بهبود تجربه کاربری، نجات دهنده رتبه سایت شما!

زمان مطالعه: 5 دقیقه
بهبود تجربه کاربری

کسب و کارهای آنلاین هم مانند مشاغل سنتی به دنبال افزایش مشتری و در نتیجه افزایش فروش هستند. سبقت گرفتن در بازار آنلاین اگرچه ممکن است ساده‌تر به نظر بیاید، اما به روش‌های هوشمندانه و بدیعی نیاز دارد. طبق تعاریفی که در سال‌های اخیر در بازارهای آنلاین ایجاد و تعریف شده است، از ابتدای آشنایی یک فرد با شما سفر مشتری آغاز می‌شود.

این مسیر سفر در نهایت به خرید و فراتر از آن، به تبدیل شدن مشتری بالفعل به مشتری وفادار می‌انجامد. پس پیش از هرچیز شما به عنوان یک فروشنده آنلاین باید هم مسیر و البته راهنمای خوبی برای این سفر هیجان انگیز باشید. بهبود تجربه کاربری یکی اقداماتی است که می‌تواند شما را در مسیر پیشرفت و شهرت قرار دهد.

افزایش کاربران با بهبود تجربه کاربری

حتما تا به حال برایتان اتفاق افتاده که از یک فروشگاه، محصول و یا خدمت رضایت داشته‌اید و خرید یا استفاده از آن را به دوستان و آشنایان خود نیز پیشنهاد کرده‌اید. این فرآیند در گذشته روند مهمی به حساب نمی‌آمد، اما امروزه می‌دانیم که انتقال تجربیات مثبت و حتی منفی از طرف مشتریان و کاربران می‌تواند تاثیر مستقیم بر افزایش یا کاهش فروش و همینطور محبوبیت یک برند داشته باشد.

این فرآیند امروزه با نام تبلیغات دهان به دهان شناخته می‌شود و از اهمیت و ارزش بسیاری نیز برخوردار است. برای اینکه بتوانید از این قانون به نفع خود استفاده کنید، لازم است از راه‌هایی خلاقانه و کارآمد رضایت کاربران خود را جلب کنید. درست در همین نقطه است که با مفهوم شگفت‌انگیز تجربه کاربری آشنا خواهید شد.

تجربه خوشایند مشتری در دنیای دیجیتال

تعریف بالا را می‌توان یک تعبیر کلی از رضایت کاربر در همه زمینه‌ها دانست. در دنیای کسب و کارهای آنلاین بخش مهمی از این تجربه توسط قالب سایت و شکل ظاهری، سادگی و البته زیبایی زمینه ایجاد می‌شود. اما تجربه کاربری در دنیای مجازی تنها به طراحی وابسته نیست و عوامل دیگر را نیز در بر دارد.

بهبود تجربه کاربری، نجات دهنده رتبه سایت شما!

تجربه کاربری چیست و چرا اهمیت دارد؟

به طور کلی نگرش، رفتار، احساسات و دستاوردهای یک کاربر در بهره‌گیری از یک خدمت یا خرید یک محصول را تجربه کاربری (user experience) یا به اختصار UX می‌گویند. این مفهوم از دهه 1990 مطرح شد، اما تا سال‌های اخیر اعتبار چندانی نداشت؛ اما امروزه می‌دانیم که با بهبود تجربه کاربری می‌توانید تجربه‌ای منحصر به فرد برای یک کاربر ایجاد کنید، این تجربه می‌تواند نیاز کاربر را با هر سطحی از تجربه و دانش رفع کند؛ پاسخ دادن به نیازهای مشتری در کمترین زمان ممکن باعث می‌شود که پیشنهاد برند شما از طریق مشتریان بالفعل به مشتریان بالقوه انجام گیرد.

راه حل‌هایی برای ایجاد UX کارآمد

طراحی یک تجربه کاربری موفق تنها به دانش گرافیک و مهارت طراحی وابسته نیست، بلکه این فرآیند نیازمند استراتژی، برنامه‌ریزی و اعمال تغییرات پس از رصد اخبار مشتریان است. می‌توان گفت اهمیت واقعی تجربه کاربری زمانی به درستی روشن شد که مفهوم سئو بیشتر از همیشه اهمیت و ارزش پیدا کرد؛ به همین دلیل می‌توان گفت بهبود آن تاثیر مستقیمی بر بهبود رتبه سایت در نتایج نیز دارد.

می‌توان گفت که به تعداد متخصصان UX راه‌هایی برای کارآمد شدن فضای سایت و بهبود تجربه کاربری وجود دارد؛ اما بهتر است بدانید که بهترین روش برای ایجاد یک تجربه کاربری رضایت‌بخش، شناخت رفتار کاربران است.

