رصد فضای مجازی

زمان مطالعه: 14 دقیقه

شبکه های اجتماعی یکی از انقلاب‌های عصر تکنولوژی است که ارتباط بین انسان و دستگاه‌های الکترونیکی را چند برابر کرده است. فضای مجازی امروزه میزبان حجم زیادی از داده‌ها است که با سرعت بسیار بالایی در حال گسترش هستند.

رصد فضای مجازی و بررسی داده‌های موجود در آن، کمک زیادی به موفقیت ایجاد یک تجارت الکترونیک در فضای مجازی می‌کند. حضور پلتفرم‌های مختلف مانند تلگرام، اینستاگرام و توییتر باعث پیشبرد اهداف برندها در شبکه های اجتماعی شده‌اند.

رصد فضای مجازی

دلیل اهمیت رصد فضای مجازی

رصد فضای مجازی باعث می‌شود صاحبان کسب‌وکارها شناخت بهتری نسبت به مخاطبین هدف، برند و صنعت خود به دست آورند. داده‌های شبکه های اجتماعی کمک زیادی به پیشبرد اهداف یک برند می‌کند به این صورت که این داده‌ها کمک می‌کند تا نتایج یک کمپین تبلیغاتی کاملا مشخص و واضح باشند.

اگر از رصد شبکه های اجتماعی استفاده نکنید باید تا انتهای اجرای یک کمپین تبلیغاتی صبر و سپس نتایج را بررسی کنید. پایش شبکه های اجتماعی می‌تواند به عنوان یک پل ارتباطی میان مخاطب و فروشنده باشد و این پل ارتباطی موجب ارتباط نزدیکتر دو طرف و همچنین شناخت بهتر نیاز های مخاطب می‌شود.

علی‌رغم اهمیت بالای رصد شبکه های اجتماعی، بیش از نیمی از برند‌های معروف و پرقدرت دنیا از این ابزار استفاده نمی‌کنند و همین باعث شده است این برندها اطلاعاتی درباره مخاطبین خود پس از خرید و میزان رضایت آنها را نداشته باشند.

بررسی داده‌های اجتماعی می‌تواند دید مناسبی نسبت به تغییر رفتار مشتری در طول زمان و همچنین چگونگی برخورد با این پدیده به افراد بدهد. شناخت بهتر عادت های مخاطب، نیازها و ترجیحات آن با استفاده از داده‌های اجتماعی به راحتی قابل دسترسی است.

6 مزیت استفاده از ابزار رصد فضای مجازی

تلگرام، اینستاگرام، فیسبوک و توییتر از جمله اصلی‌ترین شبکه های اجتماعی در ایران هستند و تقریبا همه استارتاپ‌ها در آنها فعالیت دارند.

پایش توییتر، تلگرام و اینستاگرام و همچنین وبسایت‌ها جزو فعالیت‌هایی است که شرکت‌ها باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشند؛ چرا که با توجه به حضور گسترده افراد در شبکه های اجتماعی و بررسی روزانه آنها، این پلتفرم‌ها می‌تواند ابتدا موجب ارائه هر چه بهتر خدمات و محصولات به مشتریان شود و سپس آوازه نیک و شهرت برندها را در شبکه های اجتماعی گسترش دهد.

در ادامه 6 مزیت استفاده از ابزار رصد فضای مجازی را با هم مرور می‌کنیم:

1- کمک می‌کند اهداف اصلی در پیشبرد برندینگ خود را بشناسید

یکی از مهمترین ارکان رشد در زمینه برندینگ، شناخت بازارهدف نسبت به موضوع مد نظرتان است. استارتاپ‌ها و تجارت‌های الکترونیکی باید هدف خود را از ایجاد هر نوع کمپین یا ایجاد کانال اطلاع رسانی مشخص کنند تا نه تنها بتوانند مخاطبین را بهتر شناسایی کنند بلکه نسبت به نیاز‌های آن‌ها عکس العمل‌های بهتری داشته باشند.

