۷ کاری که در تعطیلات می‌توانیم انجام دهیم

زمان مطالعه: 5 دقیقه

تعطیلات می‌تواند زمان شروع باشد، شروع یک مسیر جدید. بسیاری از شما که دارید این مطلب را می‌خوانید در خانه و در حال استراحت هستید و زمان اضافه‌ای دارید که نمی‌دانید چطور از آن استفاده کنید. اما شاید این روزهای تعطیل، فرصتی باشد برای انجام کارهایی که هیچ‌وقت فرصت انجام‌شان را نداشته‌ایم. با من همراه شوید با 7 پیشنهادی که می‌توانید در این روزهای تعطیل انجام دهید. با این پیشنهادات برای پر کردن وقت‌های بادآورده، گزینه‌های زیادی خواهیم داشت.

7 کاری که در تعطیلات می‌توانیم انجام دهیم

1- می‌توانیم رزومه‌مان را به‌روزرسانی کنیم

می‌توانیم بنشینیم و رزومه‌ی کاریمان را به‌روز کنیم و سوابق کاری و مهارت‌هایی را که در یکی دو سال گذشته کسب کرده‌ایم، به آن اضافه کنیم. سپس این رزومه را در صفحه‌ی لینکدین‌مان قرار دهیم. لینکدین یک شبکه اجتماعی ویژه اهالی کسب‌وکار است و داشتن صفحه در این سایت باعث می‌شود در جمع حرفه‌ای‌ها، بیشتر دیده شوید. استفاده از سایت یا اپلیکیشن لینکدین آموزش‌های مربوط به خودش را دارد. یکی از بهترین آموزش‌ها را من در سایت لیندا و البته به زبان انگلیسی دیدم.

2- یک زبان جدید یاد بگیریم

می‌توانیم شروع کنیم به یادگیری یک زبان جدید یا زبان قبلی را تقویت کنیم. برای این کار می‌توانیم از سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها استفاده کنیم. سایت‌ها و اپلیکیشن‌های پیشنهادی من این‌ها هستند:

Youglish.com

در بخش سرچ این سایت کلمه یا عبارت موردنظرتان را جست‌وجو کنید تا این سایت تمام فیلم‌های YouTube که آن کلمه یا عبارت در آن‌ها به کار رفته است را برای شما جمع‌آوری کند. علاوه بر این متن فیلم‌ها را هم در زیر آن‌ها پخش می‌کند تا همراه با شنیدن مکالمه‌ها، جملات آن را هم بخوانید.

newsinlevels.com

این سایت خبرهای مختلف را در سه سطح 1 – 2 – 3 به شما نشان می‌دهد. شما پس از ورود به سایت می‌توانید با انجام یک تست تعیین سطح کنید. این سایت دارای اپلیکیشن برای اندروید و آی او اس هم هست.

اپلیکیشن tandem

برای یادگیری زبان حتما باید یکی باشد که با او تمرین کنید تا اشکالاتتان را بگیرد و مکالمه‌تان هم قوی تر شود. اپلیکیشن tandem این امکان را به شما می‌دهد. با این اپلیکیشن می‌توانید فردی که زبان او را می‌خواهید یاد بگیرید را پیدا کنید و با او تمرین کنید و به صورت متقابل، شما هم زبانی که بلدید را به او یاد بدهید.

تعطیلات همچنین زمان خوبی برای دیدن فیلم و سریال است. چه بهتر که این سریال باعث تقویت زبان هم بشود. سریال‌های پیشنهادی من (برای تقویت زبان انگلیسی) این‌ها هستند:

Forky Asks a Question

این سریال 10 قسمت دارد و هر قسمت فقط 3 الی 4 دقیقه است و سطح زبان آن مبتدی است، یعنی کسانی که تازه زبان انگلیسی را شروع کرده‌اند هم می‌توانند از آن استفاده کنند.

In Treatment

این سریال جلسات مشاوره‌ی یک روانشناس با مراجعانش را نشان می‌دهد. آدم‌ها در این جلسات از مشکلاتشان درباره‌ی مسائل روزمره می‌گویند، بنابراین با این سریال می‌توانید اصطلاحات روزمره را یاد بگیرید.

This is us

این سریال یک سریال خانوادگی است و داستان چند نفر است که با آن‌ها آشنا می‌شویم و اتفاقات مهم زندگی‌شان را تماشا می‌کنیم. سطح زبان این سریال بالاتر از دو مجموعه بالایی است.

