برندها چگونه باید در واکنش به کووید-۱۹ استراتژی محتوای خود را به‌روز کنند؟

زمان مطالعه: 3 دقیقه
برندها چگونه باید در واکنش به کووید-19 استراتژی محتوای خود را به‌روز کنند؟

طی چند ماه گذشته، بیشترین موضوعی که در شبکه‌های اجتماعی درباره آن صحبت شده است، ویروس کرونا یا بیماری کوید-19 بوده است. فقط ظرف یک هفته حدود 131.1 میلیون محتوا درباره ویروس کرونا در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است و این آمار حاکی از افزایش 235 درصدی نسبت به قبل است.

مردم در سرتاسر دنیا به شبکه‌های اجتماعی رو آورده‌اند تا تجربیات خود را به اشتراک بگذارند و از تجربیات دیگران در رابطه با این اپیدمی استفاده کنند. 85 درصد از محتوای توییتر را ریتوییت‌ها تشکیل می‌دهند و با توجه به مقیاس بالای ریتوییت‌ها که 44 درصدش هم به زبانی جز انگلیسی بوده است متوجه ابعاد جهانی این ترند می‌شویم. پس باید هرچه زودتر تیم محتوای خود را با توجه به ترند جامعه بروزرسانی کنید. برای اینکار باید به صورت مدام از شنیدن شبکه‌های اجتماعی بهره برد تا با اشتراک محتوای جدید و کاربردی، مخاطب جدید جذب کنید.

با ما همراه باشید تا نکات خوبی درباره اصلاح استراتژی محتوای خود در شرایط خاص را با شما در میان بگذاریم.

اصلاح و بازبینی تقویم محتوا


اگر برندی را در صنعتی مدیریت می‌کنید که مستقیماً تحت تأثیر بحران قرار گرفته است، مانند صنایع مرتبط با گردشگری، سلامت و هواپیمایی احتمالاً مشتریان شما انتظار دارند که محتوای شما بر روی واکنش شما به این بحران تمرکز داشته باشد.

برای مثال می‌توانید درباره اینکه برندتان چگونه از مشتریان، نوع خدمات‌تان و کارکنان حمایت می‌کند، بنویسید. اما قبل از آن، محتواهایی که ارتباطی به کووید-19 ندارند را فعلا متوقف کنید و خیلی شفاف و صادقانه به بحران واکنش نشان دهید.

البته تمام صنایع باید در محتواهای خود به کرونا واکنش نشان دهند تا مردم بدانند که آن‌ها نسبت به ابن بحران بی‌تفاوت نیستند. پیام‌های شما نباید طوری باشد که شما را فرصت‌طلبانی برای بهره‌برداری از یک بحران همه‌گیر نشان دهد.

خب حال با هر زمانبندی که می‌خواهید، اقدام به انتشار محتوا کنید ولی به عنوان یک قاعدۀ کلی، از محتوا‌های پولی و محتواهایی که مشخصه‌های زیر را دارند پرهیز کنید:

● محتوا در باب تشکیل اجتماعات یا رویدادهایی که بخاطر شیوع کرونا لغو شده‌اند. مانند رویدادهای ورزشی، فستیوال‌ها، کنسرت‌ها و غیره، همچنین برای محکم‌کاری از تبلیغاتی که این رویدادها را ترویج می‎‌کنند نیز اجتناب کنید.
● محتوایی که مردم را برای خرید حضوری از فروشگاه‌ها مخصوصا برای کالاهای غیر ضروری تشویق می‌کند.
● تصاویری که جمع‌شدن مردم در کنارهم را نشان می‌دهد.
● عنوان‌هایی که در شرایط بحرانی بی‌ملاحظه و در اصطلاح عامیانه‌اش بی‌مزه به نظر می‌رسند!
● عناوینی که ممکن است باعث پخش اطلاعات غلط بین مخاطبین شود حتی اگر جنبه شوخی داشته باشند.

البته توجه کنید که این راهکارها برای همه مناسب نیستند. موقعیت برند خود، محتوای موجود و مخاطب خود را در تصمیم‌گیری در مورد استراتژی محتوای خود مد نظر قرار دهید.

شنیدن شبکه‌های اجتماعی برای شکل دادن به استراتژی محتوا


در طول بحران، درکِ نظرات و پست‌هایی که مردم درباره بحران منتشر می‌کنند و همچنین گفت‌وگوهای موجود پیرامون برند و رقبای شما در رابطه با بحران اهمیت زیادی دارد. شنیدن شبکه‌های اجتماعی ، روشی سریع و آسان برای مانیتور کردن این محتواهاست. در ادامه به چند توصیه برای شروع می‌پردازیم:

● همه‌محتواهایی که به بحران و برندتان اشاره کرده‌اند را از طریق پنل نیوزباکس زیر نظر بگیرید.
● به نحوه تعامل رقبای‌تان با مشتریان و فیدبک‌هایی که مخاطبین به آن‌ها نشان می‌دهند، توجه کنید.

مشتریان خود را غافلگیر و خوشحال کنید

با اینکه در این دوران باید به محتوای خود توجه داشته باشید، اما لازم نیست که به طور تمام و کمال به موضوعات تیره و تار بپردازید و فقط از بحران بنویسید. در حالی که دنیا فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت می‌کند، مردم از طریق شبکه‌های اجتماعی برای برقراری ارتباط استفاده می‌کنند، برندها می‌توانند با القای حس ارزشمندی به مشتریان از آن‌ها قدردانی کنند.

مثلا قدردانی از آن‌ها برای اینکه تحمل می‌کنند و برای کارهای غیرضروری از خانه خارج نمی‌شوند. آیا برند شما چیزی برای ارائه دارد که بتواند در هنگام نیاز از افراد نیازمند حمایت کند؟ یا آیا برند شما می‌تواند برای ترویج لذت و شادی در بین مشتریان خود کاری کند؟ خیلی از برندها دوره‌های آنلاین رایگان ارایه دادند و یا خیلی از خدمات پولی خود را رایگان کردند و …

یادتان باشد که بحران‌ها همیشه در کمین هستند و هرلحظه ممکن است که موضوع دیگری در دنیا ترند شود! پس باید همیشه حواس‌تان به شبکه‌های اجتماعی و یا صدای مشتریان‌تان باشد و با توجه به آن‌ها محتواهای مناسب را تولید کنید.

سعی کنید هر روز جلسه‌ای را با تیم محتوا و مارکتینگ خود که روی شبکه‌های اجتماعی کار می‌کنند، داشته باشید تا ترندهای روز شبکه‌های اجتماعی و اطلاعات حاصل از شنیدن شبکه‌های اجتماعی را استخراج کرده و تقویم محتوای روزانه‌تان را بر اساس آن بازبینی کنید تا همگام با موضوعات داغ جامعه پیش روید.


جدیدترین مقالات

blog-post-image
بررسی روندهای جدید در روابط عمومی برای موفقیت در سال ۲۰۲۴

زمان مطالعه: 8 دقیقه در این مقاله به بررسی تغییراتی که در سال ۲۰۲۴ برای حوزه روابط عمومی…

blog-post-image
فراگیر شدن شبکه‌های اجتماعی: تحول در روابط عمومی

زمان مطالعه: 8 دقیقه با ما همراه باشید تا در این مقاله به شما نشان دهیم که چگونه…

blog-post-image
ChatGPT ابزاری برای نوآوری در روابط عمومی و بازاریابی

زمان مطالعه: 7 دقیقه در اینجا، با راهنمای عملی استفاده از ChatGPT در بازاریابی و روابط عمومی آشنا…