اینفلوئنسر مارکتینگ کلید موفقیت در دنیای امروز (بخش اول)

زمان مطالعه: 7 دقیقه

[قسمت دوم]

تا به حال به این فکر کرده‌اید که برندها چگونه از اینفلوئنسر مارکتینگ در سوشال مدیا استفاده می‌کنند تا روابط قوی‌تری با مخاطبان برقرار کنند؟ آیا به تاثیری که اینفلوئنسر مارکتینگ‌ها بر دنیای دیجیتال و بازاریابی دارند فکر کرده‌اید؟

اگر شما صاحب یک کسب‌وکار و برند هستید، یکی از دغدغه‌های شما بهبود دسترسی به مخاطبان خود است. حتما به این فکر کرده‌اید که چگونه می‌توانید ارتباط قدرتمندی با مخاطب داشته باشید یا محتوای خود را از چه روش‌هایی متفاوت از بقیه و جذاب‌تر به آن‌ها ارائه دهید.

اگر پاسخ شما بله است، اینفلوئنسر مارکتینگ می‌تواند یکی از راه‌های موثر برای شما باشد. اینفلوئنسر مارکتینگ مثل یک ققنوس از دل خاکستر روش‌های سنتی تبلیغاتی سر برآورده و به کسب‌وکارها برای دیده شدن و شنیده شدن کمک می‌کند.

این راهنمای جامع، نقشه راهی برای ورود قدرتمند شما به دنیای اینفلوئنسر مارکتینگ است. با همراهی ما، قدم به قدم با تمامی مراحل این استراتژی آشنا می‌شوید و یاد می‌گیرید که چگونه با انتخاب اینفلوئنسر مناسب، پیام برندتان را به گوش مخاطبان هدف برسانید و فروشتان را به میزان قابل توجهی افزایش دهید.

اینفلوئنسر مارکتینگ کلید موفقیت در دنیای امروز

در دنیای شلوغ دیجیتال امروزی که هر روز با سیل عظیمی از پیام های تبلیغاتی روبه‌رو هستیم، جلب توجه مخاطب و متقاعد کردن او به خرید محصولات یا خدماتتان کار ساده ای نیست. تبلیغات سنتی اغلب یک طرفه و بدون ظرافت هستند و به راحتی از کنارشان رد می شویم. تصور کنید در یک مهمانی پرهیاهو هستید و می خواهید نظر مهمانان را به محصول جدیدتان جلب کنید. فریاد زدن و بلند کردن صدا احتمالا نتیجه عکس خواهد داشت. حالا چه می شود اگر فردی شناخته شده و مورد اعتماد در جمع حضور داشته باشد و محصول شما را به دیگران معرفی کند؟ قطعا تاثیرگذاری بیشتری خواهد داشت.

اینفلوئنسر کیست؟

اینفلوئنسر (Influencer) به فردی گفته می‌شود که در شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام، یوتیوب، تیک‌تاک و … به واسطه تخصص، دانش، سبک زندگی یا محتوای جذاب خود، دنبال‌کنندگان زیادی را جذب کرده و اعتماد و احترام آن‌ها را به دست آورده است. البته دقت کنید که تعداد زیاد دنبال‌کنندگان مشخص نمی‌کند که یک فرد اینفلوئنسر باشد؛ برای اینکه کسی یک اینفلوئنسر به حساب بیاید، باید بتواند بر اساس موقعیت، جایگاه یا حتی مخاطبان خود، روی رفتار خرید ما تأثیر بگذارد.این افراد به دلیل نفوذ و تاثیرگذاری بالایی که بر مخاطبان خود دارند، می‌توانند به عنوان ابزاری کارآمد برای تبلیغات و معرفی برندها به کار گرفته شوند.

اینفلوئنسرها با داشتن تعداد قابل توجهی دنبال کننده در شبکه های اجتماعی و برقراری ارتباط مستقیم با آنها، می توانند نظر مخاطبان را نسبت به برند شما جلب کنند. آنها با به اشتراک گذاشتن تجربیات واقعی خود با محصولات یا خدمات شما، سطح بالایی از اعتماد را در مخاطبان ایجاد می کنند و در نهایت منجر به افزایش آگاهی از برند، فروش بیشتر و در کل موفقیت کمپین های بازاریابی شما می شوند.