3- یک مهارت جدید یاد بگیریم

در اینترنت حتما می‌توانیم فیلم آموزش مهارت مورد نظرمان را پیدا کنیم یا دوره آموزشی آن را به صورت مجازی بگذرانیم. سایت‌های ایرانی مختلفی در این زمینه فعالیت می‌کنند، از جمله:

سایت فرانش

فرانش یک سایت ارائه آموزش‌های کاربردی به صورت ویدیوئی است که متخصصان مختلف در آن آموزش‌های متنوعی در زمینه‌های کسب‌وکار، فناوری، نرم‌افزار و سبک زندگی، ارائه داده‌اند.

سایت مکتب‌خونه

با مکتب‌خونه همه می‌توانند به صورت رایگان از محتوای آموزشی با کیفیت دانشگاه‌های برتر استفاده کنند. مکتب‌خونه موضوعات درسی را با دسته‌بندی‌های متنوع و بر اساس دانشگاه در دسترس شما قرار داده است.

سایت وبیاد

وبیاد یک بستر یادگیری است در زمینه‌ی توسعه فردی و شغلی. این سایت در سال 94 با هدف ارائه آموزش‌های مهارت‌هایی که در مدرسه و دانشگاه ارائه نمی‌شود شروع به فعالیت کرد و پس از یکی دو سال به عنوان محصولی از سایت کاربوم به فعالیت خود ادامه داد.

از سایت‌های انگلیسی زبان، Coursera وLynda  را می‌شناسم که آموزش‌های رایگان و پولی زیادی در زمینه‌های مختلف از آموزش‌های مرتبط با کسب‌وکار گرفته تا توسعه فردی، کامپیوتر و زبان و سلامتی. کورسرا در روزهای شیوع کرونا به مدت بیش از یک ماه، آموزش‌های خود را به صورت رایگان ارائه داد. در جست‌وجوهای اینترنتی با سایت فارسی لیندا برخورد کردم که دوره‌های لیندا را با ترجمه و توضیح فارسی ارائه کرده.

شما چه سایت‌هایی را می‌شناسید؟ اگه مفید هستند در کامنت، به ما معرفی کنید.

4- اگر حوصله داریم به نظافت اطرافمان بپردازیم

تعطیلات زمان خوبی برای تمیزکاری است. خانه‌تکانی و نظافت، یک حسن بزرگ دارد، اینکه وقتی جایی را تمیز می‌کنیم و گردی از روی سطحی می‌زداییم، گویی از روح خودمان گردزدایی کرده‌ایم. دستاورد روانی هر تمیزکاری برای من به شخصه یک «آخیش درونی» بوده است، یک آوای رهایی‌بخش از عمق روانم، که مخصوصا وقتی که ناراحت و پریشان‌احوال هستم، موجب تسلی خاطرم شده.

برای تمیزکاری خانه می‌توانید از اپلیکیشن یا سایت استادکار یا آچاره استفاده کنید و از طریق آن‌‌ها نیروی کمکی بگیرید. هرچند پیشنهادم این است که به صورت خانوادگی خانه‌تکانی کنید.

5- ورزش کنیم

تعطیلات همچنین زمان مناسبی برای انجام حرکات نرم ورزشی است. برای ورزش در خانه اپلیکیشن‌های مختلفی وجود دارد. از جمله اپلیکیشن شرکت‌های ورزشی بزرگ و معتبر مانند نایک و آدیداس.

اپلیکیشن ورزشی نایک (Nike Training Club) تمرینات مختلفی دارد. می‌توانیم از تمرینات قدرتی یا حرکات آرامش‌بخش یوگا یا نرمش‌های هوازی آن به صورت رایگان استفاده کنیم. این اپلیکشن در دو نسخه اندروید و آی او اس قابل دانلود است.

شعار اپلیکیشن آدیداس (Adidas Training by Runtastic) این است: با انجام ورزش‌های کوتاه و سریع روزانه سطح انرژی خود را بالاتر ببرید. این اپلیکیشن در بخشی از تمرینات خود برنامه‌های ورزشی ۷ دقیقه‌ای ارائه کرده که بدون نیاز به تجهیزات خاصی قابل انجام هستند. همچنین تمرینات آن با توجه به هدف ما پیشنهاد می‌شود. مثلا اگر بخواهیم وزن‌مان را کاهش دهیم، می‌توانیم ورزش‌های کاهش وزن را انتخاب کنیم.