اهداف مشخص شده متناسب با شرایط هر صنعتی می‌تواند متفاوت باشد و به دنبال آن رفتارهای متفاوتی را نیز از مخاطب خاص خود دریافت کند. در برخی از تجارت‌ها نیاز زیادی به ارتباط با مشتری احساس می‌شود، به همین دلیل اهمیت برندینگ شبکه‌های اجتماعی و رصد فضای مجازی دو چندان شده و این شبکه ها بستر‌های مناسبی برای بازیابی اهداف اصلی استارتاپ‌ها به حساب می‌آیند.

رصد فضای مجازی

دسته بندی اصولی مخاطبان هدف

برای هر صنعتی، ارتباطات جایگاه ویژه ای در پیشبرد اهداف صنعت مورد نظر دارند که این ارتباطات باید در محیطی آرام و پر نشاط صورت بپذیرد تا یک خاطره دلنشین برای مخاطب ایجاد کند. علاوه بر این موارد پلتفرم مورد استفاده برای برندینگ شبکه‌های اجتماعی باید دارای محبوبیت کافی در جامعه باشد.

پایش تلگرام، پایش اینستاگرام و پایش توییتر از جمله مراحلی است که پس از دریافت داده‌ها از شبکه‌های اجتماعی صورت می‌گیرد و بهتر است بدانید در مرحله پایش اطلاعات، مخاطبان را می توان به دسته‌های مختلفی تقسیم کرد. سن، موقعیت جغرافیایی و جنسیت از جمله مهمترین دسته بندی ها برای فیلتر کردن مخاطبان بوده و برای شناخت هر چه بهتر رفتار مشتریان باید شخصیت آن ها نیز مورد بررسی قرار بگیرد.

از جمله عواملی که معمولا مورد نظر قرار می‌گیرد و مخاطبان براساس آن ها دسته بندی می‌شوند عبارتند از ارزش‌های اجتماعی، تنوع پست‌ها و علایق شخصی.

با توجه به این دسته بندی‌ها، رصد فضای مجازی و نیوز باکس با راحتی بیشتری انجام می‌گیرد و زمانی که دسته بندی مخاطبین هدف به درستی و با جزییات کافی انجام پذیرد عکس العمل‌های مناسبی نسبت به رفتار های مختلف مشتریان اتخاذ می‌شود.

تمامی این موارد و درست عمل کردن به آن ها در کنار رصد فضای مجازی باعث افزایش عملکرد برندینگ می‌شود. در صورتی که این مرحله از برندینگ به درستی انجام پذیرد، می‌تواند باعث جذب مخاطبانی شود که شما تصور آن را هم نمی‌کردید. شخصی سازی برندینگ و توسعه ابزار شبکه‌های اجتماعی در این زمینه می‌تواند نقطه نهایی موفقیت در این مرحله باشد.

دسته بندی علایق مخاطبین هدف

شناخت علایق مخاطبین یکی از مهمترین قسمت‌های دسته بندی مخاطبین هدف بوده و به دلیل اهمیت بالای این قسمت، توضیحات جداگانه ای در مورد جزییات این مورد ارائه می‌شود. بیش از 53 درصد از استارتاپ‌ها دچار مشکل عدم شناخت علایق مخاطبین هستند. این نشان دهنده ضعف در برندینگ در فضای مجازی و یا مشکل در پایش تلگرام و سایر شبکه‌های اجتماعی است. شناخت علایق مخاطبان کمک زیادی به شناسایی احساسات مخاطب و نحوه بازخورد مخاطب نسبت به محتوای ارائه کرده، بخش بندی شبکه های اجتماعی برای فیلتر کردن علایق مخاطبان می‌تواند به پیشبرد برندینگ کمک کند.

سعی کنید محتوایی را به مخاطبین ارائه دهید که مخاطب نسبت به خواندن آن علاقه نشان دهد به این شکل که اطلاعات مربوط به محتوایی که مخاطبان شما نسبت به خواندن آن ها علاقه مند هستند را شناسایی کرده و در بهینه ترین حالت استفاده کنید. شخصی سازی اشتراک پست یا ایمیل مارکتینگ از جمله روش‌هایی هستند که می توان برای ارسال محتوا مورد نظر استفاده کرد. همچنین نیوز باکس به روز و با اطلاعات وسیع می‌تواند ابزاری مناسب برای مدیریت علایق مخاطبین باشد.

