روز جهانی شنیدن

زمان مطالعه: 4 دقیقه

18 ژوئیه (27 تیر ماه) در تقویم، روز جهانی شنیدن نامیده شده است. این روز هر ساله توسط یک گروه مردمی به نام  World List Project گرامی داشته می‌شود و با برنامه‌هایی مانند تمرین شنیدن و شنیدن زمین و محیط زیست، همراه است. روز جهانی شنیدن فرصت خوبی است برای آنکه کمتر صحبت کنیم و بیشتر بشنویم.

تاریخچه روز جهانی شنیدن

شنیدن، هنری است که نیاز به توجه و صبر و حوصله دارد و کسی قدر آن را می‌داند که واقعا به آن احتیاج دارد. شنیدن برای خود شنونده هم مفید است و آگاهی او از محیط اطرافش را بیشتر می‌کند. با این حال اغلب ما از آن به طور موثر استفاده نمی‌کنیم. جلوی ورود صداها را می‌گیریم و پیام‌ها را نمی‌شنویم.

با رواج فناوری و شلوغی‌های منتج از آن، به ندرت می‌توانیم مکث کنیم و محیط اطراف‌مان را بشنویم؛ حتی صدای درونی خودمان را هم نمی‌شنویم. به همین خاطر در روز شنیدن، گوش دادن را تمرین می‌کنیم. گوش دادن به دوستان، به خانواده و مهم‌تر از همه به خودمان. با توجه، صبر و حوصله. صبر و سکوت کردن با کمک شنیدن، افکار ما را به مرور زمان آرام و آرام‌تر می‌کند.

روز جهانی شنیدن به مناسبت تولد ریموند موری شفر، آهنگساز و محیط‌بان کانادایی که بنیانگذار اکولوژی صوتی است، گرامی داشته می‌شود. وی متولد 18 ژوئیه 1933 است و پروژه جهانی صدا را توسعه داد که منتج به موضوع اکولوژی (بوم‌شناسی) صوتی شد که در دهه 1970 آن را معرفی کرد. اکولوژی صوتی، رشته‌ای است که رابطه انسان و محیط زندگی او را از منظر صدا بررسی می‌کند.

روز جهانی شنیدن در سال 2010 ایجاد شد و هر ساله موضوع خاصی به آن گره زده می‌شود. در سال 2017 موضوعش “گوش دادن به زمین” بود، به احترام آهنگساز آمریکایی «پائولین اولیوروس». اولیوروس زمانی گفته بود “بعضی اوقات روی زمین راه می‌رویم، گاهی در پیاده‌روها یا آسفالت، یا سایر سطوح. آیا می‌توانیم زمینی برای پیمودن پیدا کنیم و آیا می‌توانیم صدا یا صداهای زمین را بشنویم؟ آیا ما در حال از دست دادن زمین هستیم؟ آیا با گوش دادن به آن می‌توانیم زمین جدیدی پیدا کنیم؟ “

چرا باید به روز شنیدن توجه کنیم؟

تا حالا به این فکر کرده‌اید که چه مقدار از روز شما توسط کلمات مصرف می‌شود؟ روز جهانی شنیدن به ما دلیل می‌دهد که از کلمات دور شویم و صداهای بین و اطراف آن‌ها را بشنویم. این تغییر باعث می‌شود صداهایی را بشنویم که موسیقی متن زندگی ما را به ذهن‌مان متبادر می‌کند.

هر کسی در زیرلایه‌ی روزمرگی‌هایش، موسیقی متن کاملاً منحصر به فردی دارد. موسیقی صدای اتومبیل، صدای بادی که در گوشش می‌پیچد، صدای برخورد ظرف‌ها، صدای دکمه‌های صفحه کلید، صدای مچاله کردن کاغذ و… . ما آنقدر به این صداها عادت کرده‌ایم که اصلا متوجه‌شان نیستیم.

چه در وسط یک شهر شلوغ زندگی کنید یا در حومه ساکت یک شهر کوچک، می‌توانید با سکوت و گوش دادن، شکل بهتری از بودن را تجربه کنید.