این اپلیکشن در دو نسخه اندروید و آی او اس قابل دانلود است.

کرفس  یک اپلیکیشن ایرانی برای سلامت و تناسب‌اندام است. پس از ورود به این برنامه، وزن، قد، سن و جنسیت خود را وارد و سپس وزنی که قصد داریم در آینده به آن برسیم را انتخاب می‌کنیم. کرفس به ما حرکات ورزشی به همراه یک برنامه رژیم غذایی ارائه می‌دهد.

ورزش کردن و مدیتیشن علاوه بر آرامش و افزایش احساس شادی، باعث افزایش تمرکز و توجه می‌شود.

6- موسیقی گوش بدهیم و شعر بخوانیم

کاری که ورزش با بدن و عضلات می‌کند، موسیقی و شعر با ذهن و فکر می‌کند. لطافت موجود در شعر باعث بالاتر رفتن تاب‌آوری در رویارویی با مشکلات می‌شود. همچنین وقتی دردی که احساس می‌کنیم را از زبان دیگری می‌خوانیم، باعث تسکین‌مان می‌شود.

شما می‌توانید از طریق سایت‌های ساندکلاود، والا موزیک یا بخش موسیقی یوتیوب به بی‌نهایت قطعه و آلبوم موسیقی دسترسی داشته باشید و بی‌وقفه موسیقی گوش کنید.

7- برای خودمان بنویسیم

«نوشتن» عادت خوبی است که ایجادش ممکن است زمان و انرژی ببرد. خیلی از نویسندگان نوشتن را نوعی درمان می‌دانند. «روایت درمانی» هم یک روش درمانی مهم به حساب می‌آید که با نوشتن اتفاق می‌افتد.

وقتی گوشی برای شنیدن نداریم، یا در زمانی که اوضاع آنقدر اسف‌بار است که حرفی برای گفتن باقی نمی‌ماند، می‌توانیم پناه ببریم به صفحه سفید کاغذ و محتویات ذهنمان را بسپاریم به قلم؛ قلم خوب می‌داند که چگونه به صفحه کاغذ منتقل‌شان کند.

نوشتن به خصوص در تعطیلات و در زمان‌های استراحت باعث می‌شود ذهنمان از افکار مختلف تخلیه شود و فضای بی‌وزنی و خلا را تجربه کنیم. همین‌طور در هنگام هدف‌گذاری‌ها، نوشتن باعث ایجاد و افزایش تمرکز ما بر هدفمان می‌شود.

در این مقاله 7 فعالیت را معرفی کردم که انجام آن‌ها در تعطیلات و اوقات فراغت و استراحت می‌تواند به افزایش آرامش و در نتیجه تاب‌آوری در رویارویی با چالش‌ها کمک کند. اگر یاد بگیریم که در زمان بی‌کاری، بی‌حوصله‌گی، ناراحتی و افسردگی با انجام کاریی احساس خود را تغییر دهیم، با آمادگی بیشتری به استقبال تجربه‌های جدید زندگی‌مان خواهیم رفت. امیدوارم این پیشنهادات به دردتان بخورند.


نظرات

yasi
۲۷ شهریور ۱۴۰۰
پاسخ

من تو چندماه اول کرونا یه زبان جدید رو شروع کردم و بخش زیادی از روزای تعطیل و قرنطینه رو کاملاا مفید و پر بازده سپری کردم?

    پیوند آزادی
    ۲۹ شهریور ۱۴۰۰
    پاسخ

    ? انشالله همیشه زمانتون مفید سپری بشه.


افزودن نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای مورد نیاز علامت گذاری شده است *

نام*

ایمیل*

جدیدترین مقالات

blog-post-image
بررسی روندهای جدید در روابط عمومی برای موفقیت در سال ۲۰۲۴

زمان مطالعه: 8 دقیقه در این مقاله به بررسی تغییراتی که در سال ۲۰۲۴ برای حوزه روابط عمومی…

blog-post-image
فراگیر شدن شبکه‌های اجتماعی: تحول در روابط عمومی

زمان مطالعه: 8 دقیقه با ما همراه باشید تا در این مقاله به شما نشان دهیم که چگونه…

blog-post-image
ChatGPT ابزاری برای نوآوری در روابط عمومی و بازاریابی

زمان مطالعه: 7 دقیقه در اینجا، با راهنمای عملی استفاده از ChatGPT در بازاریابی و روابط عمومی آشنا…