شناخت کافی از مجموعه در شبکه‌های اجتماعی

برای جمع آوری داده‌ها و پایش بر روی آن‌ها نیاز است تا شناخت کافی نسبت به بازخورد مخاطبان وجود داشته باشد. سعی کنید برای پاسخ‌های خود در شبکه‌های اجتماعی ساختار داشته باشید به طوری که به خوبی به نظرات مخاطبان خود گوش دهید، هشتگ‌ها و کلمات کلیدی مرتبط با کمپین خود را به دقت بررسی کنید. جزییات دقیق در مورد اقبال مخاطبان به یک موضوع و یا دور شدن آن از یک پست را بررسی کنید و دلایل هر کدام را بدست آورید. پایش اینستاگرام به عنوان نمونه از جمله بهترین گزینه‌ها برای بررسی پاسخ مخاطبان و همچنین بررسی نظرات آن‌ها محسوب می‌شود.

تنها بر روی جوامع بزرگ و گسترده متمرکز نشوید. چرا که غفلت از جوامع کوچکتر و یا به عبارتی غیر فعال تر می‌تواند آسیب زیادی به استارتاپ شما بزند. عدم توجه به این مخاطبین می‌تواند باعث بروز مشکلاتی شود که این مشکلات می تواند فرصت مناسبی برای رقبای شما باشد. تمامی مخاطبان خود را در نظر بگیرید و برای هر کدام برنامه خاصی داشته باشید برای این که بتوانید راحت‎تر به این امر مهم دست یابید از بحث‌هایی که در پیرامون پست‌ها و کمپین‌های تبلیغاتی شما ایجاد می‌شود استفاده کنید.

سعی کنید ساختار پاسخگویی خود را به مخاطبان به سه قسمت قبل از اشتراک گذاری، در حین اشتراک گذاری و بعد از اشتراک گذاری تقسیم کنید. این تقسیم بندی کمک می‌کند تا برای هر قسمت از برندینگ برنامه خاصی داشته و همین داشتن برنامه‌های از پیش تعیین شده می‌تواند به کاهش استرس و سردرگمی در هنگام پیشبرد اهداف برندینگ کمک کند.

شناخت کافی از رقبا

سعی کنید نیوز باکس به روزی داشته باشید و از آن در جهت پیشبرد اهداف برندینگ استفاده کنید. یکی از قسمت‌های نیوز باکس، شناخت رقبا و بررسی داده‌های موجود در صفحات آن‌ها بوده که بسیار کارآمد است. برای بدست آوردن یک سر نخ مناسب از گفتگو‌های میان مخاطبین و فروشنده‌ها به پست‌های موجود در صفحات رقبا مراجعه کنید.

این گفتگو‌ ها می توانند شروع خوبی برای ایجاد یک ارتباط مناسب میان فروشنده و مشتری باشند. تمامی رقبای احتمالی خود را بررسی کنید و از ایده‌های آن ها بهره ببرید، بهتر است بدانید حتی رقبای کوچک شما هم می‌توانند گزینه مناسبی برای شناخت بهتر شرایط باشند.

بسیاری از ایده های جذاب و خلاقانه از همین بررسی‌ها به وجود می‌آیند و موضوعاتی که رقبا در مورد آن ها در صفحات خود صحبت می‌کنند می‌تواند یکی دیگر از گزینه‌هایی باشد که به پیشبرد برندینگ شما کمک کند. در صورتی که توانایی آنالیز رقبای خود را ندارید می‌توانید از سایت‌هایی که خدمات مربوطه را ارائه می‌دهند کمک بگیرید.

در مورد انواع پست‌هایی که رقبای شما ارائه می‌دهند تحقیق کنید تا علاوه بر ارائه محتوای مورد نیاز یک پست متفاوتی نسبت به آن‌ها ارائه دهید. کمپین‌ها و میزان جذابیت پست‌های خود را بررسی کنید و آن را با رقبای خود مقایسه کنید تا با استفاده از این مقایسه میزان تاثیر محتوایی خود را بر روی مخاطب بدست آورید.

