روز جهانی پادکست

زمان مطالعه: 3 دقیقه

شش سال است که آخرین روز ماه سپتامبر را روز جهانی پادکست نامیده‌اند؛ پدیده‌ای که وقتی به دنیا آمد، رسانه شکل دیگری داشت و کسی فکرش را هم نمی‌کرد که چنین رشد کند. آن زمان همه فکر می‌کردند برای تولید و انتشار یک برنامه رادیویی به هزینه فراوان و دم و دستگاه آن‌چنانی نیاز است. اما خوش‌ذوقی گفت «هر چه دل تنگت می‌خواهد بگو و به اینترنت بسپار!» آن وقت بود که کوچه و خیابان‌ها، خانه، آشپزخانه و اتاق‌خواب‌ها شدند استودیوهای رادیو.

هر چقدر ایستگاه‌های رادیویی به “در چارچوب ماندن” اصرار داشتند، پادکستها عرصه نوآوری شدند و به عنوان یک رسانه مستقل چنان رشد کردند که بسیاری از برنامه‌سازان و خبرگزاری‌ها برای اینکه از دور عقب نمانند، برنامه‌هایشان را به صورت پادکست منتشر کردند.

روز جهانی پادکست
روز جهانی پادکست

پادکست (Podcast) یک مدل ارائه محتوا به صورت صوتی است. بسیاری از آن به‌عنوان رادیو اینترنتی یاد می‌کنند. کلمه پادکست ترکیب دو واژه iPod  (دستگاه پخش موزیک اپل) و Broadcast  (پخش گسترده) است که در سال ۲۰۰۴ توسط بن همرزلی در مقاله انقلاب شنیداری در روزنامه گاردین عنوان شد.

و از آن به بعد رفته رفته، وبسایت‌ها و ابزارهای مختلف در این زمینه گسترش پیدا کردند و یافته‌های موتورهای جستجوگر از عبارت  Podcast به سرعت زیاد شد. وبسایت‌های خبری مانند BBC برنامه‌های رادیویی با کمک پادکست راه‌اندازی کردند، شرکت اپل امکان دریافت پادکست را به نرم‌افزار iTunes افزود و شرکت سونی هم  در دستگاه‌های بازی قابل حمل خود را به آراس‌اس متصل کرد تا کاربرانش در جریان پادکست های منتشر شده قرار بگیرند.

جالب است بدانید پادکستها پایشان به خارج از زمین هم باز شده. استیو رابینسون فضانورد فضاپیمای دیسکاوری در سال 2005 یک فایل صوتی در سایت ناسا منتشر کرد و راجع به مأموریتش توضیح داد. رسانه‌ها با هیجان بسیار از «اولین پادکست ارسال شده از خارج از زمین» و «راهیابی پادکست ها به خارج منظومهٔ شمسی» نوشتند.

راحت‌ترین راه گوش دادن به پادکست استفاده از اپلیکیشن‌های مخصوص این کار یا به اصطلاح پادگیرها (Podcatcher) است. مثلا اگر روی لینک زیر بزنید می‌توانید پادکس نیوزباکس را در اپلیکیشن کست‌باکس (Castbox) بشنوید.

البته سازندگان پادکست می‌‌توانند پادکست خود را از راه‌های دیگر هم به دست مخاطبان برسانند. مثلا در سایت خود یا در کانال تلگرام یا شبکه‌های اجتماعی دیگر منتشر کنند. اما محل تجمع دوست‌داران پادکست در اپلیکیشن‌های پادگیر است.

اپلیکیشن‌هایی که روی تلفن همراه نصب می‌شوند و اغلب وبسایت هم دارند که می‌توان از طریق لپ‌تاپ یا کامپیوتر هم به آن‌ها دسترسی پیدا کرد. اپلیکیشن پادکست اپل که روی تمام دستگاه‌های ساخت اپل از آیفون و آیپد تا اپل تی‌وی نصب می‌شود. یا کست‌باکس (Castbox) که هم در سیستم عامل‌های اندروید قابل دسترسی است و iOS و همین‌طور اسپیکرهای هوشمند، مانند اسپیکر هوشمند الکسا.

کست‌باکس یک امکان جدید هم اضافه کرده است. شما در این اپلیکیشن می‌توانید پادکست ضبط کنید و سپس همان جا انتشار دهید. کست‌باکس را از گوگل پلی اندروید و اپ استور اپل نصب کنید.

گوگل هم به برنامه‌های بی‌شمار خود، پادکست (Google Podcast) را اضافه کرده. شما می‌توانید بدون نصب اپلیکیشن به پادکستهای مورد علاقه خود در گوگل گوش دهید. از پلتفورم‌های دیگر می‌توان به اسپاتیفای (ٰspotify)، پاکت کست  (Pocket Casts) و پادکست ادیکت (Podcast Addict) اشاره کرد.

همچنین اگر می‌‌خواهید در رایانه یا مرورگر وب پادکست گوش کنید، گزینه‌های مختلفی برای انتخاب دارید. بعضی از اپلیکیشن‌هایی که معرفی کردیم نسخه وب یا رایانه هم دارند. مثلاً کست باکس و گوگل پادکست در مرورگر اینترنت هم در دسترس هستند؛ یا آیتیونز و اسپاتیفای نسخه قابل نصب در رایانه دارند.

در این پست ویرگول می‌توانید لیست بلندبالایی از پادکستهای ایرانی را ببینید. البته پادکست نیوزباکس را هم به این لیست اضافه کنید. تمرکز پادکست نیوزباکس بر حضور و فعالیت کسب‌وکارها در شبکه‌های اجتماعی است و از همین هفته، روزهای دوشنبه – هر دو هفته یک بار – منتشر خواهد شد.

همچنین اگر می‌خواهید به صورت حرفه‌ای ساخت پادکست را یاد بگیرید، این مطلب توضیحات کاملی از مراحل ساخت آن ارائه کرده.

ما برای نوشتن این مطلب از این مطالب استفاده کردیم:

1234


نظرات

اتاق فرار انیگما
۲۴ آذر ۱۴۰۱
پاسخ

ممنون از محتوایی که گذاشتید واقعا بعضی از پادکست ها از خیلی آهنگا بیشتر آدم رو آروم میکنن

    امیرحسین قاضی
    ۲۶ آذر ۱۴۰۱
    پاسخ

    آره، موافقم. ممنون که خوندین


افزودن نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای مورد نیاز علامت گذاری شده است *

نام*

ایمیل*

جدیدترین مقالات

blog-post-image
بررسی روندهای جدید در روابط عمومی برای موفقیت در سال ۲۰۲۴

زمان مطالعه: 8 دقیقه در این مقاله به بررسی تغییراتی که در سال ۲۰۲۴ برای حوزه روابط عمومی…

blog-post-image
فراگیر شدن شبکه‌های اجتماعی: تحول در روابط عمومی

زمان مطالعه: 8 دقیقه با ما همراه باشید تا در این مقاله به شما نشان دهیم که چگونه…

blog-post-image
ChatGPT ابزاری برای نوآوری در روابط عمومی و بازاریابی

زمان مطالعه: 7 دقیقه در اینجا، با راهنمای عملی استفاده از ChatGPT در بازاریابی و روابط عمومی آشنا…