اینفلوئنسرها را می‌توان بر اساس تعداد دنبال‌کنندگان و حوزه‌ی فعالیتشان دسته‌بندی کرد. به طور کلی، انواع اصلی اینفلوئنسرها عبارتند از:

نانو اینفلوئنسرها: این دسته از اینفلوئنسرها معمولا بین ۱۰۰۰ تا ۱۰ هزار دنبال‌کننده دارند. با اینکه تعداد مخاطبان آن‌ها کم است، اما نرخ تعامل آن‌ها بسیار بالا است و به دلیل تخصصی بودن حوزه فعالیتشان، می‌توانند برای برندهایی که مخاطبان خاص دارند، بسیار مفید باشند.

میکرو اینفلوئنسرها: این دسته از اینفلوئنسرها بین ۱۰ هزار تا ۵۰ هزار دنبال‌کننده دارند. نرخ تعامل و اعتبار آن‌ها در میان مخاطبانشان بالاست و می‌توانند برای برندهایی که به دنبال هدف‌گیری دقیق‌تر مخاطبان هستند، گزینه مناسبی باشند.

مگا اینفلوئنسرها: این دسته از اینفلوئنسرها بیش از 500 هزار دنبال‌کننده دارند. مخاطبان بسیار زیادی دارند، اما نرخ تعامل آن‌ها پایین‌تر از نانو و میکرو اینفلوئنسرها است.

سلبریتی‌ها: سلبریتی‌ها نیز نوعی اینفلوئنسر محسوب می‌شوند که به دلیل شهرت و محبوبیت خود، دنبال‌کنندگان میلیونی دارند.

اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟

فرض کنید می‌خواهید برای آخر هفته به یک رستوران جدید بروید. به جای اینکه سر خودتان را با کوهی از معرفی‌های اینستاگرامی و یا تبلیغات‌های بی‌مزه درد بیاورید، به سراغ صفحه اینستاگرام دوست‌تان می‌روید که به خوش‌ خوراکی و امتحان کردن طعم‌های جدید شهرت دارد. اگر او تصویری از یک غذای وسوسه‌کننده در رستوران موردنظر با توصیفی هیجان‌انگیز منتشر کرده باشد، احتمال اینکه شما هم برای رفتن به آن رستوران ترغیب شوید، بسیار زیاد است.

این مثال ساده، دقیقا ماهیت اینفلوئنسر مارکتینگ را به تصویر می‌کشد. در این استراتژی بازاریابی، کسب‌وکارها با افرادی به نام «اینفلوئنسر» که در شبکه‌های اجتماعی از اعتبار و نفوذ بالایی برخوردارند، همکاری می‌کنند. اینفلوئنسرها با معرفی محصولات یا خدمات برند شما به مخاطبانشان، به طور غیرمستقیم برایتان تبلیغ می‌کنند.

فرض کنید شما صاحب یک رستوران هستید و می‌خواهید به مشتریان بیشتری معرفی شوید. به جای تبلیغات مستقیم و پرهزینه، می‌توانید با یک اینفلوئنسر غذا که در اینستاگرام فعالیت می‌کند، همکاری کنید. این اینفلوئنسر با معرفی غذای رستوران شما به دنبال‌کنندگانش، می‌تواند آن‌ها را به امتحان کردن طعم‌های لذیذ رستوران شما ترغیب کند.

اینفلوئنسر مارکتینگ استراتژی خاصی است که از افراد تأثیرگذار و متخصص در حوزه‌های خاص استفاده می‌کند تا آگاهی از برند را افزایش دهد، بازدید روزانه را بهبود ببخشد و پیام‌های برند را به مخاطبان هدف برساند. همکاری بین برندها و این افراد به کسب‌وکارها اجازه می‌دهد تا گستره‌ی مخاطبان خود را در میان شخصیت‌های خریدار گسترش دهند.

اینفلوئنسر مارکتینگ تبدیل به یک تاکتیک اصلی بازاریابی رسانه‌های اجتماعی برای بسیاری از برندها شده است. در واقع این نوع بازاریابی یک راه منحصر به فرد برای برقراری ارتباطی معنادار بین شما و مخاطبانتان از طریق یک تبلیغات با اصالت است.

با گسترش شبکه‌های اجتماعی در سراسر جهان، ایفلوئنسر مارکتینگ اهمیت بیشتری برای برندها پیدا کرده است.