6 کاری که بازاریابان محتوا می‌توانند با رصد فضای مجازی انجام دهند

بازاریابی محتوا نوعی از اشتراک‌گذاری اطلاعات است که می‌تواند به شکل‌های مختلفی ارائه شود. استراتژی کسب و کار و معرفی برند معمولا بر پایه تولید محتوای با کیفیت بنا نهاده می‌شود.

تعیین استراتژی کسب و کار باتوجه به شناخت مخاطبان یک شرکت و ارائه محصولات و خدمات مورد نیاز آن‌ها انجام می‌گیرد. بازاریابی محتوا تنها برای فروش محصولات و خدمات نیست بلکه ارائه محتواهای آموزشی یا آگاهی بخش نیز می تواند از جمله موارد تولید محتوا باشد.

شاید بتوان گفت که برندینگ و توسعه کسب و کار یکی از کاربردهای بازاریابی محتوا باشد که معمولا نظرات بسیاری از متخصصین در این زمینه را به خود جلب می‌کند.

بسیاری از استارتاپ‌ها پس از ارائه محتوا و اطلاعات مورد نظر، نسبت به تحلیل محتوا اقدام می‌کنند که این موضوع اهمیت بسیار زیادی در پیشبرد اهداف بازاریابی دارد. نویسندگی آنلاین پایه بازاریابی محتوا است که باید در بازه‌های زمانی مختلف در موضوعات تعیین شده ارائه گردد. ارائه محتوای با کیفیت و غیر‌کپی می‌تواند باعث بهبود رتبه سایت در گوگل شود.

از جمله روش‌های دیگر بازاریابی محتوا استفاده از شبکه های اجتماعی است. ارائه محتوا در شبکه‌های اجتماعی مختلف مانند تلگرام، اینستاگرام و توییتر کمک زیادی به پیشبرد اهداف برندینگ در این پلتفرم‌ها می‌کند.

برای تحلیل محتوا و رصد فضای مجازی ابزار مختلفی وجود دارد. این ابزار‌ که اکثرا زیر مجموعه سایت گوگل می‌باشند و کمک زیادی به موفقیت برندینگ و تجارت در فضای مجازی می‌کنند. در این مقاله در مورد رصد فضای مجازی، بازاریابی محتوا و استفاده از تحلیل محتوا برای پیشبرد اهداف برندینگ صحبت می‌شود.

استراتژی کسب و کار و بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا مجموعه اقداماتی است که در راستای تولید محتوا به‌صورت مستمر انجام می‌شود. استراتژی‌های کسب و کار معمولا براساس داده‌های ارائه شده در زمینه تولید محتوا پیاده سازی می‌شوند. تحلیل داده‌ها معمولا با استفاده از رصد فضای مجازی امکان پذیر است که باید با توجه به هشتگ‌های به خصوص یا مواردی از این قبیل قابل ردیابی باشند.

بازاریابی محتوا می تواند در راستای تغییر رفتار مشتری ارائه شود که در این صورت باید محتوایی مناسب با اهداف بلند مدت ارائه گردد. نتایج استراتژی تعیین شده در بازه های زمانی مختلف، نشان از موفقیت یا عدم موفقیت کمپین های تبلیغاتی دارد.

 تولید محتوا و بازاریابی محتوا پایه و اساس هر وبسایت ارائه دهنده خدمات است. بازاریابی محتوا از کلمات و کلیده واژه‌هایی تشکیل شده است که همانند آجرهایی دیوار‌های یک استارتاپ را تشکیل می‌دهند. ارائه محتوا با کیفیت و مستمر می‌تواند بهترین گزینه برای توسعه کسب و کار است زیرا گوگل تنها محتواهایی را با ارزش می‌داند که اطلاعاتی با کیفیت و مرتبط با موضوع اصلی را ارائه دهد.

تولید محتوای با کیفیت بیشتر، به معنای شانس بیشتر در زمینه افزایش رتبه در گوگل است. کلید واژه‌ها و کلمات مرتبط می تواند اصلی ترین عامل برای افزایش رتبه و بالا آمدن سایت در صفحات ابتدایی گوگل باشد.