آمارهایی درباره شنیدن

معمولا تعداد کلماتی که ما در طول شبانه‌روز می شنویم 20.000 تا 30.000 کلمه است. در هر دقیقه چیزی حدود 450 کلمه که از میان آن‌ها فقط 25 درصد را بعد از یک روز به خاطر می‌آوریم. جالب آنکه 85 درصد آنچه می‌آموزیم را از طریق گوش دادن کسب کرده‌ایم.

به طور کلی 70 درصد زمان ما انسان‌ها در طول روز، صرف برقراری ارتباط می‌شود که 55 درصد از آن 70 درصد را به گوش دادن اختصاص می‌دهیم.

ما به طور متوسط روزی 30 دقیقه صرف گوش دادن به شکایت‌ها و قرقرهای دیگران می‌کنیم. کاری که می‌تواند به مغز ما آسیب برساند.

4 واقعیت در مورد شنیدن

1- زنان شنونده‌های بهتری هستند: تحقیقات نشان می‌دهد که زنان در هنگام گوش دادن دو نیمه مغزشان درگیر می‌شود، در حالی که مردان نیمی از مغزشان درگیر گوش دادن است.

2- کاهش استرس با شنیدن موسیقی: گوش دادن به موسیقی آرامش‌بخش استرس را کاهش می‌دهد. مثلا گوش دادن به موسیقی قبل از عمل جراحی، میزان کورتیزول را کاهش می‌دهد یا به برخی از دانش‌آموزان کمک می‌کند قبل از امتحان آرامش بیشتر و در نتیجه مطالعه بهتری داشته باشند.

3- کاهش وزن با شنیدن موسیقی: گوش دادن به موسیقی آرامش‌بخش هنگام صرف غذا، میزان جذب کالری راکاهش می‌دهد.

4- شنیدن یک مهارت است: فقط کمتر از 2 درصد مردم، آموزش رسمی در مورد چگونگی گوش دادن گذرانده‌اند.

شنیدن مشتریان

نیوزباکس، ابزار شنیدن شبکه های اجتماعی است و کارش رساندن صدای مشتریان به کسب‌وکارهاست. اگر کاربری در هر شبکه اجتماعی درباره برند یا محصولات شما صحبت کند، نیوزباکس شما را در جریان قرار می‌دهد.

منبع: نشنال تودی


نظرات

سمیه
۱۷ مرداد ۱۴۰۰
پاسخ

خیلی مطلب جالبی بود باورم نمیشه روزی 20000 تا کلمه میشنویم از این آمارها بیشتر بزارید

    امیرحسین قاضی
    ۱۷ مرداد ۱۴۰۰
    پاسخ

    چشم حتما توی مقالات بعدی آمار بیش‌تری استفاده می‌کنیم


پریسا
۲۱ شهریور ۱۴۰۰
پاسخ

من نصف روزام به شنیدن موسیقی میگذره پس برای همین لاغرم?

    امیرحسین قاضی
    ۲۲ شهریور ۱۴۰۰
    پاسخ

    ??


سیم کارت اقساطی
۲۳ اسفند ۱۴۰۰
پاسخ

خیلی جالب بود از این مطلبا بیشتر بذارید ممنون?

    امیرحسین قاضی
    ۲۵ خرداد ۱۴۰۱
    پاسخ

    چشم


افزودن نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای مورد نیاز علامت گذاری شده است *

نام*

ایمیل*

جدیدترین مقالات

blog-post-image
بررسی روندهای جدید در روابط عمومی برای موفقیت در سال ۲۰۲۴

زمان مطالعه: 8 دقیقه در این مقاله به بررسی تغییراتی که در سال ۲۰۲۴ برای حوزه روابط عمومی…

blog-post-image
فراگیر شدن شبکه‌های اجتماعی: تحول در روابط عمومی

زمان مطالعه: 8 دقیقه با ما همراه باشید تا در این مقاله به شما نشان دهیم که چگونه…

blog-post-image
ChatGPT ابزاری برای نوآوری در روابط عمومی و بازاریابی

زمان مطالعه: 7 دقیقه در اینجا، با راهنمای عملی استفاده از ChatGPT در بازاریابی و روابط عمومی آشنا…