اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟ چگونه بهترین نتیجه را از آن بگیریم؟

زمان مطالعه: 4 دقیقه

در برش‌های مختلف تاریخ، ردپای اینفلوئنسر مارکتینگ را می‌توانید دید. در سال 1889 میلادی وقتی جوزف گازته (St. Joseph Gazette) در فروش محصولات خود ناکام ماند، یک تغییر ایجاد کرد. نام برند خود را به «خاله جامیما» (Aunt Jemima) تغییر داد. «خاله جامیما» یک پیش‌خدمت سیاه‌پوست بود که به عنوان نماد زنان آفریقایی‌تبار استثمارشده قلمداد می‌شد. ما با نسخه‌ی مردانه‌ی آن، یعنی شخصیت “عمو توم” بیشتر آشنا هستیم.

اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟

جوزف گازته، از یک نماد آشنا و محبوب استفاده کرد تا بین محصولش و مردم رابطه برقرار کند. که البته موفق هم شد. برند «خاله جامیما» توانست در سال 1915 به یکی از محبوب‌ترین برندها در تاریخ ایالات متحده تبدیل شود.

این اولین آثار استفاده از یک شخصیت تاثیرگذار برای تاثیر گذاشتن بر رفتار و دیدگاه خریداران (یا به بیان امروزی اینفلوئنسر مارکتینگ) بود.

در سال‌های اخیر و با رونق شبکه‌های اجتماعی، افراد مختلف با تخصص‌های متفاوت، سعی می‌کنند با تولید محتوای جذاب کاربران را به پیگیری خود ترغیب کنند. آن‌ها مردم را آگاه می‌کنند، آموزش می‌دهند و سرگرم می‌کنند و مهم‌تر از همه، بر نوع نگاه مردم به جهان، تاثیر می‌گذارند، تاثیری به مراتب سریع‌تر و ماندگارتر از فیلم‌های تبلیغاتی.

چرا اینفلوئنسر مارکتینگ جواب می‌دهد؟

تحقیقات مختلفی برای ارزیابی موثر بودن روش‌های بازاریابی و تبلیغات انجام شده است. اغلب نتایج، نشان می‌دهد که نرخ بازگشت سرمایه (ROI) اینفلوئنسر مارکتینگ در مقایسه با سایر روش‌ها، قابل مقایسه یا حتی بهتر است. طبق تحقیقی که سایت digitalmarketinginstitute.com اواخر سال 2018 نتایج آن را منتشر کرد، 65٪ از بازاریابان شرکت کننده، اعلام کرده بودند که بودجه خود را برای اینفلوئنسر مارکتینگ در سال 2019 افزایش داده‌اند.

اما چه چیزی اینفلوئنسر مارکتینگ را در بین بازاریابان پرطرفدار کرده است؟

طبیعی است که هر کسی ترجیح می‌دهد در ازای هزینه‌ای که پرداخت می‌کند، بهترین کیفیت را دریافت کند. بنابراین برای اینکه بهترین گزینه را پیدا کند، کارهای مختلفی انجام می‌دهد ازجمله جستجو کردن در اینترنت و بررسی نظرات مشتریان قبلی. معمولا اغلب مردم (حدود 74 درصد) قبل از خرید، توصیه‌های کاربران شبکه‌های اجتماعی را می‌بینند و در هنگام خرید، به آن‌ها توجه می‌‌کنند. حال اگر این کاربر، فرد مورداعتمادشان باشد، حتما برای تصمیم‌گیری‌ها برطبق نظر و توصیه او عمل می‌کنند.

اینجاست که اگر یک اینفلوئنسر به دنبال‌کنندگانش پیشنهادی بدهد، آن پیشنهاد به احتمال زیاد به لیست گزینه‌های خرید آن‌ها اضافه خواهد شد. به همین خاطر استفاده از تاثیر یک نفر بر روی تعداد زیادی از افراد، مخصوصا در جایی که یک برند می‌خواهد در بین مردم جا باز کند، بسیار موثر است.

چگونه از اینفلوئنسر مارکتینگ بهترین نتیجه را بگیریم؟

حال سوال این است که اگر اینفلوئنسر مارکتینگ تا این حد نتیجه‌بخش است، پس چرا خیلی از کسب‌وکارها در همکاری با اینفلوئنسرها به نتایج قابل قبولی دست پیدا نمی‌کنند؟

عوامل مختلفی در موفقیت یک کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ تاثیر دارند اما چیزی که از همه مهم‌تر است، هدف شما از برگزاری این کمپین است. پس از این کمپین توقع دارید به چه نتایجی دست پیدا کنید؟

پاسخ این سوال شما را به سمت اینفلوئنسر مناسب راهنمایی می‌کند. در حقیقت قدم اول در همکاری با یک اینفلوئنسر، شناخت مخاطبان اوست. سپس مشخص کنید که شما چه انتظاری از همکاری با او دارید؟

نکته دیگر این است که همیشه همکاری با اینفلوئنسرهای بزرگ و با مخاطبان چند صد هزار نفری، راه‌حل مناسب نیست. باید به این نکته توجه کنید که معمولا با بالا رفتن تعداد دنبال‌کنندگان، نرخ تعامل و تاثیرگذاری آن‌ها کاهش می‌یابد.