رصد فضای مجازی و تحلیل محتوا جزو اولیه‌ترین مسائل بازاریابی محتوا است. با توجه به اهمیت بالای رصد شبکه‌های اجتماعی، بیش از نیمی از برند‌های دنیا از این ابزار استفاده نمی‌کنند. در واقع این برند‌ها اطلاعاتی در مورد مخاطبین خود پس از خرید محصول و میزان رضایت آن‌ها ندارند. بررسی داده‌های اجتماعی می‌تواند دید مناسبی نسبت به تغییر رفتار مشتری در طول زمان و همچنین چگونگی برخورد با این پدیده به افراد بدهد.

معرفی برند

استارتاپ‌ها معمولا از یک وبسایت اصلی برای قرار‌دادن محتوا و توسعه کسب و کار در این زمینه استفاده می‌کنند. قراردادن فهرست مختلفی از اطلاعات ارائه شده در وبسایت، به عنوان اصلی‌ترین منابع شناخت یک برند باشد.

معرفی برند با توجه به استراتژی کسب و کار و تولید محتوا مرتبط امکان پذیر است. هر چه محتوا و طراحی‌های شما با کیفیت‌تر باشد، نظر مخاطبان در مورد برند شما بهبود پیدا می‌کند.

معمولا وبسایت‌ها در زمینه بازاریابی محتوا به چند دسته مطالب آموزشی، سوالات متداول و انجمن‌های پرسش و پاسخ تقسیم می‌شوند. اولین مورد در زمینه مطالب آموزشی است که این قسمت معمولا شامل مقالاتی با اطلاعات دقیق در زمینه محصولات و خدمات شرکت است.

به روزرسانی این قسمت و همچنین قراردادن جزییات کامل محصولات می‌تواند کمک زیادی به رشد سایت کند. یکی دیگر از قسمت‌های مهم طراحی وبسایت، قسمت سوالات متداول است. در این قسمت کاربران می‌توانند سوالات متداولی که در زمینه محصولات و یا خدمات پرسیده شده است را پیدا کرده و صرفه جویی قابل توجهی در زمان داشته باشند.  

در قسمت آخر نیز انجمن هایی که در زمینه خدمات و یا محصولات مربوطه فعالیت می‌کنند را به روز و فعال نگه دارد. این انجمن‌ها می‌توانند شبکه‌های اجتماعی متصل به شرکت و یا قسمت نظرات وبسایت باشد.

در نهایت می‌توان گفت که معرفی برند و بازاریابی محتوا کاملا مکمل یکدیگر هستند و در صورت ضعف در قسمت بازاریابی محتوا، طبیعتا شناخت مخاطبین از برند نیز کاهش می‌یابد. توسعه ابزار معرفی برند مانند ایجاد صفحات مجازی و ایجاد کمپین‌های مرتبط می تواند کمک زیادی به توسعه کسب و کار بکند.

راهکار بازاریابی محتوا

راهکار‌های مختلفی برای ایجاد یک استراتژی کسب و کار قوی به همراه بازاریابی محتوا وجود دارد. باید توجه کرد که اطلاعات ارائه شده در هر محتوا و صفحه باید کیفیت لازم برای ارائه را داشته باشند. سعی کنید در محتواهای خود، اطلاعات مفید و کاربردی ارائه دهید.

این اطلاعات می‌تواند در زمینه ارائه محصولات و یا خدمات مرتبط باشد. از جمله راهکار‌های دیگر بهبود کیفیت محتوا، داشتن منبع است. منابع در واقع نشان دهنده اصالت مقالات می باشند که در صورتی که از سایت‌ها و یا کتاب‌های معتبر باشند، اثر گذاری بالاتری خواهند داشت. منابع باید به صورت فهرست در قسمت پایانی مقاله آورده شود.

یکی دیگر از راهکار‌های مناسب برای تولید محتوا، برانگیختن حس کنجکاوی مخاطب است. مخاطبین معمولا نسبت به موضوعاتی که به مشکلاتشان اشاره دارد، حساسیت نشان می‌دهند. استفاده از واژه‌های مناسب در تیتر و تلاش برای توضیح جذاب آن در مقاله می‌تواند از جمله عوامل مهم در برانگیختن حس کنجکاوی مخاطب باشد.

