«رسانه های اجتماعی» ابزاری در دست روابط‌عمومی «مردم محور»

زمان مطالعه: 3 دقیقه

مهتاب سرخیل- عضو انجمن روابط‌عمومی- رسانه‌های اجتماعی، نقش مهمی درفعالیت‌های عصر حاضر روابط‌عمومی دارند به طوری که چشم انداز روابط‌عمومی دستخوش تحولات نوینی شده و در این بین سازمان‌ها باید خود را با  این موج همراه سازند.

متاسفانه هنوز  شاهد آن هستیم نسبت به استفاده از رسانه های اجتماعی در برخی مراکز دولتی به دلایلی، نگاه بازدارنده وجود دارد و همین موضوع موجب شده تا روابط‌عمومی ها نتوانند با بخش عظیمی از جامعه که مخاطب امروزی این رسانه ها هستند، ارتباط برقرار کنند و با این خلاء به دیگران اجازه می دهند رشته افکار عمومی را با انواع موج های رسانه ای خود مدیریت کنند. در این شرایط  طبیعی است که روابط‌عمومی‌ها یک فرصت بزرگ را برای دستگاه خود از دست می دهند .

باید پذیرفت استفاده نکردن روابط عمومی ها از این امکان جدید، بدان معنا نیست که فعالیت شبکه های اجتماعی در این حوزه متوقف خواهد شد، بلکه گذشت زمان مشخص می‌کند که تشکیل یک بخش تحت عنوان فضای مجازی در روابط‌عمومی‌ها به عنوان یک ضرورت عقلانی، اجتناب ناپذیر است. چه بسا که هم اکنون در بسیاری از سازمان های دولتی که خود را با تحولات روز وفق داده و تحول دیجیتال را سرلوحه امور خود قرارداده‌اند، این امر به وقوع پیوسته است .

ذکر این نکته در این مجال بد نیست؛ تقویت جایگاه روابط‌عمومی در چارت سازمانی با توجه بر این اصل مهم  و اثرگذار مورد تاکید است. چرا که روابط سازمان ها با عموم مردم در عصر جدید از طریق فضای مجازی صورت می‌گیرد پس تعریف جایگاه رسانه‌های نوین در روابط عمومی نوین دقت نظر بسیار بالایی می‌خواهد چون اصل اول موفقیت در این حوزه این است که خاستگاه این رکن، در ساختار سازمانی درست تعریف شود.

مسلما روابط‌عمومی بر محور تفکر و مشارکت مداری استوار است تا بتواند اثربخشی خود را در طول و عرض سازمان هویدا کند و ضمن انطباق با تحولات، عهده دار پاسخگویی به افکار عمومی باشد لذا باید رویکرد مدیران روابط‌عمومی‌ها با تکیه بر ‘روابط عمومیِ مردم محور’ باشد.

روابط‌عمومی ها باید برنامه‌ای مستمر و اثرگذار مطابق با شرایط امروزی تعریف تا رسالت اطلاع‌رسانی همواره به بهترین نحو ممکن محقق شود.

همانطور که می‌دانیم امروزه هر فردی با استفاده از فضای مجازی صاحب رسانه است و مدیران روابط‌عمومی‌ها باید بکوشند تا با بهره گیری از متخصصان فن به بهترین نحو از این ابزار در راستای اقناع، پاسخگویی و شفافیت سازمان خود گام بردارند. با توجه به این مهم که فضای مجازی شرایطی را پیش آورده که شایعات و مطالب نادرست به سرعت منتشر می شود و هرگونه درنگ در خصوص انتشار وقایع، حقایق را به شکل وارونه به جامعه تزریق می کند. باید با شناخت و آگاهی و تحرک بیشتر در این بستر زمینه نشر هرگونه مطالب غیر واقعی را از میان برداشت.

توجه به این نکات لزوم حضور کارشناسانی جهت مدیریت رسانه‌های اجتماعی سازمان بیش از پیش احساس می شود کارشناسانی توانمند درعرصه تولید محتوای باکیفیت و مسلط بر تمامی ابعاد و سیاست‌های سازمان که با برنامه ریزی جامع و شناخت مخاطبان و نیازهای آن ها به عنوان نماینده برند سازمان، قدرت جذب مخاطب و پاسخگویی را داشته باشند .

رسالت روابط‌عمومی ایجاب می‌کند که با تخصص و کارایی و استفاده از همه ابزارهای مورد نیاز برای تسهیل ارتباطات بین جامعه و سازمان اقدام کرد تا ضمن رضایتمندی شهروندان از گسست ارتباط مردم و سازمان به نحو شایسته جلوگیری به عمل آید.

این مقاله در سایت روزنامه جهان اقتصاد منتشر شده است.


جدیدترین مقالات

blog-post-image
بررسی روندهای جدید در روابط عمومی برای موفقیت در سال ۲۰۲۴

زمان مطالعه: 8 دقیقه در این مقاله به بررسی تغییراتی که در سال ۲۰۲۴ برای حوزه روابط عمومی…

blog-post-image
فراگیر شدن شبکه‌های اجتماعی: تحول در روابط عمومی

زمان مطالعه: 8 دقیقه با ما همراه باشید تا در این مقاله به شما نشان دهیم که چگونه…

blog-post-image
ChatGPT ابزاری برای نوآوری در روابط عمومی و بازاریابی

زمان مطالعه: 7 دقیقه در اینجا، با راهنمای عملی استفاده از ChatGPT در بازاریابی و روابط عمومی آشنا…