کامنت مارکتینگ | تکنیک‌های کم‌هزینه‌ترین روش بازاریابی مدرن!

زمان مطالعه: 6 دقیقه

اینفلوئنسر مارکتینگ، تبلیغات آنلاین، هشتگ‌گذاری، افزایش بازدید در گوگل و… . اینها از جمله تکنیک‌هایی هستند که وقتی به سراغ مقالات سطح وب در مورد بازاریابی اینترنتی یا افزایش فروش آنلاین می‌روید، با آنها روبه‌رو می‌شوید.

اما به تازگی یک تکنیک جدید و ارزشمند به جمع این راهکارها اضافه شده که به آن کامنت مارکتینگ می‌گویند.

نکته مهم اینجاست که کامنت مارکتینگ یا بازاریابی دیدگاه، عملا کم‌هزینه‌ترین راهکار برای بازاریابی در دنیای دیجیتال امروزی محسوب می‌شود.

پس این مقاله را همراه ما باشید؛ به امید اینکه بعد از آشنایی با این مفهوم، فصل جدیدی در بازاریابی کسب و کارتان آغاز شود.

● کامنت مارکتینگ چیست؟

●کامنت مارکتینگ و سئو

● نکاتی برای اجرای بهتر کامنت مارکتینگ

● از کامنت‌ها در رسانه خودتان هم کمک بگیرید!

کامنت مارکتینگ

کامنت مارکتینگ چیست؟

با توجه به جدید بودن این مفهوم، تعریف‌های زیادی برایش وجود دارد اما به زبان ساده:

کامنت مارکتینگ یکی از شاخه‌های بازاریابی آنلاین است که در آن از ثبت کامنت یا انتشار نظر، به عنوان ابزاری برای جذب مخاطب جدید و جلب اعتماد او، استفاده می‌شود.

نمونه کامنت مارکتینگ

اجازه بدهید به جای طولانی کردن بحث، به کمک مثال‌ها، به راحتی مفهوم را برایتان باز کنیم:

کامنت مارکتینگ

همانطور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، امروز به شدت کامنت مارکتینگ در اینستاگرام جریان دارد. متخصصان بازاریابی زیر این پست اینستاگرام با نوشتن جملات کوتاهی مثل “عالی بود”، سعی در اعلام حضور خود دارند.

اما اگر نظرات جذاب و کاربردی منتشر کنند احتمالا توجه بیشتری را جلب می‌کنند و مخاطبان بیشتری به دست می‌آورند:

کامنت مارکتینگ 2

کامنت مارکتینگ می‌تواند در سطح وب و در سایت‌ها هم انجام شود و یکی از تکنیک‌های جذب مخاطب در یوتیوب هم محسوب می‌شود. کافی است به سراغ محتواهای مرتبط به حوزه کاری‌تان بروید و آنجا نظر بدهید.

البته راستش را بخواهید هنوز به درستی فرهنگ ارتباط‌سازی در سطح وب و کمک گرفتن از بازاریابی دیدگاه در ایران جا نیفتاده، بنابراین اگر هدف‌تان بازاریابی برای وب سایت است، احتمالا کار سختی داشته باشد.

کامنت مارکتینگ و سئو

شاید برای‌تان جالب باشد بدانید که کامنت مارکتینگ می‌تواند باعث بهبود رتبه سایت شما و عملا افزایش قدرت سئوی آن شود. چطور؟

در میان فاکتورهای سئو، چیزی به اسم منشن بدون لینک وجود دارد. در این فاکتور گوگل سطح وب را به دنبال نام برندها جست‌وجو می‌کند و اگر متوجه شود نام برندی دائم در سایت‌های مختلف برده شده، متوجه محبوبیتش می‌شود و کمی اعتبار بیشتری برایش در نظر می‌گیرد.

مثلا الان سایت‌هایی مثل دیجی کالا یا آپارات دائم نام‌شان در دیگر سایت‌ها برده می‌شود و خب این باعث افزایش قدرت سئو آنها خواهد شد.

حالا شما می‌توانید از این نکته استفاده کرده و در سایت‌های مختلف، مخصوصا وبلاگ‌های blog.ir و بلاگفا و ویرگول، در میان نظری که می‌نویسید، نام برندتان را هم ببرید.

به این ترتیب گوگل به مرور متوجه محبوبیت شما در سطح وب خواهد شد.

سوشال منشن چیست؟

درباره منشن در مقاله «سوشال منشن چیست و چه کاربردی دارد؟» بیشتر توضیح داده‌ایم.

روی تصویر کلیک کنید و آن مقاله را هم بخوانید.

بازاریابی دیدگاه؛ کلاه سفید تا سیاه!