چرا اینفلوئنسر مارکتینگ برای کسب‌وکارتان ضروری است؟

استفاده از اینفلوئنسرها برای کمک به روابط عمومی کسب‌وکارتان می‌تواند راه خوبی برای رسیدن به بازار هدف شما باشد. در دنیایی که شبکه‌های اجتماعی آن را تسخیر کرده است و مردم با تبلیغات بمباران می‌شوند، جلب توجه مخاطبان و تبدیل آن‌ها به مشتری کار ساده‌ای نیست. مردم به تبلیغات سنتی بی‌اعتماد شده‌اند و ترجیح می‌دهند به توصیه‌های افرادی که می‌شناسند یا آن‌ها را دنبال می‌کنند، اعتماد کنند. اینجاست که اینفلوئنسر مارکتینگ (بازاریابی تأثیرگذار) وارد معادله می‌شود.

اینفلوئنسر مارکتینگ به عنوان یک استراتژی نوین و قدرتمند، به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا با نفوذ در قلب مخاطبان، فروشی چشم‌گیر را تجربه کنند.

تبلیغات و بازاریابی سنتی همچنان طرفداران خود را دارد اما ثابت شده است این نوع بازاریابی کمتر از بازاریابی دهان به دهان و یا توصیه‌های شخصی موثر است. کاری که اینفلوئنسرها برای شما انجام می‌دهند، در صورتی که اینفلوئنسر مناسب را انتخاب کرده باشید، دقیقا همان توصیه‌ی شخصی است که به آن نیاز دارید.

یک مطالعه بر روی رفتارهای خرید افراد نشان داده است که ۸۴ درصد افراد به اینفلوئنسرها و توصیه‌های آن‌ها به اندازه‌ی دوستان و خانواده خود اعتماد دارند. اینفلوئنسرهایی که در صنعت شما شناخته شده و مورد احترام هستند، می‌توانند پیام شما را به مخاطبان منتقل کنند و از آنجا که آن‌ها مورد اعتماد دنبال کنندگان خود هستند، تاثیر زیادی بر روی شهرت شما و در ادامه افزایش فروش شما خواهد داشت.

مزایای اینفلوئنسر مارکتینگ
مزایای اینفلوئنسر مارکتینگ

افزایش شهرت برند

اینفلوئنسرها با معرفی برند شما به مخاطبان خود، به شما کمک می‌کنند تا به افرادی که تا به حال با برند شما آشنایی نداشته‌اند، معرفی شوید. اینفلوئنسرها با تولید محتوای جذاب و سرگرم‌کننده توجه مخاطبان را به شما جلب می‌کنند و آن‌ها را ترغیب می‌کنند تا بیشتر در مورد مورد برند شما تحقیق کنند. آن‌ها با نشان‌ دادن نظرات و تجربیات مشتریان راضی،  برگزاری پرسش‌ها و پاسخ‌ها و یا مسابقات و میزبانی وبینارها اعتماد مخاطبان را جلب می‌کنند و باعث افزایش شهرت برند شما می‌شوند

ساخت اعتماد و اعتبار

همکاری با یک اینفلوئنسر معتبر، می‌تواند اعتبار برند شما را در نزد مخاطبان افزایش دهد. هر فردی یک مشتری بالاقوه است و این مشتریان بالقوه زمانی که می‌بیند کسی که دنبالش می‌کنند و به آن‌ اعتماد دارند، از یک محصول یا خدمت حمایت می‌کند و آن‌ها را به استفاده از آن ترغیب می‌کند، بیشتر احتمال دارد که به شما نیز اعتماد کند و تبدیل به مشتری شما شود. در واقع اینفلوئنسرها به شما کمک می‌کنند تا محصولات خود را در آینه‌ای قرار بدهید که دیگران می‌توانند خود را در حال استفاده از آن ببینند.

دسترسی به مخاطبین هدف

شما می‌توانید همچنان از بازاریابی سنتی استفاده کنید و جامعه‌ی بزرگی از مخاطبین را بدون هیچ برنامه‌ریزی خاصی هدف قرار دهید. در حالی که اینفلوئنسر مارکتینگ به شما این امکان را می‌دهد تا به سادگی بتوانید مخاطبین هدف خود را پیدا کنید. اینفلوئنسرهایی که در یک حوزه یا صنعت خاص فعالیت می‌کنند، مخاطبین خاصی هم دارند. شما بدون هیج دردسری می‌توانید به شبکه‌ی بزرگی از کسانی که به حوزه یا صنعت شما علاقه دارند دست پیدا کنید و پیام خود را به آن‌ها برسانید. به این صورت نه‌ تنها به هدف خود که جذب مخاطبین است رسیده‌اید بلکه در بسیاری از هزینه‌های تبلیغات گسترده هم صرفه‌جویی کرده‌اید.