موارد زیر بخشی از مهم‌‎ترین فاکتورهایی هستند که باید در بهبود تجربه کاربری به آن دقت کنید:

● بهترین بودن به معنی در برداشتن همه‌ی ویژگی‌ها نیست، بلکه به معنای این است که در سطح خود بهترین را عرضه کنید. تامین کردن کامل‌ترین شرایط برای کاربران در یک سایت ساده، بسیار بهتر از ایجاد یک سایت با امکانات متنوع اما پر از ایراد است.

● مفاهیم ساده را در قالب‌های جذاب و متفاوت در اختیار مخاطب قرار دهید.

● در استفاده از رنگ‌ها دقت و حساسیت بیشتری به خرج دهید. برای این کار لازم است رنگ برند و اهداف خود را بدانید و سلیقه‌ی کاربران خود را پیش‌بینی کنید.

● مهم‌ترین اطلاعات را در قسمت‌های بالایی سایت قرار دهید. با این کار بخش مهمی از اطلاعات مورد نیاز به سادگی در اختیار کاربر قرار می‌گیرد و در نتیجه تجربه کاربری رضایت بخشی را برای او ایجاد می‌کند.

هیت مپ

● صفحات مهم و ارزشمند را بهینه‌سازی کنید. برای این کار لازم است که اولویت‌های برند را بشناسید. اغلب مهم‌ترین صفحه‌ها عبارتند از صفحه اصلی، صفحات فرود، صفحات فروش، درباره ما و صفحه تماس. به یاد داشته باشید که بهینه‌سازی صفحات سایت یک شبه اتفاق نمی‌افتد و لازم است که در یک بازه زمانی رفتارهای مشتریان را بر روی آن صفحه رصد کنید.

● دکمه‌های CTA را بهینه‌سازی کنید. بسیاری از وب سایت‌ها بیش از یک CTA را به صورت متراکم در صفحات سایت قرار می‌دهند؛ این کار باعث سردرگم شدن کاربران و در نتیجه کاهش کلیک می‌شود.

● افزایش سرعت بارگذاری سایت تاثیر مستقیمی بر بهبود تجربه کاربری دارد.

● فرم‌ها و فهرست‌ها را تا جای ممکن ساده طراحی کنید و اگر نیاز به پیچیدگی دارد، آموزش کوتاهی برای کاربران در آن قرار دهید.

● خدمات مشتریان خود را بهبود بخشید. ممکن است تصور کنید که ارتباط با مشتری جدا از UX سایت است اما این خدمات بخش مهمی از تجربه کاربر است.

● بهتر است بخش ارتباط مستقیم در قالب یک کادر چت را در دسترس کاربران قرار دهید.

● پاپ‌آپ‌ها و بنرهای اضافی را حذف کنید

نجات دهنده رتبه سایت شما

شبکه‌های اجتماعی و UX، دو روی یک سکه!

تحقیق در زمینه رفتار کاربر، سرمایه گذاری مهمی در طول فرآیند طراحی است. این مرحله شامل جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل داده‌ها به منظور بهبود تجربه کاربری در سایت است.

دانش UX امروزه با عکس‌العمل‌های کاربران پیوندی محکم دارد، بنابراین شبکه‌های اجتماعی بهترین ابزار برای شناسایی رفتار کاربران و یک منبع عالی برای تحقیقات UX است.

استفاده از ابزارهای تجزیه و تحلیل درست برای شناسایی و پایش اطلاعات موجود در کانال‌های آنلاین، می‌تواند چشم‌انداز دقیق‌تری را در هر مرحله از سفر کاربر در اختیار شما قرار دهد.

یک طراحی استاندارد باید انعطاف پذیر و قابل تنظیم باشد. بدیهی است، نکات بالا به طور کلی تعریف شده و با توجه به اهداف، سلایق و هویت برند، نیاز به ترمیم و تجدید نظر دارد.

پیشنهاد شما برای طراحی یک تجربه کاربری موفق چیست؟ کدام عامل را در ایجاد یک تجربه رضایت بخش موثر می‌دانید؟ تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید.


نظری وجود ندارد!

افزودن نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای مورد نیاز علامت گذاری شده است *

نام*

ایمیل*

جدیدترین مقالات

blog-post-image
بررسی روندهای جدید در روابط عمومی برای موفقیت در سال ۲۰۲۴

زمان مطالعه: 8 دقیقه در این مقاله به بررسی تغییراتی که در سال ۲۰۲۴ برای حوزه روابط عمومی…

blog-post-image
فراگیر شدن شبکه‌های اجتماعی: تحول در روابط عمومی

زمان مطالعه: 8 دقیقه با ما همراه باشید تا در این مقاله به شما نشان دهیم که چگونه…

blog-post-image
ChatGPT ابزاری برای نوآوری در روابط عمومی و بازاریابی

زمان مطالعه: 7 دقیقه در اینجا، با راهنمای عملی استفاده از ChatGPT در بازاریابی و روابط عمومی آشنا…