اگر بخواهیم کمی دقیق شویم، کامنت مارکتینگ به 3 روش قابل انجام است:

روش کلاه سفید:

که در آن زیر پست یا محتواهای مرتبط، نظراتی واقعا مفید می‌دهید. مثلا زیر پست رقیب درباره نکته مهمی که فراموش شده صحبت کنید یا اصلا یک نکته جدید بنویسید.

روش کلاه خاکستری:

در روش کلاه خاکستری، صرفا سعی می‌کنید با نوشتن پیام‌های ساده و عادی مثل عالی بود، آفرین و… توجه مخاطبان را جلب کنید.

روش کلاه سیاه:

در نهایت در روش کلاه سیاه، اقدام به انتشار کامنت‌های تبلیغاتی و ترغیب‌کننده برای جذب مخاطب می‌کنید. مثلا از این دست کامنت‌ها: “از پیج ما دیدن کنید.”

با توجه به اینکه در حالت کلاه خاکستری و سیاه، هم ممکن است اعتبارتان نزد مخاطبان کاهش پیدا کند و هم کامنت‌تان حذف شود، پیشنهاد می‌کنم با روش کلاه سفید، بازاریابی‌تان را جلو ببرید.

نکاتی برای اجرای بهتر کامنت مارکتینگ

خب، اجازه بدهید مقاله را بیشتر از این طولانی نکنم و به سراغ بخش بعدی بروم. در این قسمت می‌خواهم به نکاتی اشاره کنم که دانستنش باعث می‌شود بازخورد بهتری از کامنت مارکتینگ بگیرید.

1- بی‌هدف جلو نروید

قبل از اینکه حتی یک کامنت در سطح وب منتشر کنید، لطفا ابتدا از خودتان بپرسید که هدف من از کامنت مارکتینگ چیست؟

جلب توجه صاحب پیج؟ پس احتمالا باید نظری بدهید که باعث افزایش رضایتش شود. مثلا زیر پست آموزشی‌اش، از این بگویید که شما هم تجربه مشابهی داشته و از این تکنیک کمک گرفته‌اید و واقعا تکنیک خوبی است.

اگر به فکر جلب توجه مخاطبان هستید، نظری طنز یا آموزشی بدهید که لایک زیادی خورده و بیشتر دیده شود.

اگر به دنبال معرفی مستقیم یک محصولید، ابتدا مطمئن شوید که موضوع پست واقعا مرتبط است و سپس به عنوان یک راهکار اضافه، جایگزین، یک تجربه و… در مورد استفاده از محصول مورد خودتان بگویید.

2- اول باشید!

مخصوصا اگر هدف‌تان بازاریابی اینستاگرام است، اهمیت زیادی دارد که بتوانید در همان ابتدای انتشار یک پست، نظرتان را بنویسید. به این ترتیب بسیار بیشتر دیده می‌شوید.

برای رسیدن به این هدف، ابتدا پیج‌های مورد نظرتان را فالو کرده و سپس در تنظیمات تعیین کنید که به محض انتشار پست در آنها، برای شما نوتیفیکیشن ارسال شود.

به این ترتیب زود از انتشار پست جدید خبردار شده و پایین آن نظرتان را می‌نویسید.

3- داستان تعریف کنید!

تجربه ثابت کرده احتمال اینکه صاحب پیج یا حتی صاحب وب سایت نظر تک‌کلمه‌ای شما را حذف کند، بسیار بیشتر از این است که نظر چند جمله‌ای‌تان را از بین ببرد.

بنابراین هم برای کاهش احتمال حذف شدن نظر و هم برای بیشتر دیده شدن، کامنت طولانی‌تری بنویسید.

مخصوصا اگر بتوانید در کامنت از یک تجربه یا داستان سخن بگویید که باعث جلب توجه‌ها شود، بهترین انتخاب را داشته‌اید.

4- با ملایمت، به حاشیه بروید!

احتمالا خودتان می‌دانید که امروز و مخصوصا در دنیای وب، چقدر مخاطبان به حاشیه‌ها واکنش نشان می‌دهند. این یعنی یک نظر حاشیه‌ای شما می‌تواند باعث شود چند برابر حالت عادی دیده شوید.

اما خب حواس‌تان باشد که شما نماینده یک برند هستید و اگر زیادی به حاشیه بروید، ممکن است تاثیر عکس بگذارد. بنابراین ترجیحا روی موضوعی حاشیه‌سازی کنید که اغلب مخاطبان هم در آن با شما هم‌نظر باشند و تاییدتان کنند.

5- با آنهایی که نباید، دهان به دهان شوید!

زیر بسیاری از پست های اینستاگرامی، افرادی هستند که نظرات بدی نوشته‌اند. افرادی که توهین کرده، حرف های خلاف نظر عموم می‌نویسند و… .