در همکاری با اینفلوئنسرها
میزان اینگیجمنت و نرخ تعامل مهمتر از تعداد دنبال‌کننده است.

برای خیلی از کسب‌وکارها همکاری با میکرواینفلوئنسرها (با دنبال‌کنندگانی حدود 50 هزار نفر یا کمتر) می‌تواند نتیجه بهتری داشته باشد. میکرواینفلوئنسرها افراد عادی‌ای (در مقایسه با چهره‌های مشهور) هستند که توانسته‌اند با فعالیت در شبکه‌های اجتماعی، صاحب صدایی مجزا شوند. دنبال‌کنندگانشان هم ارتباط عمیق‌تری با آن‌ها دارند. آ‌ن‌ها با مخاطبان خود احساس اعتمادی ایجاد کرده‌اند، که لزوماً در مورد چهره‌های مشهور صدق نمی‌کند.

میکرواینفلوئنسرها می‌توانند نقطه عطفی برای برندهای کوچک و متوسطی باشند که سعی می‌کنند بودجه‌هایشان را به بهترین شکل صرف کنند. آن‌ها مکالمه واقعی با دنبال‌کنندگان خود دارند و نرخ تعامل بیشتری دارند. بنابراین محتوای آن‌ها اثرگذارتر است و به دلیل اعتماد بیشتری که بین آن‌ها و مخاطبانشان وجود دارد، نرخ تبدیل بیشتری دارند. در مجموع کار کردن با آن‌ها مقرون‌به‌صرفه است.

چگونه اینفلوئنسر مناسب را پیدا کنیم؟

پیدا کردن اینفلوئنسر مناسب در بعضی از صنایع کار پیچیده‌ای است و نیاز به صرف زمان دارد و روش‌های معمول مانند جستجو در گوگل و شبکه‌های اجتماعی، جستجوی کلمات کلیدی و هشتگ‌های مرتبط، احتمالا شما را به نتیجه مطلوب نرساند.

روش دیگر استفاده از سایت‌هایی است که اینفلوئنسرها را بر اساس شاخص‌های مختلفی مثل اطلاعات دموگرافیک، مکان، کلمات کلیدی و تعداد فالوور معرفی می‌کنند مانند Heepsy و takumi و Ifluenz. اما این ابزارها هم محدودیت‌های خاص خودشان را دارند. Heepsy فقط اینفلوئنسرهای اینستاگرام را معرفی می‌کند، takumi اینفلوئنسرهای ایرانی را پوشش نمی‌دهد و Ifluenz در ایران فیلتر است.

ضرورت نیاز به یک ابزار ایرانی باعث شد تا ما در نیوزباکس، معرفی منابع فعال و تاثیرگذار حوزه‌ی پایش را هم به گزارش‌های آماری اضافه کنیم. این منابع، افرادی هستند که پست‌های آن‌ها تاثیر زیادی دارد یا صفحاتی که محل‌ مناسبی برای قرار دادن تبلیغات شما هستند. تمام کاری که شما باید انجام دهید این است که با صاحبان آن صفحات ارتباط برقرار کنید و تبلیغ خود را به آن‌ها بسپارید.

هر چه کلمات کلیدی دقیق‌تری تعریف کنید، می‌توانید اینفلوئنسرهای مرتبط‌تری را پیدا کنید. مثلا اگر در زمینه پوشاک ایرانی به دنبال کاربر فعال و تاثیرگذار حوزه فعالیت خود هستید، با تعریف عبارت «پوشاک ایرانی»، 10 تا از فعال‌ترین و تاثیرگذارترین منابعی که از این عبارت در پست‌های خود استفاده کرده‌اند را مشاهده خواهید کرد. اگر در بین این منابع، صفحه مناسبی پیدا نکردید، کافی است کلمه کلیدی را تغییر دهید تا به نتیجه مطلوب برسید.

پیشنهاد می‌کنم از فرصت یک هفته استفاده رایگان نیوزباکس استفاده کنید و اینفلوئنسرهای مناسب حوزه‌ی فعالیت خودتان را پیدا کنید.


نظری وجود ندارد!

افزودن نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای مورد نیاز علامت گذاری شده است *

نام*

ایمیل*

جدیدترین مقالات

blog-post-image
بررسی روندهای جدید در روابط عمومی برای موفقیت در سال ۲۰۲۴

زمان مطالعه: 8 دقیقه در این مقاله به بررسی تغییراتی که در سال ۲۰۲۴ برای حوزه روابط عمومی…

blog-post-image
فراگیر شدن شبکه‌های اجتماعی: تحول در روابط عمومی

زمان مطالعه: 8 دقیقه با ما همراه باشید تا در این مقاله به شما نشان دهیم که چگونه…

blog-post-image
ChatGPT ابزاری برای نوآوری در روابط عمومی و بازاریابی

زمان مطالعه: 7 دقیقه در اینجا، با راهنمای عملی استفاده از ChatGPT در بازاریابی و روابط عمومی آشنا…