راهکارهای بازاریابی معمولا به دسته های مختلفی تقسیم می‌شود که در ادامه به تعداد دیگری از آن ها به صورت مفصل تر صحبت می‌شود.

برانگیختن احساسات

احساسات از جمله راهکارهایی است که می‌تواند در روند توسعه کسب و کار بسیار کمک‌کننده باشد. در واقع استفاده از این ابزار تنها در حالتی می تواند مفید باشد که محتوا مورد نظر شما تمامی استاندارد‌های منطقی مورد نیاز را داشته باشد.

ارائه بی هدف مسائل احساسی می تواند نتیجه معکوسی داشته باشد و مخاطب را زده کند. مخاطبین به سمت برندهایی کشیده می‌شوند که بتوانند به آن‌ها اعتماد کنند یا به عبارتی از احساسات آن‌ها سو استفاده نکند. القا این موضوع به مخاطبین یکی از سخت‌ترین قسمت‌های بازاریابی محتوا است.

به عنوان مثال القای احساس شوخی و خنده در محتوا می‌تواند تاثیر محتوا به شدت بالا ببرد. مخاطبین با خواندن محتوا علاوه بر افزایش اطلاعاتشان در یک زمینه مشخص، با یک شوخی متناسب ذهنشان معطوف به برند مورد نظر می‌شود. این خاطره شیرین و دلنشین در مخاطبین می‌تواند احتمال اشتراک گذاری محتوا را افزایش داده و در نهایت حلقه مخاطبین شرکت را گسترش دهد.

با توجه به متفاوت بودن احساسات افراد، باید تلاش کنید از شوخی های نامناسب مانند شوخی های نژادی پرهیز کنید. این موارد از شوخی‌ها نیز می‌توانند تاثیرات منفی زیادی بر روی مخاطبین خاص بگذارند.

استفاده از مناسبت ها و رسوم مردم در بازه‌های زمانی مختلف می تواند از جمله گزینه‌های اصلی ایجاد این شوخی‌ها باشد. سعی کنید از مقالات و محتواهای با کیفیت شرکت‌های رقیب نیز در این زمینه کمک بگیرید.

جستجو کلمات کلیدی

کلمات کلیدی مناسب می‌توانند همانند نشانه‌هایی از مباحث تخصصی محتوا شما، رتبه سایت شما را جا‌به‌جا کنند. کلمات کلیدی معمولا به صورت تک واژه‌ای یا حداکثر دو واژه‌ای انتخاب می‌شوند اما با توجه به وجود سایت‌های مختلف در زمینه‌های گوناگون تنها انتخاب این گونه از کلید واژه‌ها کافی نیست. باید کلمات کلیدی را انتخاب کنید که علاوه بر داشتن معیارهای اولیه، دارای ارتباط با بحث تخصصی مربوطه نیز باشد.

گوگل می‌تواند کلمات کلیدی مجزا را از یکدیگر تشخیص داده و هر کلمه ای که ارتباط بیشتری با متن دارد را در نتایج جستجو قرار‌دهد. رقابت تنگاتنگ استارتاپ‌ها باعث شده‌است که کلید واژه‌های عمومی تاثیر چندانی بر روی رتبه سایت نداشته باشند و هر چه کلمات کلیدی تخصصی تر و مرتبط تر باشد، گوگل به آن صفحه گرایش پیدا می‌کند. برای شناخت کلمات کلیدی مرتبط سعی کنید چندین مرتبه کلمات کلیدی مدنظر خود را در گوگل سرچ کنید. این موضوع باعث می شود میزان پراکندگی و تعداد مقالات مرتبط با این کلید واژه را پیدا کنید.

نیوزباکس معرفی برند

توانایی دسته بندی مخاطبان

بازاریابی محتوا باید اهداف مشخصی داشته باشد تا بتوان ترجیحات مخاطبان را از انتخاب های آن‌ها کشف کرد. مخاطبان شبکه‌های اجتماعی ممکن است از لحاظ ویژگی‌های رفتاری و فکری بسیار متفاوت باشند. طبقه بندی محتوا با توجه به تفاوت سلیقه‌ها از جمله هنر‌های اصلی یک بازاریاب حرفه‌ای است. سن، موقعیت جغرافیایی و جنسیت از جمله مهمترین دسته بندی‌ها برای فیلتر کردن مخاطبان می‌باشد. شناخت این ویژگی‌ها می تواند تاثیر مستقیمی بر روی مخاطبان هدف بگذارد و آن‌ها را به سمت یک برند جذب کند.

