی و دیجیتال مارکتینگ

چرا ادغام روابط عمومی و دیجیتال مارکتینگ نتیجه بهتری می‌دهد؟

اغلب مدیران آنقدر درگیر وظایف خود هستند که خیلی وقت‌ها فرصت فکر کردن و بهینه‌سازی فرایندها را ندارند.

روابط عمومی و دیجیتال مارکتینگ دو واحدی هستند که اگر قدری در فعالیت‌هایشان ریز شوید، هم‌پوشانی‌های زیادی مشاهده خواهید کرد. هماهنگی و ترکیب این دو می‌تواند باعث استفاده بهینه از منابع شود و در نتیجه، درآمد برند را افزایش دهد.

مثلا همانطور که احتمالا می‌دانید هدف روابط عمومی این است که داستان بگوید و برند شما را در چشم مصرف‌کنندگان خوب جلوه دهد. اما چرا از دیجیتال مارکتینگ برای تعریف داستان خود استفاده نمی‌کنیم؟

بازاریابی محتوایی یکی از کلیدی‌ترین شیوه‌های دیجیتال مارکتینگ است که در این زمینه، خیلی خوب می‌تواند به کمک روابط عمومی بیاید.

یا ایمیل مارکتینگ که برای ارتباط مستقیم‌تر یک راه عالی است. از طریق ایمیل می‌توانید داستان‌های خود را شخصی‌سازی شده در اختیار مخاطبان قرار دهید و بر آنها تاثیر بیشتری بگذارید.

شاید به نظر برسد روابط عمومی و بازاریابی دیجیتال دو روش متمایز هستند، اما در واقعیت اهداف مشترکی دارند. با بیرون کشیدن استراتژی‌ها و اهداف کلی هر واحد، به اقدامات مشترکی می‌رسید که با هماهنگی این دو واحد با قدرت و انسجام بهتری انجام خواهند شد.

ایده‌هایی برای ادغام روابط عمومی و بازاریابی دیجیتال

اگر شما هم موافقید که بسیاری از شرح وظایف این دو واحد مشترک هستند، می‌توانید با بازبینی استراتژی‌های هر دو، قسمت‌های مشترک را ادغام کنید تا شروعی باشد برای تعامل، همکاری و هماهنگی اعضای این دو واحد برای ایجاد یک واحد بزرگ‌تر در آینده.

در این قسمت ایده‌هایی ارائه شده است تا نشان دهد اگر این دو واحد را با هم ادغام شوند، نتیجه چه می‌شود. در این ایده‌ها، اغلب روابط عمومی به عنوان ایده و فکر و دیجیتال مارکتینگ به عنوان ابزار و اقدام در نظر گرفته شده است.

به بیان دیگر، روابط عمومی بیشتر هنگام طراحی، ایده‌پردازی می‌کند و دیجیتال مارکتینگ بیشتر در فرایند اجرای استراتژی‌ها.

1- بازاریابی محتوایی یا روابط عمومی محتوایی؟

در یک تیم تولید محتوا، مدیر محتوا یا استراتژیست محتوا، طی فرایند تحقیق کلمات کلیدی، تعیین می‌کند که باید روی چه کلماتی سرمایه‌گذاری شود. به بیان دیگر راجع‌به چه کلماتی محتوا تولید شود، به نفع سازمان است.

سپس این کلمات را در اختیار تولید کنندگان محتوا قرار می‌دهد تا راجع‌به آنها محتوای سئوشده خلق کنند.

محتوا خلق و منتشر می‌شود و مخاطبی که به دنبال حل مشکلش در اینترنت جست‌وجو می‌کند، پاسخ سوال خود را در آن می‌یابد و اولین ارتباط کاربر با برند شکل می‌گیرد.

کل این فرایند مبتنی است بر مدل کمک کردن و ارتباط‌ بدون چشم‌داشتی که روابط عمومی در پی ترویج آن است. اگر کمی بخواهم بی‌پرواتر بگویم، اصلا بازاریابی محتوایی پیش از ترغیب به فروش، مدلی روابط عمومی محور است.

اما چاشنی‌های کار، مثل تکنیک‌های نوشتن (اینکه چگونه بنویسیم که دانشی که در اختیار مخاطب قرار می‌دهیم بیشتر دیده شود و به فروش منجر شود)، ریزه‌کاری‌های دیجیتال مارکتینگ است.