اغلب مخاطبان دوست دارند نظر منفی‌شان نسبت به نظر این افراد را ابراز کنند اما قبل از انتشار نظرشان، ابتدا نظر بقیه کاربرانی که به این افراد جواب داده‌اند را می‌خوانند.

بنابراین اگر چنین نظرات منفی و بدی مشاهده کردید، فرصت را غنیمت بشمرید و با نوشتن یک پاسخ نسبتا ملایمت‌آمیز و تاثیرگذار، بیشتر در معرض توجه قرار بگیرید.

از کامنت‌ها در رسانه خودتان هم کمک بگیرید

اگر با اصول بازاریابی اینستاگرام آشنا باشید، می‌دانید که هر چه پست‌تان کامنت بیشتری بگیرد، احتمال افزایش رتبه‌اش در هشتگ‌ها و دیده شدنش در اکسپلور بیشتر می‌شود.

در یوتیوب و دیگر شبکه‌های اجتماعی هم شرایط به همین صورت است.

علاوه بر اینها، حتی گوگل به تعداد و حجم کامنت‌های یک صفحه به عنوان یک فاکتور سئو نگاه می‌کند و کامنت بیشتر را به معنای محبوبیت بیشتر محتوا می‌داند.

با توجه به این پیشنهاد می‌کنیم حتی از کامنت مارکتینگ در رسانه خودتان هم کمک بگیرید. چگونه؟

1- مخاطبان را به نظر دادن ترغیب کنید

اولین راهکار این است که مخاطبان را به نظر دادن ترغیب کنید.

مثلا می‌توانید در کپشن پست یا در انتهای مقاله، از آن‌ها بخواهید نظرشان را در مورد محتوا بنویسند یا حتی کمی زیرکانه‌تر عمل کرده، یک سوال مطرح کنید تا ترغیب به جواب دادن شوند.

2- محتواهای حاشیه‌ای بنویسید

درباره موضوعات داغ بنویسید یا هوشمندانه محتوای خود را به آن‌ها مرتبط کنید. این کار باعث می‌شود مخالفان و موافقان به محتوای شما حمله کنند و زیر آن نظر بدهند.

در نتیجه این محتوا به شدت باعث افزایش آگاهی از برند می‌شود و همین‌طور در گوگل هم رتبه خوبی پیدا می‌کند.

3- سوال بپرسید

نظرات را به سادگی جواب ندهید! اگر ممکن است، در عین اینکه نظر مخاطبان را جواب می‌دهید، یک سوال دیگر هم مطرح کنید تا دوباره به سوال‌تان جواب داده و تعداد کامنت‌ها بیشتر شود.

مثلا اگر مخاطب نوشته: چرا کافئین قهوه باعث می‌شه بعضی وقتا بیشتر خوابم بیاد؟ در جواب بنویسید: یکی از دلایلش می‌تونه مصرف زیاد شیر، شکر و… با قهوه باشه. شما همراه با قهوه‌تون چی میل می‌کنید؟

4- خودتان آغازگر باشید!

اگر وبلاگ یا پیج اینستاگرام‌تان زیادی خلوت است، خودتان با اکانت‌های دیگران به آن سر زده و نظر بدهید.

چراکه بعد از این، مخاطبان بعدی راحت‌تر اقدام به نظر دادن می‌کنند و عملا این کارتان یخ فضا را می‌شکند.

به انتهای مقاله رسیدیم. در این مقاله ابتدا فهمیدیم که کامنت مارکتینگ چیست و سپس با تکنیک های بازاریابی دیدگاه برای رشد کسب و کار اینترنتی آشنا شدیم.

در آخر اگر سوال و نظری دارید در بخش نظرات منتظر شما هستم.

منبع: allbusiness


نظری وجود ندارد!

افزودن نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای مورد نیاز علامت گذاری شده است *

نام*

ایمیل*

جدیدترین مقالات

blog-post-image
بررسی روندهای جدید در روابط عمومی برای موفقیت در سال ۲۰۲۴

زمان مطالعه: 8 دقیقه در این مقاله به بررسی تغییراتی که در سال ۲۰۲۴ برای حوزه روابط عمومی…

blog-post-image
فراگیر شدن شبکه‌های اجتماعی: تحول در روابط عمومی

زمان مطالعه: 8 دقیقه با ما همراه باشید تا در این مقاله به شما نشان دهیم که چگونه…

blog-post-image
ChatGPT ابزاری برای نوآوری در روابط عمومی و بازاریابی

زمان مطالعه: 7 دقیقه در اینجا، با راهنمای عملی استفاده از ChatGPT در بازاریابی و روابط عمومی آشنا…