افزایش نرخ تعامل و ارتباط مستقیم با مخاطبین

با انتخاب اینفلوئنسری که با مخاطبان هدف شما هم‌خوانی دارد، می‌توانید پیام برندتان را مستقیماً به آن‌ها برسانید. آن‌ها با پاسخ به نظرات و سوالات مخاطبان خود، می‌توانند با ‌آن‌ها ارتباطی صمیمی و دوطرفه برقرار کنند و به آن‌ها نشان دهند که برای نظرات و نیازهایشان ارزش قائل هستند. همچین باعث افزایش درگیری مخاطب با برند می‌شوند و همین وفاداری مخاطب به برند را بالا می‌برد.

بهبود سئوی سایت

اگر ایفلوئنسری که با شما کار می‌کند، در مطلب خود لینکی از وبسایت شما در اختیار مخاطبان خود قرار دهد باعث می‌شود تا افراد بیشتری بر روی آن کلیک کنند و از سایت شما بازدید کنند. در نتیجه رتبه شما در گوگل بالا می‌رود و باعث می‌شوند که افراد بیشتری به وبسایت اصلی شما سر بزنند.

بالا بردن اصالت برند

اینفلوئنسرها معمولا توانایی منحصر به فردی در داستان‌گویی و شخصی سازی صدای خود دارند. با همکاری با یک اینفلوئنسر برندها می‌توانند از این توانایی استفاده کنند و محتوایی را در اختیار مخاطب بگذارند که واقعی به نظر برسد و نه تصنعی و صرفا برای تبلیغات.

تولید محتوای دست اول

امروزه محتوا کالای گرانبهایی است اما برندها نیازی ندارند که این هزینه‌ها را تنهایی تحمل کنند و بیشتر از آن چه نیاز است درگیر فشار مالی تولید محتوا شوند. کار با اینفلوئنسرها به این معناست که محتوایی به نمایندگی از شما ایجاد شده است و در اختیار مخاطب قرار گرفته است.

یک ضرب‌المثل قدیمی می‌گوید: «دو قوچ با هم شاخ می‌شکنند». اینفلوئنسرها تیم‌های کامل بازاریابی محتوا هستند که تمام فرآیند را برای شما انجام می‌دهند و حتی از روش‌هایی استفاده می‌کنند که تیم بازاریابی شما به آن‌ فکر هم نکرده است. در واقع شما از قدرت خلاقانه تولیدکنندگان محتوا استفاده می‌کنید و در هزینه‌ها هم صرفه‌جویی کرده‌اید. از طرفی شما محتوایی دارید که می‌توانید آن‌ را در کانال خود به اشتراک بگذارید که به اینفلوئنسر هم کمک می‌کند بیشتر دیده شود. یک بازی برد-برد.

برای اینکه از اینفلوئنسر مارکتینگ نتیجه مطلوبی بگیرید، باید اینفلوئنسر مناسب را انتخاب کنید و با او به طور موثر همکاری کنید. دربخش بعدی، به طور مفصل به نحوه انتخاب اینفلوئنسر مناسب و چگونگی همکاری با او خواهیم پرداخت.

خواندن این مقاله‌ها را نیز پیشنهاد می کنیم:
آموزش بازاریابی محتوایی
دیجیتال مارکتینگ چیست؟ آموزش بازاریابی دیجیتال


نظری وجود ندارد!

افزودن نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای مورد نیاز علامت گذاری شده است *

نام*

ایمیل*

جدیدترین مقالات

blog-post-image
بررسی استراتژی‌های خلاقانه در کمپین های روابط عمومی

آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که چگونه یک برند کوچک می‌تواند با یک کمپین خلاقانه،…

blog-post-image
چگونه روابط عمومی B2B می‌تواند به رشد کسب‌وکار شما کمک کند؟

زمان مطالعه: 9 دقیقه روابط عمومی B2B، مانند یک پل محکم، بین کسب‌وکار شما و مشتریان بالقوه‌تان عمل…

blog-post-image
دوازده KPI حیاتی که روابط عمومی‌ها نباید نادیده بگیرند

زمان مطالعه: 13 دقیقه فرض کنید شما مدیر روابط عمومی یک شرکت تولیدی بزرگ هستید و اخیرا یک…