رصد اینستاگرام؛ چرا؟ چگونه؟

زمان مطالعه: 5 دقیقه

اگر یادتان باشد در گذشته تلگرام پراستفاده‌ترین شبکه اجتماعی بین ما ایرانی‌ها بود. اما بعد از ظهور اینستاگرام و البته فیلتر شدن تلگرام، به مرور شاهد کوچ کاربران به اینستاگرام بودیم تا جایی که امروز اینستاگرام صرفا یک رسانه برای سرگرمی نیست و بخش اعظمی از کسب و کارهای ایرانی با هدف ارتباط با مشتریان و افزایش فروش در این شبکه اجتماعی فعالیت می‌کنند.

همین موضوع باعث شده اهمیت پایش و رصد اینستاگرام نسبت به دیگر شبکه های اجتماعی برای کسب و کارها بیشتر شود. در این مقاله می‌خواهیم همه چیز در مورد رصد اینستاگرام، از چیستی تا چگونگی آن را برای شما توضیح بدهیم.

رصد-اینستاگرام-چرا؟-چگونه؟

رصد اینستاگرام چیست؟

در گذشته قابلیتی در اینستاگرام وجود داشت که شما را از فعالیت کاربران‌ باخبر می‌کرد. مثلا اینکه فالوورهایتان چه پست‌هایی را لایک کرده‌اند، زیر پست چه کسی کامنت گذاشته‌اند یا به تازگی چه کسانی را دنبال کرده‌اند.

اما بعدها اینستاگرام برای افزایش امنیت و حفظ حریم خصوصی، این قابلیت که تنها راه بررسی رفتار مخاطبان بود را حذف کرد. به همین خاطر امروز هیچ راهکاری برای بررسی و تحلیل دنبال‌کنندگان در اینستاگرام وجود ندارد.

اما منظور از رصد اینستاگرام چیست؟ رصد اینستاگرام به معنی بررسی پست‌ها و پیدا کردن نظراتی است که در مورد برند، محصولات و خدمات ما یا رقبا منتشر شده است.

بنابراین ما نام برند، محصولات و خدمات، نام رقبا، شرکای تجاری یا حتی نام مدیران سازمان را به کمک ابزارهای رصد شبکه های اجتماعی جستجو می‌کنیم و تمام پست‌هایی که دارای این کلمات هستند را پس از انتشار در حساب کاربری خود دریافت می‌کنیم.

نحوه رصد اینستاگرام

همانطور که در بالا گفتم، رصد اینستاگرام به کمک ابزارهای رصد قابل انجام است. به دو دلیل: یکی اینکه بسیاری از کاربران در پست‌هایشان صفحه‌ی شما را منشن نمی‌کنند و اصلا شما از پست آن‌ها باخبر نمی‌شوید و دوم اینکه اغلب تعداد این پست‌ها آنقدر زیاد است که به احتمال زیاد بدون ابزار قادر به دیدن همه‌ی آن‌ها نخواهید بود.

در حال حاضر «نیوزباکس»، ابزار بسیار قدرتمندی در اختیارتان قرار داده که می‌توانید به کمک آن رصد اینستاگرام را انجام دهید. شما پس از ساختن حساب کاربری، کلمات موردنظرتان را در آن ثبت می‌کنید و هر روز محتواهایی که کلمات شما در آن‌ها به کار رفته را در حساب کاربری‌تان دریافت می‌کنید.

اگرچه این ابزار صرفا محدود به اینستاگرام نیست و به کمکش می‌توانید همه پیام‌ها و خبرهای منتشر شده در سطح وب‌سایت‌های خبری و شبکه‌های اجتماعی (توییتر، تلگرام و آپارات) را دریافت کنید. شما عملا می‌توانید یک social listening یا همان شنیدن شبکه های اجتماعی کامل را در مورد برندتان انجام دهید.

چرا باید اینستاگرام را رصد کنیم؟

اگر صاحب برند باشید، احتمالا تا حالا به خوبی پاسخ این سوال را درک کرده‌اید، چراکه بارها شاهد بوده‌اید که یک پست اعتراضی چگونه می‌تواند یک برند را با حجم عظیمی از واکنش‌های منفی روبه‌رو و شهرت و اعتبار آن را لکه‌دار کند.

چرا باید اینستاگرام را رصد کنیم؟

در این شرایط قطعا حضور صاحبان برند و ارائه‌ی واکنش مناسب، می‌تواند مثل آبی روی آتش باشد و قائله را ختم به خیر کند. علاوه بر این، رصد اینستاگرام مزایای دیگری هم دارد که در ادامه توضیح می‌دهم:

1- بهبود خدمات و محصولات

در گذشته اگر مشتریان در مورد محصول یا خدمات شما نظر یا انتقادی داشتند، تلفن را برمی‌داشتند و این موضوع را با خودتان در میان می‌گذاشتند. اما امروز شرایط فرق کرده است. در شرایط فعلی ارسال یک محتوا در شبکه های اجتماعی بسیار آسان‌تر از تماس تلفنی است.

در این وضعیت فقط زمانی می‌توانید پاسخ مناسبی بدهید که از اعتراض مشتری باخبر شوید؛ و اگر مشتری صفحه شما را منشن نکند، فرصت اینکه نظر منفی او را بشنوید و به کمک بازخورد او، محصول و خدمات خودتان را بهبود دهید را نخواهید داشت.

