مهم‌ترین ویژگی‌های روابط عمومی خوب و بد را بشناسید!

زمان مطالعه: 3 دقیقه

ارتباطات را می‌توان اصلی‌ترین نیاز بشر بعد از نیازهای حیاتی‌اش دانست. سطحی از نیاز آدم‌ها که ابزاری است برای رشد، شور و نیروی محرکه حیات!  همانطور که آدم‌ها ، نیازها و خواسته‌هایشان در طول قرن‌ها رشد کرد و نو شد، ارتباطات انسان‌ها شکل پیچیده‌تر، مهم‌تر و وسیع‌تری به خود گرفت. بخشی از این ارتباطات مهم که در دنیای مدرن امروز تجربه می‌کنیم، در محیط کار است. محیطی که بسیاری از مهارت‌های ارتباطی ما در دل آن جوانه می‌زند، رشد می‌کند و ثمر می‌دهد. با این حال سال‌ها طول کشید تا صاحبان کسب و کار به این باور برسند که برای ایجاد روحیه همکاری و پیشبرد اهداف، به جایگاه شغلی نیاز است که به طور مستقیم با ارتباطات انسانی هماهنگ باشد. این جایگاه چیزی جز روابط عمومی نبود!

روابط عمومی چیست؟

روابط عمومی در ساده‌ترین تعریف، جایگاهی است که برای یک سازمان و یا فرد از طریق کانال‌های مختلفی مثل رسانه‌های سنتی، رسانه‌های اجتماعی و راه‌های نوآورانه ، ارتباطاتی ایجاد می‌کند. این ارتباطات زنجیره‌ی به هم پیوسته‌ای از عوامل است که در نهایت منجر به رسیدن به فروش، شهرت و یا هدف‌های دیگر آن فرد یا مجموعه می‌شود.

در سطح بالاتر، روابط عمومی به سازمان‌ها کمک می‌کند تا در زمان وقوع بحران، با استراتژی‌های ارتباطی از شهرت خود دفاع کنند و به گود رقابت و شهرت برگردند!

روابط عمومی هم در این دنیای دیجیتال به روز شده و راه‌های تازه‌ای برای شناساندن خود پیدا کرده است. دنیای تازه از جنس دنیای دیجیتال است و شامل ابزارهایی مانند وب، اپلیکیشن و فضاهای مجازی است. یکی از وظایف مهم روابط عمومی دیجیتال، پایش است.

روابط عمومی بد، در مسیر سقوط

«وجود یک روابط عمومی ضعیف بهتر از هرگز نبودن آن است».

اگر شما هم از گروه طرفداران این جمله هستید، باید بگوییم که باور شما صحت ندارد! روابط عمومی در یک مجموعه باید زمینه‌ی ارتباطات مفید را فراهم کند. به این جایگاه در مجموعه خود نگاه کنید و اگر در چند ماه اخیر روندی رو به رشد نداشته‌اید، بهتر است مسیر آن را بازبینی کنید؛ روابط عمومی ضعیف تنها اتلاف وقت و هزینه است! یادتان باشد بهتر است که از یک شرکت، تصویری نداشته باشیم تا اینکه یک تصویر بد از آن در ذهن داشته باشیم.

اما روابط عمومی (PR)  بد چه ویژگی‌هایی دارد؟

● برنامه اساسی، استراتژی و هدف واقعی ندارد.
● تصویر منسجم از محصولات و خدمات شرکت ارائه نمی‌دهد.
● به دنبال کسب اطمینان از اینکه اقدامات PRبه موقع در رسانه‌های شرکت (مانند وبسایت)  قرار گرفته، نیست.
● به دنبال به روز رسانی ارتباطات نیست.
● شبکه‌های اجتماعی، رسانه‌های خبری و فضای مجازی را نمی‌شناسد و آن‌ها را بیهوده می‌داند.
● روی یک خط ثابت در حرکت است! فرصت‌های ایجاد ارتباط را نمی‌شناسد و یا با تاخیر به آن‌ها واکنش نشان می‌دهد.

روابط عمومی خوب، ارزشمندتر از سرمایه

برای لمس معنای روابط عمومی خوب ، لازم نیست حتما در سازمان بزرگی در حال فعالیت باشید؛ کافی است فقط نگاهی به روابط خودتان بیندازید. ساده‌ترین مثال این است که اگر در ارتباطات خود با دیگران پویا ، نوآور، پذیرنده و فعال باشید، دایره‌ی ارتباطات شما گسترده‌تر می‌شود. در این حالت شما در گذر زمان به فردی محبوب و مورد اعتماد تبدیل خواهید شد. حال تصور کنید که شما یک سازمان هستید و نه یک فرد، اگر روابط عمومی شما ویژگی‌های یک روابط عمومی خوب را داشته باشد، نتیجه چه خواهد بود؟ شاخص‌های خوب بودن این جایگاه شغلی چیست؟

● سازنده است و تصویر بازتاب شده از شرکت را نتیجه‌ی عملکرد خودش می‌داند.
● برای برنامه‌های چندین ماه آینده، پیشنهاد تاکتیکی هدفمندی دارد.
● در جستجوی فرصت است نه در انتظار فرصت!
● میزبان مورد اعتماد مشتریان است.
● رصد اخبار و رصد شبکه‌های اجتماعی را به عنوان یکی از اصلی‌ترین درهای موفقیت می‌شناسد.
●  ارتباطات دیجیتال را کاملا می‌شناسد و برای به روزرسانی دانش خود در این زمینه در تلاش است.

روابط عمومی خوب یک تصویر مثبت از شرکت شما به نمایش می‌گذارد و شما را به عنوان یک قدرت در حیطه‌ی فعالیتتان معرفی می‌کند. این امر باعث می‌شود که مشتریان، در میدان رقابت فروش و ارائه‌ی خدمات نام شما را به یاد بیاورند و یا حداقل زمانی که باید یک سازمان جدید فروشنده یا ارائه دهنده‌ی خدمات را برگزینند، شرکت شما را در نظر بگیرند.


نظری وجود ندارد!

افزودن نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای مورد نیاز علامت گذاری شده است *

نام*

ایمیل*

جدیدترین مقالات

blog-post-image
بررسی روندهای جدید در روابط عمومی برای موفقیت در سال ۲۰۲۴

زمان مطالعه: 8 دقیقه در این مقاله به بررسی تغییراتی که در سال ۲۰۲۴ برای حوزه روابط عمومی…

blog-post-image
فراگیر شدن شبکه‌های اجتماعی: تحول در روابط عمومی

زمان مطالعه: 8 دقیقه با ما همراه باشید تا در این مقاله به شما نشان دهیم که چگونه…

blog-post-image
ChatGPT ابزاری برای نوآوری در روابط عمومی و بازاریابی

زمان مطالعه: 7 دقیقه در اینجا، با راهنمای عملی استفاده از ChatGPT در بازاریابی و روابط عمومی آشنا…