همچنین شبکه‌های اجتماعی می‌تواند یکی از بهترین مراکز داده برای شناخت علایق مخاطب باشد. پست‌هایی که هر فرد در صفحات اجتماعی خود به اشتراک می‌گذارد، یک معیار مناسب برای سنجش رفتار‌های اجتماعی آن‌ها است. از جمله عوامل دیگری که به عنوان خصوصیت رفتاری در نظر گرفته شده و مخاطبان براساس آن‌ها دسته بندی می‌شوند عبارتند از ارزش‌های اجتماعی، تنوع پست‌ها و علایق شخصی است. با توجه به این معیارها می توان بازاریابی محتوا مناسب با هدف را انتخاب کرده و براساس آن استراتژی کسب و کار را پیاده سازی کنید.

شناخت رقبا در بازاریابی محتوا

تحلیل محتوا و داده‌های دریافتی از شبکه های اجتماعی امری بسیار ضروری و مهم است. داده های جمع آوری شده در شبکه‌های مجازی از جمله اصلی ترین موارد برای شناخت رقبا شما در صنعت مربوطه است. برای بدست آوردن نشانه‌های مناسب، گفتگو‌های میان مخاطبین و فروشنده‌ها را در پست‌های موجود در صفحات رقبا بررسی کنید. این گفتگو‌ها نشان دهنده استراتژی‌های اعمال شده توسط شرکت‌ها است. تمامی رقبای احتمالی خود را بررسی کنید و از ایده‌های آن ها بهره ببرید. حتی رقبای کوچک شما هم می‌توانند گزینه مناسبی برای شناخت بهتر شرایط باشند.

برای ایده‌پردازی از رقبای خود کمک بگیرید. کلمات کلیدی، ساختار صفحات شبکه‌های اجتماعی و تعیین اهداف کوتاه مدت و بلند مدت می تواند از جمله معیارهایی باشد که شما را در تعیین استراتژی کسب و کار کمک می‌کند. آنالیز و شناخت رقبا به شما کمک می کند تا جایگاه خود را در صنعت مورد نظر پیدا کنید. کمپین‌ها و میزان جذابیت پست‌های خود را بررسی کنید و آن را با رقبای خود مقایسه کنید. با استفاده از این مقایسه می توانید میزان تاثیر محتوایی خود را بر روی مخاطب بدست آورید.

توسعه کسب و کار شما می‌تواند از ایده های کوچکی که از آنالیز داده بدست می‌آید شکل گیرد. با استفاده از جداول مختلف رقبای خود را دسته بندی کنید و تمامی اطلاعاتی که می‌تواند به شناخت شما از رقبای خود کمک کند را در این جدول قرار دهید. با توجه به فضای رقابتی موجود در زمینه تولید محتوا و بازاریابی دیجیتال، بهتر است هر روز اطلاعات خود را به‌روز کنید تا دچار مشکل نشوید.

ایده برای وبلاگ نویسی

بیشتر صاحبان کار و تجارت تلاش می کنند تا تعداد محتوای تولیدی در بازه زمانی مشخص را افزایش دهند. امروزه گوگل دارای استانداردهای کیفی است به طوریکه تنها عامل بالا آمدن یک سایت در نتایج را، کیفیت مقالات ارائه شده می‌داند. در واقع تولید تعداد زیاد مقالات در بازه زمانی کوتاه مدت ممکن است موجب زیر سوال رفتن سایت شود و گوگل آن را از صفحه نتایج حذف کند.

توجه کنید که سرمایه گذاری بر روی کمیت محتوا تنها عامل موفقیت در زمینه بازاریابی محتوا نیست بلکه باید نسبت به کیفیت محتوای ارائه شده نیز مطمئن باشید.