بازاریابی محتوایی

برای مطالعه «بازاریابی محتوایی» روی تصویر کلیک کنید.

2- تشریک مساعی در تولید محتوای اثرگذار

از مهم‌ترین وظایف روابط عمومی ارسال خبر و گزارش برای خبرگزاری‌ها و وبسایت‌های خبری است تا جامعه را از اتفافات و نقش‌های کلیدی سازمان باخبر کند.

اگر بعد از اینکه کارشناس روابط عمومی با استفاده از تکنیک‌های خبرنویسی خبر یا گزارش خود را نوشت، این متن به دست یک کپی‌رایتر (کسی که متخصص نوشتن متن‌های تاثیرگذار است) برسد و او بتواند میزان تاثیرگذاری این متن را افزایش دهد یا در بخش‌های مناسبی از گزارش، از برند  و محصولات صحبت کند، احتمالا نتیجه چیز دیگری خواهد بود.

حالا اگر همان متن به دست یک کارشناس سئو برسد تا برای موتور جست‌وجو بهینه کند، احتمال دیده شده گزارش تاثیرگذار سازمان، افزایش پیدا خواهد کرد.

با یک تیر چند نشان زده می‌شود. هم خبر منتشر می‌شود، هم در ذهن‌ها می‌ماند و هم به دست طیف گسترده‌تری از مخاطبان می‌رسد.

3- تفکر روابط عمومی در ایمیل مارکتینگ

ایمیل مارکتینگ یکی از روش‌های موثر برای افزایش فروش است که بازدهی آن را در تعداد کمی از کانال‌های دیجیتال سراغ داریم.

اما این بازدهی بستگی خیلی زیادی به مهارت در اجرا دارد.

یک خوش‌آمدگویی صمیمانه در اولین ایمیل، گام اول ایجاد رابطه‌ای بلند مدت است. درست است که هدف شما فروش است، اما صمیمیت اقتضا می‌کند، در همان ابتدا از فروش محصول صحبت نکنید و به این ارتباط فرصت بدهید تا شکل بگیرد.

«دفتر رابطه را آرام آرام ورق بزنید» و برای فروش عجله نداشته باشید. این چیزی است که باید از کارشناسان روابط عمومی بیاموزید.

آنها خوب بلدند که چگونه پیشنهاد دوستی بدهند و به مشترکین این حس را منتقل کنند که قصد شما کمک کردن به آنهاست.

آنها می‌دانند که یک شروع خوب، همراه با معرفی است و حتما به شما تاکید خواهند کرد که در ایمیل اول کمی راجع‌به برند و کمکی که برای بهبود زندگی یا حل مشکلات افراد انجام می‌دهد، صحبت کنید.

خودتان مقایسه کنید، ایمیلی که صرفا ارسال شده است، «چون باید ارسال می‌شده» را با ایمیلی که جملاتی دوستانه دارد و از کمک کردن حرف می‌زند.

این جزییاتِ حال خوب کن، را می‌توانید از مدل فکری روابط عمومی دریافت کنید.

ایمیل مارکتینگ چیست؟ 0 تا 100 Email Marketing

برای مطالعه مقاله «ایمیل مارکتینگ چیست؟» روی تصویر کلیک کنید.

4- برگزاری کمپین با فکر روابط عمومی و اجرای دیجیتال مارکتینگ

یکی از فعالیت‌های مهم و تاثیرگذار واحد روابط عمومی که باعث اشاعه و گسترش برند می‌شود، انجام کارهای خیریه و فعالیت‌های عام‌المنفعه است. فعالیت‌های عمومی که به صورت کمپین برگزار می‌شوند.

اگر در اجرای این کمپین‌ها، از تجربه و دانش دیجیتال مارکترها استفاده شود، احتمالا نتیجه چیزی شبیه به این خواهد شد:

• ایجاد یک لندینگ پیج تاثیرگذار که بر اساس اهداف کمپین طراحی شده است و از تیتر و متن به یادماندنی‌ای برخوردار است.