2- بررسی رقبا

ابزارهای رصد اینستاگرام مثل نیوزباکس، صرفا برای بررسی محتواهای مربوط به برند خودتان استفاده نمی‌شوند. در واقع شما می‌توانید کلمات مربوط به محصول یا برند رقیب‌تان را هم ثبت کنید تا محتواهایی که در مورد آن‌ها منتشر می‌شود را دریافت کنید.

به این ترتیب می‌توانید از میزان قدرت رقبا باخبر شوید، نقاط قوت و ضعف آن‌ها را بیابید، از کمپین‌های موفق آن‌ها الگو بردارید و کمپین‌های ناموفق‌شان را تکرار نکنید و با پاسخ دادن به مشتریان ناراضی آن‌ها، خدمات مناسب‌تری به آن‌ها ارائه دهید و نظر آن‌ها را جلب کنید.

3- تعامل با مخاطبان

اغلب برندها در شبکه‌های اجتماعیِ خودشان با مشتریان تعامل دارند. به کامنت‌ها و پیام‌هایشان پاسخ می‌دهند، به انتظاراتشان رسیدگی می‌کنند و دغدغه‌هایشان را برآورده می‌کنند. اما ارتباط با مشتریان به همین خلاصه نمی‌شود.

امروزه کاربران به جای تماس با مرکز پشتیبانی شما و بیان درخواست‌شان، در شبکه های اجتماعی نظرشان را بیان می‌کنند. اینجاست که ابزار رصد اینستاگرام به کمک شما می‌آید و هرجایی که از محصول، خدمات یا برندتان نام برده شد، به شما خبر می‌دهد.

شما می‌توانید با پاسخ دادن، با آن‌ها ارتباط برقرار کنید و با تعامل بیشتر، مخاطبان، مشتریان و طرفداران برند بیشتری به دست آورید.

تعامل با مخاطبان

4- کشف نیاز بازار

اینستاگرام مانند یک رسانه‌ی شخصی است که کاربران نظرات و دغدغه‌های شخصی‌شان را در آن منتشر می‌کنند. حالا اگر این محتواها در مورد نیاز مخاطبان باشد، با بررسی آن‌ها می‌توانید نیاز بازار را متوجه شوید و با ایجاد تغییر در محصول یا خدماتتان، سهم بیشتری از بازار را جذب کنید.

به عنوان مثال این پست با موضوع سوشال لیسنینگ در اینستاگرام گروه دیجیتال مارکتینگ اسپیدان منتشر شده. سوشال لیسنینگ یکی از کلمات کلیدی‌ای است که ما در حساب کاربریمان تعریف کرده‌ایم. نیوزباکس هم این پست را به ما تحویل داد.

ما پس از مطالعه این پست و تمام پست‌ها با همین موضوع، به سوالاتی که دنبال‌کنندگان آن‌ها درباره‌ی سوشال لیسنینگ می‌پرسند پاسخ می‌دهیم. با این ترفند اولا میزان آگاهی مخاطبان با این موضوع را کشف می‌کنیم و دوما کسانی را که بیشتر به این موضوع توجه می‌کنند و دیدگاه‌هایشان را مورد توجه قرار می‌دهیم و در فرایند تولید محتوا به آن توجه می‌کنیم.

کشف نیاز بازار

کلام آخر

بررسی برند و محصولات‌تان در شبکه اجتماعی اینستاگرام، نیاز به ابزار دارد و بدون ابزار، تقریبا همه‌ی اطلاعاتی که در این شبکه‌ی اجتماعی منتشر می‌شود به دست شما نمی‌رسد. یکی از مزیت‌های نیوزباکس این است که می‌توانید در مرحله آزمایشی، بدون پرداخت هزینه، با آن کار کنید و در عمل آن را تجربه کنید. پیشنهاد می‌کنم همین حالا روی لینک زیر کلیک کنید و از دموی رایگان نیوزباکس استفاده کنید.


نظرات

samaneh
۲۷ شهریور ۱۴۰۰
پاسخ

سلام و خسته نباشید آیا تو پایش اینستاگرام پیج ها با فالوور کم هم پایش میشن؟

    امیرحسین قاضی
    ۲۹ شهریور ۱۴۰۰
    پاسخ

    بله. فرقی نمیکنه که تعداد فاللور چقدر باشه. هر پیج عمومی رو میتونه پایش کنه


افزودن نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای مورد نیاز علامت گذاری شده است *

نام*

ایمیل*

جدیدترین مقالات

blog-post-image
بررسی روندهای جدید در روابط عمومی برای موفقیت در سال ۲۰۲۴

زمان مطالعه: 8 دقیقه در این مقاله به بررسی تغییراتی که در سال ۲۰۲۴ برای حوزه روابط عمومی…

blog-post-image
فراگیر شدن شبکه‌های اجتماعی: تحول در روابط عمومی

زمان مطالعه: 8 دقیقه با ما همراه باشید تا در این مقاله به شما نشان دهیم که چگونه…

blog-post-image
ChatGPT ابزاری برای نوآوری در روابط عمومی و بازاریابی

زمان مطالعه: 7 دقیقه در اینجا، با راهنمای عملی استفاده از ChatGPT در بازاریابی و روابط عمومی آشنا…