علاوه بر کیفیت مقالات باید نسبت به پیوستگی مقالات ارائه شده اطمینان حاصل کنید. سایت گوگل نسبت به سایت‌هایی که در موضوعات مختلف مقالات بی کیفیت ارائه می دهند بسیار حساسیت نشان می‌دهد.

بهتر است در زمینه مشخص به صورت مستمر مقالاتی را تولید کنید که اطلاعات جدیدی را به مخاطب ارائه دهند. این اطلاعات باید در راستای معرفی برند و استراتژی کسب و کار باشد.

نکات مهم در بازاریابی محتوا

برای بازاریابی محتوا و اشتراک گذاری پست‌ها، سعی کنید برنامه دقیقی داشته باشید. بی نظمی در این موارد می‌تواند مشکلات زیادی را به بار آورد. فردی را برای پاسخگویی به نظرات مخاطبین استخدام کنید و در انتها تمامی پاسخ‌ها را بررسی کنید.

همواره تلاش کنید کیفیت مقالات و محتوای به اشتراک گذاشته شده خود را افزایش دهید. از قرار دادن پست‌های متفاوت و محتوا‌های خلاقانه نهراسید. این پست‌ها می تواند یک جهش بلندی در برندینگ محصول یا خدمات شما ایجاد کنند.

سعی کنید از ایده‌های رقبای خود استفاده کنید. علایق و ترجیحات مخاطبان هدف خود را بشناسید و متناسب با نیازهای آن ها تولید محتوا کنید.

نکات مهم در رصد فضای مجازی

همواره در اشتراک گذاری پست و یا اجرای یک کمپین سعی کنید برنامه دقیقی داشته باشید، زمان اشتراک گذاری پست‌ها را برنامه ریزی کنید و در راس ساعت به اشتراک بگذارید. فردی را برای پاسخگویی به نظرات مخاطبین استخدام کنید و در انتها تمامی پاسخ‌ها را بررسی  کنید.

همواره تلاش کنید کیفیت پست‌ها و محتوای به اشتراک گذاشته شده خود را افزایش دهید. بهتر است تعداد کمی پست با کیفیت داشته باشید تا چندین پست و محتوای بی کیفیت.

از قرار دادن پست‌های متفاوت و محتوا های خلاقانه نهراسید زیرا این پست‌ها می تواند یک جهش بلندی در برندینگ محصول یا خدمات شما ایجاد کنند. سعی کنید از ایده‌های رقبای خود استفاده کنید به این علت که اکثر شرکت‌ها و استارتاپ‌های موفق از روش شخصی سازی برندینگ استفاده کرده‌اند. این روش متناسب با علایق مخاطبین بوده و می‌تواند تاثیری به‌سزایی بر روی موفقیت کمپین یا فروش محصول بگذارد.

در بسیاری از موارد داده‌های موجود در شبکه‌های اجتماعی به صورت پراکنده وجود دارند، سعی کنید این داده‌ها را با استفاده از فرمول ها و رابطه های خاص خود دسته بندی کنید. به این شکل می‌توانید با سرعت بیشتری نتیجه گیری کرده و اهداف دقیق تری را پیش بینی کنید. رفتار شناسی مخاطبان و رصد فضای مجازی یک امر ضروری برای شناخت علایق آن‌ها به حساب می‌آید. برای بررسی دقیق تر این موضوع می‌توانید از کمک متخصصان در این زمینه استفاده کنید.


جدیدترین مقالات

blog-post-image
بررسی روندهای جدید در روابط عمومی برای موفقیت در سال ۲۰۲۴

زمان مطالعه: 8 دقیقه در این مقاله به بررسی تغییراتی که در سال ۲۰۲۴ برای حوزه روابط عمومی…

blog-post-image
فراگیر شدن شبکه‌های اجتماعی: تحول در روابط عمومی

زمان مطالعه: 8 دقیقه با ما همراه باشید تا در این مقاله به شما نشان دهیم که چگونه…

blog-post-image
ChatGPT ابزاری برای نوآوری در روابط عمومی و بازاریابی

زمان مطالعه: 7 دقیقه در اینجا، با راهنمای عملی استفاده از ChatGPT در بازاریابی و روابط عمومی آشنا…