• به کارگیری ابزارهای اندازه‌گیری پیش از شروع کمپین، تا نشان دهد این لندینگ پیج روزانه چه میزان بازدید داشته و چه درصدی از این تعداد، اقدامی که کمپین به دنبالش بوده را انجام داده‌اند.

• ارسال ایمیل به مشترکین و اطلاع‌رسانی به آن‌ها برای حضور و مشارکت در کمپین.

• توجه به جزییات کلیدی که شاید فقط به چشم یک متخصص می‌آید. مثلا قرار دادن آیکون اشتراک‌گذاری در جای مناسبی از ایمیل و تشویق مشترکان به اینکه راجع‌به کمپین با دیگران صحبت کنند. همین کار به ظاهر کوچک به شما کمک می‌کند وسعت صدای خود را گسترش دهید.

در طول تمام فرایندهای کمپین، همفکری این دو مدل فکری (روابط عمومی و دیجیتال مارکتینگ) باعث می‌شود تمام اقدامات در مسیر متعادلی بین فروش (که تمرکز دیجیتال مارکتینگ است) و توجه به مشتریان و حفظ کیفیت ارتباط با آنها (که تمرکز روابط عمومی است) حرکت کند.

دیجیتال مارکتینگ چیست؟ آموزش بازاریابی دیجیتال

برای مطالعه مقاله «دیجیتال مارکتینگ چیست؟» روی تصویر کلیک کنید.

جمع‌بندی

از وقتی که اینترنت شکل زندگی امروزی را تغییر داد و بسترهای ارتباطی جدیدی ایجاد کرد، روش‌های جدیدی هم جایگزین روش‌های سنتی شد.

رادیو، تلویزیون و کتاب‌های کاغذی اختراعات بزرگی هستند که نسل‌های قبلی با آنها خو گرفته‌اند. در حالی که نسل جدید با یوتیوب، پادکست، ویدئوکست و بازی‌های آنلاین بزرگ شده است و خدا می‌داند هوش مصنوعی قرار است چه تغییراتی در ترجیحات نسل‌های بعدی ایجاد کند.

این دوران گذار باعث شده مرز بین علوم و مهارت‌ها هم جابه‌جا شود. نزدیک شدن روابط عمومی و دیجیتال مارکتینگ هم ناشی از همین تغییرات است.

کنار هم قرار دادن بهترین‌هایی که روابط عمومی و دیجیتال مارکتینگ ارائه می‌دهند می‌تواند به شما در ایجاد کمپین‌هایی کمک کند که بسیار کارآمدتر و موفق‌تر هستند.

چرا دو برابر زمان و پول صرف دو کمپین مجزا کنید، در حالی که می‌توانید آنها را با هم ترکیب کنید و نتایج بهتری بگیرید؟

کاری که می‌توانید انجام دهید این است که با تیم‌های روابط عمومی و دیجیتال خود در مورد اهدافشان صحبت کنید و بفهمید در کدام هدف همسو هستند و سپس آنها را برای یک اجرای مشترک آماده کنید.

به خاطر داشته باشید که ممکن است در اولین تلاش، نتیجه خیلی بزرگ رقم نخورد. تجربه کنید، سپس نتایج را مطالعه کنید و دوباره تجربه کنید.

وقتی موفقیت را مشاهده کردید، می‌توانید کمپین بزرگتر و بهتری ایجاد کنید.

منبع:

mynewsdesk


نظری وجود ندارد!

افزودن نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای مورد نیاز علامت گذاری شده است *

نام*

ایمیل*

جدیدترین مقالات

blog-post-image
بررسی روندهای جدید در روابط عمومی برای موفقیت در سال ۲۰۲۴

زمان مطالعه: 8 دقیقه در این مقاله به بررسی تغییراتی که در سال ۲۰۲۴ برای حوزه روابط عمومی…

blog-post-image
فراگیر شدن شبکه‌های اجتماعی: تحول در روابط عمومی

زمان مطالعه: 8 دقیقه با ما همراه باشید تا در این مقاله به شما نشان دهیم که چگونه…

blog-post-image
ChatGPT ابزاری برای نوآوری در روابط عمومی و بازاریابی

زمان مطالعه: 7 دقیقه در اینجا، با راهنمای عملی استفاده از ChatGPT در بازاریابی و روابط عمومی آشنا…